Site Meter

Årskrönika juli-september 2011

Klicka på länkarna!

Juli
Semestermånad, men inte för mig. Jag jobbade vidare i slottsparken och vandrade runt med kameran i Stockholm på fritiden. I Tessinparken blommade tusentals rosor och under tidiga morgnar är det nästan folktomt i den annars så folkfyllda parken.

Min slottspark var så vacker i juli och en dag fick jag besök från världens ände. Hemma i stan igen besökte jag två slottsparker en söndagsförmiddag och ett av slotten tillhör just nu Tomas Ledin.
Mina vandringar i Stockholm fortsatte och en fredag var jag på lyran. Ibland besöker jag också min hemstad Norrtälje och konstaterade nu att ån är vackrare idag än när jag var liten och växte upp där i Roslagens huvudstad.

Jag såg fram mot resan till Gonäs och en ledig dag såg jag min stad Stockholm med en turists ögon. Jag trivs utmärkt med kontrasten av att jobba ute i naturen och bo i en pulserande storstad.
Sommaren innehöll en perfekt blandning av sol, moln och regn och temperaturen var behaglig. En kväll när jag skulle övernatta på jobbet blev jag bjuden på en mycket tidig kräftskiva hos Börje och Mariana i deras vackra trädgård.

En annan dag besökte jag Börje Remstams täckodlar-trädgård utanför Eskilstuna och det var mycket intressant. Som en kontrast till att älska växter som Börje gör så dödar man träd på Norrmälarstrand för att få en bättre utsikt.
Månadens sista dag besökte jag Ingelas mysiga sommarställe ute i Roslagens vackra landsbygd och vi åt hjortron på en mosse.

Augusti
Augusti innebär semester för slottsträdgårdsmästaren. Men innan ledigheten fick jag besök i slottsparken av Maria och Tommy.
Men sen drog jag ut på vägarna med 307:an och i störtregn landade jag först i Örebro där jag fotograferade hav av sommarblommor i stadsparken och blev sedan bjuden på café av en trevlig bloggläsare i stan.

307:an tog mig vidare ner till Hannu på Kinnekulle där det blev sommarkalas med massor av god mat och gott vin. Ett glatt gäng festade i sommarnatten där i hans vackra hus som ligger i en lika vacker trädgård.
Dagen efter fortsatte jag söderut, något tung i huvudet i ett tungt väder, men jag var glad och fri och med stora förväntningar på min resa.

Ett stopp i underbara Göteborgs botan var en självklarhet och nu när jag har GPS så kunde jag till och med köra bil i den stad som helt verkar sakna stadsplan...!
Ett stopp hos en vän i vackra Varberg var lika självklart och hos Fryle fick jag äntligen se deras vackra trädgård. Vi drack kaffe i duggregnet vid dammen och jag trivdes mycket gott i det sällskapet.
I Landskrona blev jag proffsguidad av kamrat Claus och i Lund blev jag bjuden på kaffe i botaniska av Lena Birgersson. Jag har aldrig träffat så många vänner på en och samma resa, så roligt och jag somnade gott i en säng som fick alla andra sängar att blekna. Grand Hotel i Lund var verkligen Grand Hotel!

Min dotter kom ner med tåget från Stockholm och jag mötte henne på stationen i Lund. Vi drog vidare i regnet mot Ystad där jag hade fått en gratis övernattning på spahotellet av reseföretaget Takeoffer. Tidigt dagen efter tog vi båten över till Bornholm i fortsatt regnväder och det fortsatte att regna även under de dagar vi var på den danska ön men det var lycka att få uppleva Hammerhus och i Nexö gömde vi oss undan regnet inne i fjärilshuset och lät våra kameror jobba för högtryck.

Hemma i Stockholm igen bytte jag resmål och reskamrat och första stopp blev Borlänge där vi åt lunch i ett lusthus hos Maria och Tommy och beskådade trädgården som var fylld av växter som jag älskade.
Resans mål var egentligen mitt slumpvalda resmål Gonäs och den lilla avfolkade orten gjorde mig inte besviken...och Ingela fotade mig vid Gonässkylten.

En av sommarens höjdpunkter var när vi äntligen hittade fram till Gubben i stugans stuga! Ragnar som nu är 92 år gammal låg tyvärr för tillfället på sjukhuset men vi träffade Ragnars systerson Dan som berättade om sin morbror.
Hemma i Stockholm vandrade jag längs Brommas stränder och ännu ett trevligt möte den här sommaren blev när jag mötte trädgårdsmästare Mariana på Waldemarsudde och jag Djurgårdsvandrade även med en tidningsredaktör den här månaden. I slottsparkens köksträdgård växte det frodigt denna sommar.

September
Min dotter och jag hittade underbara Rosenhill på Ekerö där tiden tycktes stå still och i Roslagen besökte jag släkt och vänner.
Skärholmens perennpark öppnade, på Södermalmstorg blev det skördefest igen och jag vandrade med kameran på Östermalm.
Till sist - jag nämns i några tidningar.