Site Meter

Gamla Stan och Riddarholmen runt


Mariaberget på Södermalm från Riddarholmen.

Strax efter klockan sex tog jag tunnelbanan in till Gamla Stan för att vandra runt lite igen. Det var ganska folktomt den här lördagsmorgonen i stan och solen brände redan tidigt. Den här rundvandringen är inte speciellt lång och det passade bra nu när hettan ligger kvar över stan.
När jag kom upp från tunnelbanestationen vid Munkbrogatan gick jag motsols bort mot Kornhamstorg och vidare till Skeppsbron.


Det var folktomt hemma vid min station.


Invid Kornhamstorg


Den populära båtrestaurangen Flyt har jag aldrig besökt men borde kanske göra det i sommar.


Nästan helt folktomt på Skeppsbrokajen.



De 24 husen efter Skeppsbron började byggas under första hälften av 1600-talet då rika köpmän lät bygga hus med vackra gavlar vända mot Saltsjön. Den 19 kvarter långa Skeppsbroraden vars alla hus är i bra skick är en vacker vy då man närmar sig Stockholm med båt.


Här var det stort bröllop för en månad sedan...nu är det något lugnare.


Dagens bänk...tillägnad...kungen!


Om man heter Ernst Billgren så får man en sådan här bra plats att placera sitt konstverk som han kallar ´´Kyrka´´ och tillverkades år 2000 och som mest liknar en stor hög med elefantskit. Men vad vet jag om konst?


När jag gick där längs den folktomma Skeppsbrokajen hörde jag plötsligt någon prata engelska alldeles nere vid kajkanten.
Snett nedanför slottet poserar en ung kvinna på ett ganska utmanande sätt...i kort kjol och högklackat. Bakom den lilla byggnaden, ligger en fotograf på rygg och fotar den unga kvinnan och jag hör tydligt hur han säger:
- Yeah, that´s my baby, give me more, give me more....varpå hennes poser blev allt djärvare.

Vi fotade ganska olika motiv den här tidiga lördagsmorgonen, han den där liggande fotografen och jag. Men jag kunde inte låta bli att ta det här smygfotot när ingen såg på.

Strömparterren från 1830-talet på Helgeandsholmen. Operan vid Gustav Adolfs Torg i bakgrunden.


Jag fortsätter efter ´´stränderna´´ och kommer till Riksdagshuset med Stallkanalen.


Vasabron och stadshuset...och en skugga av fotografen.



Från Riddarhusets gård mot Riddarholmen.


Riddarholmsbron över till...Riddarholmen där jag vandrade på tak i maj 2009. På den här lilla ön intill Gamla Stan jobbar min syster. Hoppas att jag inte förstör din semester nu syster...om du ser det här inlägget?


I Riddarholmskanalen växer gula näckrosor och till höger går den hysteriskt trafikerade Centralbron som skär som en kniv tvärs genom Gamla Stan och Riddarholmen...en av de värsta våldtäkterna på vår huvudstad. Innan Centralbron kom till var här en idyll.


Café Riddarholmen...var stängt så här tidigt. Annars hade jag fikat här, med utsikt över Riddarfjärden.
Det är lite stökigt på Riddarholmen nu när man bygger Söderströmstunneln som blir färdig först 2017.


Vid Evert Taubes terrass ser man...som här på bilden Södermalm men också bort mot Långholmen och till höger Kungsholmen. Jag hade tur här. Bara en minut senare var terrassen fylld av turister som vällde ut ur tre bussar.



Undrar vilken byggnad han väljer, vår vän Evert? Stadshuset eller det djävulska bygget Waterfront vid centralen?
Han visar väl ganska tydligt ändå...


Waterfront. Jag tycker verkligen illa om det här bygget. Arkitekten måste ha gått på något riktigt starkt när han ritade det här...och vad hände med våra politiker som godkände bygget...och platsen? Och varför protesterade och protesterar inte vi Stockholmare? Vet inte...men helt plötsligt fanns de här byggnaderna...bara sådär!


Den här bilden ljuger en aning. Visst ser det lugnt och idylliskt ut? Man tycker nästan att man kan höra en hästkärra komma skramlande och en ångbåtsvissla på håll, men istället dånar Centralbron alldeles till vänster.


