Site Meter

Hammershus på Bornholm


Det finns platser som man för alltid kommer att ha närmast sitt hjärta. På Bornholm fick jag ännu en plats att spara bland de viktigaste och vackraste.
Vi åkte bussen norrut på ön den här regniga fredagen, genom orten Allinge som såg mycket spännande ut, tyvärr hade vi inte tid att stanna där. Vi passerade små byar och stora majsodlingar i ett jordbrukslandskap.

Framme vid Hammershus syntes borgen högt uppe på klippan ut mot havet. Visst kändes det ganska turistigt när vi klev av bussen, där det fanns restaurang och en liten butik mm. Men bortsett från det och att det var flera andra som trotsade regnet den här dagen - så kände jag direkt att det här var en mycket speciell plats.

Regnet föll men vi hade regnkläder på oss då vi gick uppför branten mot borgruinen och snart vidgade sig vyerna och den vidsträckta utsikten blev makalöst vacker.
Det som var så speciellt med den här trakten var att landskapet var både högt och mjukt format. Den frodiga grönskan klättrade upp mot höjderna och gjorde det här till en mycket tilltalande plats att vistas på.

Nu är vi inne i augusti, då naturen börjar mogna och göra sig beredd inför hösten, men jag kan se framför mig hur det ser ut här i maj månad då vegetationen vaknar och blommar.
Tack Per för att du tipsade om den här platsen. Tyvärr fanns det inte mer tid eller ens ork att trotsa regnet, att vandra alla stigar runt om borgen. Nästa gång kommer jag hit i maj månad.

Hammershus är en väl befäst borg, som Lunds ärkebiskopar under medeltiden (från 1100-talet) innehade på Bornholm.

Borgen låg på öns nordvästra udde, nära Hammeren. Under stridigheterna mellan ärkebiskoparna och konungarna intogs Hammershus flera gånger av de senare, till exempel 125912651319 och 1325. År 1521 innehades det av Kristian II, och biskop Jens Andersen Beldenak från Fyn hölls då fången där, men samma år intogs fästningen av lybeckarna.

År 1658 låg en svensk besättning i på Bornholm och guvernören Johan Printzensköld bodde i Hammershus. Men när han blev skjuten tvingades dom att ge sig av. 16601661 hölls Corfitz Ulfeldt och hans hustru Leonora Christina fängslade på Hammershus, vilket också senare användes som statsfängelse.

Omkring 1750 revs borgen till en del, och nu återstår endast ruiner. (Wikipedia)


Kommentarer
Postat av: Per

Vad roligt att ni kom iväg till Hammershus trots vädret, och att du tyckte att det var värt besväret att ta sig dit! Nästa gång du känner för att åka till Bornholm så hänger jag med, om jag får. Då tar vi bil med oss och åker runt hela ön och tittar på både kända och "okända" sevärdheter. Tack för fina bilder, som gör mig rätt nostalgisk, på gränsen till sentimental...!

2011-08-16 @ 18:33:25
URL: http://whatgoodami.blogspot.com/
Postat av: mimmimarie

Hammershus kommer alltid att vara mycket speciellt för mig. Här förlovade min man och jag oss en mycket romantisk kväll för 7 år och 2 dagar sedan.

2011-08-16 @ 18:54:46
URL: http://mimmimarie.blogspot.com
Postat av: Christina

Vilken fantastiskt vacker plats! Den sparar jag inför Bornholm i framtiden...

2011-08-17 @ 09:22:25
Postat av: Rosita

Vilken överraskning att få se såna bilder från Bornholm,har alltid trott att det är ganska platt,aldrig har mina vänner som besökt ön talat om dessa platser.

Bra tips om man kunde komma ditåt nån gång.

Som vanligt så har du presenterat fina bilder från din resa,väntar med spänning på Gonäs repotaget!

2011-08-17 @ 10:13:31
Postat av: Lena Elisabet

Javisst är det en fantastisk plats. Varje gång (kanske vart 5 år eller nåt) jag besöker Bornholm åker jag dit fast jag varit där förr. Mellan Hasle och Hammerhus finns en annan plats som jag också måste besöka varje gång och som jag är än mer förtjust i som kallas "Jons kapel". En brant trappa på hur många trappsteg som helst (numera är den bred och välgjord men på 70-talet var det en ranglig historia) ner till en stenig strand med fina klippformationer.



Tack för för de fina bilderna från fjärilshuset - där har jag aldrig varit däremot. Men nästa gång så.

2011-08-17 @ 10:41:59
URL: http://baratradgard.blogspot.com
Postat av: Sophia Callmer

Hammershus är en alldeles speciell plats, kul att du hittade dit. Vackert året om och man kan gå många timmar i omgivningarna, svärföräldrarna bor mellan Allinge och Hammerhus. Ett tips om du kommer tillbaka är att ta den lilla båten från Vang, precis norr om Hammershus, man seglar sedan längs kusten nedanför Hammershus, vackert och rätt mäktigt.

Roligt att du tar upp historien, på muséet i Rønne finns mer om detta, jag och min man gjorde en utställning just om Printzensköld och tiden däromkring, finns en rekonstruktion av Printzensköld skjuten ( gjord av en jätteduktig svensk tjej som gör vaxdockor) och kläder från en sömmerska i Lund. En dramatisk historia med Printzensköld och hans fru Anna Hård som satt fången på Hammershus efter att maken blev skjuten.

2011-08-17 @ 11:04:59
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Per: Självklart! Det gör vi, behöver verkligen guidas på Bornholm.



mimmimarie: Då förstår jag att platsen betyder mycket för dig!



Christina: Gör det!



Rosita: Det finns alla möjliga naturtyper på Bornholm. Ska snart ta tag i Gonäsinlägget.



Lena Elisabeth: Lovar att besöka Jons kapel nästa gång!



Sophia Callmer: Visst är det en spännande plats!

2011-08-18 @ 17:40:55
Postat av: Berit

STORT TACK för de underbara bilderna från Bornholm. Har hört om den vackra ön många gånger och tänkt mig dit i flera år, och ändå har det inte blivit av. MEN det ska bli!!! Sången och musiken du valt till denna bildsvit förstärkte upplevelsen av något utöver det vanliga. Och dessa UNDERBARA fjärilar! Så VACKRA! Både du och din dotter har bjudit på både natur- och konstupplevelse med dessa färger och former. Än en gång TACK!/Berit i Skene

2011-08-18 @ 22:22:23
Postat av: Halvdansken

Intressant är att tyskarna inte lämnade ön förrän den 5 april 1946, alltså ett år efter krigsslutet.

http://da.wikipedia.org/wiki/Bornholms_bes%C3%A6ttelse

2011-08-20 @ 14:09:39
Postat av: Inger Tidström



Så mycket underbara bilder! Har nyss upptäckt dem, men vart tog alla fjärilar vägen? Kan du inte lägga in dem igen? Tack tack!

MVH Inger

2011-08-31 @ 23:20:20
URL: http://Slottsträdgårdsmästaren
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Fjärilarna ligger i ett annan inlägg Inger. Sök i arkivet i menyn till vänster på augsusti eller klicka på länken här http://gardener.blogg.se/2011/august/butterfly-effect-bornholm.html

2011-09-01 @ 15:57:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0