Site Meter

Slottsträdgårdsmästarens sista arbetsår - november

 
Grå och dyster. Mörk, med regn eller snöblandat regn. Isande vindar. Fukt. Trötthet och nedstämdhet. Det brukar känneteckna november i vårt land. 
 
Men nu när jag snart är fri och får disponera min tid hur jag vill, kommer jag med all säkerhet att tycka om årets alla månader. Jag tränar lite i slottsparken de här sista veckorna som jag jobbar och i början av månaden hittade jag både färg och vackert ljus. Fantastiska soluppgångar och frostklädda växter. Jag kände mig lugn och tillfreds och tänker att jag nog aldrig har haft så mycket emot den här månaden. Det är december som jag har svårast för.
 
Gör de sista jobben i trädgården. Lätt beskärning av surkörsbärsträdet Fanal, vid hotellet. Gör i ordning köksträdgårdslandet för vintern. Krattar och blåser de sista löven. Hjälper J att hämta julgranar. Klipper gamla risiga snår av slån och vildrosor ner mot sjön. 
 
Sammanfattning av mina 20 år på Engsholm här!
 
 
Syrenhortensia 'Limelight' och Acer 'Osakazuki' 
 
Oktoberaster 'Lady in Blue'
 
 Två gamla Engsholmare!
 
I mitten av månaden började jag med grensax och såg, att beskära de här vilda vildrossnåren där många döda grenar gjorde att buskarna tappat allt skönhetsvärde. Nu får de starta om och bli till vackra vildrosbuskar igen.
 
 Den 20 november kom det lite snö.
 
 
Jag tycker verkligen om att utföra arbeten där man ser resultatet direkt! Som när jag röjer buskage som hindrar sjöutsikten. Bilden ovan är innan jag började röja och här nedanför är efter arbetet!
 
 En glad slottsträdgårdsmästare som endast har några veckor kvar att jobba.

Kommentarer
Postat av: gun

Förstår att du räknar ner nu när du snart är vid målet. Kanske kommer du att sakna ditt slott med den stora trädgården:)? Men fint gör du och fina bilder dom du tagit.
gun

2017-11-23 @ 17:03:18
URL: http://anthilias.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Nu närmar sig friheten med stormsteg för dig.
Du kan ju nästan använda dig av adventskalendern, fast bakvänd, när du räknar ner dagarna.
Du kommer nog att uppskatta november på ett annat sätt när du är ledig.
Man tar tillvara på de timmarna när den bleka solen tittar fram på ett annat sätt då.

Hälsningar
Britt

2017-11-25 @ 17:10:33
Postat av: Hasse Wester

Nej jag kommer nog inte att sakna Engsholm Gun. Jag är färdig med den platsen nu.

2017-11-30 @ 21:51:34
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Ja nu räknar jag ner Britt! Jag tror nog att jag kommer att tycka om årets alla månader framöver!

2017-11-30 @ 21:52:34
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0