Hettan som varat i flera veckor i stan började bli besvärlig igen, redan klockan åtta då jag avslutade min vandring.  Jag gick in i de svala gränderna. Tyska kyrkans vackra klockspel spelade ´´Nu tacka Gud allt folk´´ och jag  tog en kaffefika på Café Kladdkakan på Stora Nygatan.


Så blev det tunnelbanan hem igen...för att skydda sig...och hålla sig undan för solen. Jag har nog av den i slottsparken och jag behöver inte mer brun färg på mig nu. Gamla Stans tunnelbanestation var även den folktom.



Andra rundvandringar:
Djurgården kommer snart en sommarvandring.
Kungsholmen
Hemmavandring
Hemmavandring åt andra hållet
Södermalm
Långholmen
Lilla Essingen
Skeppsholmen och Kastellholmen


Kommentarer
Postat av: Anonym

Dina vackra Stockholmsbilder är en njutning för mig som utlandssvensk. Jag får min "fix" men längtar ändå hem i massor.

2010-07-17 @ 15:43:49
Postat av: Carina

Waterfront bilden ser ut som en bild gjord i photoshop. Så helt olika motiv, den spektakulära fasaden i bakgrunden med de fina vita båtarna framför. Otroligt vilka kontraster det finns i Stockholm.



Tack för alla fina bilder!

Önskar dig en skön fortsatt helg.

2010-07-17 @ 16:21:55
Postat av: Ramona K

Jag väntar med mitt Stockholmsbesök tills hettan har avtagit. Njuter av dina bilder så länge. Har tydligen missat Waterfront vid tidigare besök - vilken tur. Önskar att jag kunde ta så tidiga Stockholmspromenader som du men då måste jag övernatta. Det var många år sedan jag gjorde så. Kanske dags igen?

Nu håller jag på med en liten regndans men inget händer...

Ha en fortsatt trevlig helg

2010-07-17 @ 16:43:49
Postat av: Leif

Härliga bilder från ett folktomt Stockholm.

2010-07-17 @ 17:55:14
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Anita

Vilken underbar morgonpromenad. Och så skönt det var att få vandra med. Båtrestaurangen Flyt verkar vara värd ett besök. Gillar bilden där även fotografen fick synas i bild, även om det "bara" var via skuggan. Det är så här man ska göra. Gå upp tidigt och uppleva det härliga morgonljuset, tystnaden och den härliga morgonluften. Tack för din härliga bildserie ...

2010-07-17 @ 19:08:21
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Utlandssvensk: Ditt hemland finns kvar här...



Carina: Det är ett ont bygge. Ha en skön helg du också!



Ramona K: Det är en mycket skön atmosfär i stan under de här tidiga morgnarna. Det blir fler sådana framöver...men då tar jag med eget kaffe.



Leif: Ja Stockholm är bäst utan människor...



Anita: Magin finns under de tidiga morgnarna...bäst är vid soluppgången...men även jag behöver några sovtimmar även om de sällar blir mer än fem.

2010-07-17 @ 19:47:29
Postat av: louise pärsén

Du är så flitig med ditt bloggande, imponerande! Gillar att följa din blogg både för de fina bilderna och det du skriver, ofta lär man sig något nytt!



louise

2010-07-17 @ 20:53:57
URL: http://hallontrollet.blogspot.com
Postat av: Annelie

Som alltid . . . en fröjd att "vandra med Dig" runt i stan, själv lämnade jag densamma 6.21 i morse, för denna gång.

Önskar Dig en riktigt njutningsfull helg.

2010-07-17 @ 21:34:08
Postat av: Torprosen

Tack för en jättefin Sthlm:s vandring, nu känns det nästan som om jag varit där...Torprosen

2010-07-17 @ 22:00:40
URL: http://www.torprosen.blogspot.com
Postat av: Kersti

Var var alla människor? jag var i Gamla Stan i går. Min kära man ville absolut se vaktparaden. Det var fullt av turister och så vi. Tänkte ta ett kort i någon av gränderna men det var för mycket folk överallt. Längtade tillbaka till Skottland. Vi besökte Inverewe, har du varit där? Absolut en trädgård värd ett besök.

