Site Meter

Ån

De första 21 åren av mitt liv levde jag i Roslagens huvudstad Norrtälje. När jag idag besöker min barndomsstad så dras jag automatiskt till ån. Den vackra ån som stilla flyter genom staden.

Vi bodde alldeles ovanför ån och hit gick vi, Kalle och jag. Vi letade mask bakom Pythagoras fabrik för att sedan tillbringa många sommardagar bakom ett metspö vid ån. På 60-talet släpptes avlopp ut i ån och fisken dög knappt åt katterna, men det var alltid lika spännande att se flötet dra iväg när man fick napp. Nu när vattnet är rent och fisken ätbar ser man inga barn med metspö här. De har nog helt andra intressen idag och högre krav på spänning än att se ett flöte dra iväg.

Förutom att besöka min mor idag så var det dags att kolla in årets konst i ån som har blivit ett årligt återkommande evenemang. Jag tog med min 85-åriga mor på vandring utefter ån för att fotografera årets konstverk. Men ganska snart insåg jag att årets konst inte alls intresserade mig som den gjort under föregående år. Riktigt svagt var det. Fastnade inte direkt för något verk även om Anders Janssons ´´Mathilda drömmer´´, se bilden ovan...var lite fin.

Vi var ganska överrens min mor och jag, att det här var inte kul. Hon hade en återkommande kommentar om åkonsten i stan där hon bott sedan hon var några år gammal - ´´Varför kan de inte visa något vackert någon gång´´. 
Så skärpning ni som arrangerar detta...ta i lite mer nästa år. Det här var för tamt. Jag har gillat mycket av det som visats tidigare. Vill inte ens visa på bild de övriga konstverken.

Men det är alltid lika rofyllt att vandra längs min vackra Norrtäljeå och vi avslutade vandringen med lunch vid Åtellets restaurang (de översta bilderna). Tack för en fin dag min fina mor!

Konst i Norrtäljeån 2010
Konst i Norrtäljeån 2009
Konst i Norrtäljeån 2008
Konst i Norrtäljeån 2007

På vänster sida bygger man den nya Gustav Adolfsparken.

Å män av Hanna Egge Grandert

Nära ytan av Fredrik Nordin

Recognition and reconstruktion av Monika Masser

Innan jag lämnade Norrtälje ville jag i efterhand gratulera min fina systerdotter Therese som fyllt år i veckan. Vi gick en liten vandring upp i Södra bergen. Med utsikten över stan framför oss hade vi ett fint möte, som alltid. När vi satt där så gled en Cadillac fram till utsiktsplatsen. Tänkte på en scen ur en amerikansk film när ett ungt par kör fram till utsiktskanten, med staden nedanför, redo att romantisera.
Skillnaden här var att fyra män i 60-årsåldern befann sig i bilen. Igår var det American Car Show i Socitetsparken här i stan och även om jag inte är direkt bilintresserad så hade det varit kul att sett alla de vackra gamla bilarna i parken.



Kommentarer
Postat av: Blomkärringen

Vackert med vatten genom en stad, synd att många barn inte får uppleva att sitta på en sten en bit ut med ett metspö i handen. Doppa i tån lite njuta av solen och prata med en kompis. Fast nu är jag nog tusan för blödig för att vrida nacken av fisken... Man blir blödig med åldern (:D Ful konst men vacker å!

Ha det bra!

Postat av: Anonym

Du har blivit kompis med nya kameran nu ser jag. Härliga bilder!

2011-07-17 @ 23:38:21
Postat av: Eivor

Där skulle jag varit i början på juli, men hann inte hem från en resa. Min syster och barndomsvänninorna var där hos en väninna och de var väldigt betagna av staden med omgivningar.

Idylliskt och fint vid Roslagen:)

Hälsn. Eivor i Bohuslän

2011-07-18 @ 00:27:29
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Blomkärringen: Ja tiderna förändras. Ha det bra du också!



Anonym: Ja vi börjar hitta varandra. Tack!



Eivor: Du får besöka Roslagen en annan gång då!

2011-07-18 @ 05:02:19
Postat av: Skaffaren

Vad kan vara mer spännande än att se ett flöte dra sig? Vad är det med dagens ungdom?

Den där Pol Pot-installationen var inte upplyftande precis.

Fin mamma :-)

2011-07-19 @ 06:09:05
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: Staffan H

Alltid trevligt med ett besök i Norrtälje och trevligt att titta på lite trädgårdsbilder när jag ändå hälsade på. Kände att jag behövde lite inspiration och idéer. Inte för att jag precis tänker anlägga något storslaget, men några tankefrön som går att omskapa så det passar kan aldrig vara fel.



Du börjar komma igång som fotograf ser jag. :-)

2011-07-19 @ 11:22:09
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Skaffaren: Visst...längtar efter att vara bakom flötet. Det var så länge sedan.



Staffan H: Tankefrön är bra. Tack det var vänligt sagt...men någon fotograf är jag inte. Knäpper kort bara.

2011-07-19 @ 12:17:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0