2010-07-18 @ 00:16:11
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Matildas fikarum

Tack för Stockholmsvandringen, jag får förstås hemlängtan! Jag slås av hur folktomt det är, och hur rent det är överallt. Visst är det tidig lördagmorgon, men ändå. Var är alla människor? Särskilt alla uteliggare som det pratas så mycket om?

2010-07-18 @ 06:25:26
URL: http://matildasfikarum.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

louise pärsén: Vad roligt att du tycker så Hallontrollet!



Annelie: Aha..då kanske du också gick här under din vistelse i stan?



Kersti: Klockan är mellan halv sju och åtta en lördagsmorgon. På dagarna är det såklart mycket folk i stan...det är ju turistssäsong. Du får ställa klockan lite tidigare nästa gång. Men 9 grader i Skottland...nä det bytet vill jag nog inte göra trots allt. Jag har aldrig varit i Skottland.

Det finns så mycket annat att se i Stockholm än Gamla Stan och city...som jag tjatat om här på bloggen. Men de flesta som besöker stan envisas med att placeras sig i city...och sedan åker man hem och är trött på den stressiga staden. http://gardener.blogg.se/2009/november/min-plats-pa-jorden.html

2010-07-18 @ 07:20:12
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Matildas fikarum: De flesta stockholmare har väl semester nu och lämnat stan och turisterna sover nog den här tiden och några uteliggare såg jag inte.

2010-07-18 @ 07:21:36
Postat av: Londongirl

Helt enkelt underbart! Tack för de här bilderna! Jag älskar att gå så där i vår stad tidiga mornar som du säkert vet jag med. Så skönt att se staden vakna. Nu sitter jag här ute i skärgården och får faktiskt lite längtan när jag ser dina fantastiskt fina bilder...



....skrattar åt din beskrivning av Billgrens konst! ;-) Kan inte annat än att hålla med...

2010-07-18 @ 09:36:40
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: yrsa

när du sedan tar något mellanpår med trädgårdandet, kan du sätta dej o komponera ihop någon resebok-, vad sägs om "i trädgårdsmästarens fotspår" jag sku garanterat köpa den! tack tack tack för vandringen, jag kontaktar dej som guide nästa gång jag kommer dit!

2010-07-18 @ 09:59:27
Postat av: Janicke

Funderar på hur Comviqs reklam (?) ska tolkas?

Och Waterfront ... första gången jag såg denna fruktansvärda horrör hade jag slagit mig ner ombord på s/s Drottningholm för att äta middag på väg ut till Drottningholms slottsteater. Först blev jag rädd, undrade vad de där hemska stålspjuten var för något, trodde sen det hela var nån sorts byggnadsställning.

Men nej, det ska ju vara så där. Helt obegripligt att detta bygge har fått förverkligats. Så skrämmande aggressivt och ... photoshopat var ordet! Bredvid vårt vackra stadshus.

Om detta har jag inte sett minsta debatt. Till skillnad från om det hemska huset som har fått ersätta gamla Folkan på Östermalmstorg (om det sa tillskyndarna bland annat att det skulle tillföra en "upplevelse". Det har det onekligen gjort, dessvärre inte av angenämt slag).

Ja ja herregud, jag blir väl en sån där gnällande gammal tant, om jag inte redan är det.

Ägnar mig åt dina andra bilder - tack för en fin promenad. Som vanligt!

2010-07-18 @ 11:38:19
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Londongirl: Jo jag vet att du också brukar smyga omkring i huvudstaden...



yrsa: Visst jag kan ta över ´´Packat och klart´´ eller ´´När och fjärran´´ snart...



Janicke: Ja den där reklamen är skum, men tydligen ett nytt grepp i reklamvärlden.

2010-07-18 @ 14:36:01
Postat av: syster

Hm..men ingen fara bror!Njuter sista veckan fullt ut och är långt ifrån arbetstankar.Vackra bilder från en holme och arbetsplats jag trots allt gillar.

2010-07-19 @ 17:57:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0