Site Meter

Döda träd på Norrmälarstrand - för bättre utsikt

 
 
30 juli 2011
 
 
Någon människa med en mycket märklig syn på sitt boende och på Stockholms skönhet har pluggat in gift i sex stycken vackra pilar utefter Norrmälarstrand. Den här strandpromenaden anlades av stadsträdgårdsmästaren Holger Blom i början av 1940-talet. Träden ger skugga och svalka under sommaren men fyller sin funktion under hela året både estetiskt och praktiskt.

Nu är det alltså någon idiot som tyckte att utsikten skymdes av dessa vackra pilar och bestämde sig för att döda dem helt enkelt. Man borrar massor av hål i stammen (15-17 hål i varje träd) och pluggar i gift. Så! Klart!
Vad händer här nu? Självklart så har personen lyckats med sitt uppdrag. Visst kommer det att planteras nya träd här och de kommer säkert också att vara stora exemplar, men det tar ju många år innan de når denna höjd. Jag hörde någon som stod bredvid mig som sa att de borde sätta upp en 20 meter hög mur här nu så att personen inte ser något av Riddarfjärden.


Så här säger Björn Embrén (han har förresten skapat de fina perennplanteringarna på Kungsholmstorg) på trafikkontoret:
-Fontänpilar produceras inte längre på plantskolorna, för att de drabbas av svampsjukdomar. De klarar sig när de är vuxna och står i Stockholm, men det går inte att få fram nya träd. Då måste man byta till en annan sort, och med tanke på att det är en allé med ett hundratal träd i kommer hela uttrycket av allén att halta tack vare det här. Det går inte att få likadant.

Den här platsen blir sig aldrig lik. Om jag ändå hade nattvandrat här den gången och sett den här personen som borrade hålen och pluggade i giftet!

 
 
I något av dessa hus bor träddödaren.

Jag är inte helt säker varför jag fotade detta när jag kom in på Hantverkargatan...

För att stilla min vrede så gick jag bort till Piperska muren där de stillsamma statyerna lyckades lugna mig en aning.

Det här lilla lilla ekocaféet på Hantverkargatan fick mig också på ett lite bättre humör.

Men jag surnade till igen vid Kungsholmstorg där det för några år sedan anlades några mycket vackra perennplanteringar och den som ligger uppe vid Hantverkargatan såg för bedrövlig ut idag, torr och misskött. Planteringen nere vid Norrmälarstrand såg lite bättre ut.

Trädgårdsdesign har hög status (alla vill ju bli trädgårdsdesigner) och ofta lyckas man skapa väldigt fina anläggningar i stan, men man kan undra hur skötselplanen ser ut?
Trädgårdsskötsel har inte riktigt lika hög status kanske man kan säga. Visst kan det vara så att man inte alltid hinner med skötseln överallt samtidigt, men vi är ju mitt uppe i turistsäsongen!



Kommentarer
Postat av: Blomkärringen

Ja, man borde ge tillbaka med samma mynt få se hur kul personen som gjort det skulle tycka det var (nåja, jag är ju förstås inte mkt för tortyr dödsstraff med gift.. så det skulle ju få vara... men tänka kan man ju!!!) Man bör absolut alltid tänka sig för mer än en gång innan man tar ner ett friskt träd i sin trädgård, tänk vad många år det tar att återställa. Sorgligt. Vacker plats med statyerna.

Ha det gott!

Postat av: Mariana

Det är så man vill gråta, hur kan man göra så.

2011-07-30 @ 21:17:14
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Staffan H

Respekten för det allmänna och för lagen tycks vara på väg ut till förmån för själviskheten och den egna uppfattningen. Måtte den/de skyldige/skyldiga drabbas av böldpest, tandröta och håravfall.



Hur i hela friden kan man med vett och vilje ta död på träd som står som en del i en plantering. Helhetsintrycket? Att de tillhör staden? Hur det ser ut sedan? Jag fattar inte!

2011-07-30 @ 21:50:47
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Karen Olesen

Usch - træmorderen burde hænges op på de "spir" du har fotograferet i Hantverkargatan............!!

2011-07-30 @ 23:11:08
Postat av: Boije

Vilket jävla tilltag!!! Fy faaan!!!

2011-07-31 @ 09:08:29
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Marie Lithén

Jag blir så ledsen så ledsen:( Borde inte vara så svårt att gissa vilket fönster det gynnar mest och sätta dit den som gjort det. Är ju faktiskt mord!

2011-07-31 @ 13:32:23
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: Sara

Håller med alla andra här, gör ont att se, usch!!

Postat av: Åsa!

Vi människor har verkligen olika syn och värde på saker och ting. Förra året blev en person åtalad här på ön för att han fällt ner grannens träd, just för att få havsutsikt.

2011-07-31 @ 20:56:23
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Lars Forslin

I Nockeby blev ju böterna ganska beskedliga, vill minnas 40 000 och det innebär väl att den som gjorde det tjänar på det då värdestegringen med sjöutsikt säkert vida överstiger det beloppet. Svinaktigt beteende, både här och där!

2011-08-09 @ 17:48:45
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Johan

Jag tycker det verkar som om det läggs alldeles för lite skötsel i offentliga miljöer, men alldeles för lite mycket tid på nyanläggning.

Vem ska ta han dom vårt kulturarv. Våra gamla stadsträd t.ex.

2011-12-16 @ 23:47:21
URL: http://growblog.void.nu
Postat av: Johan

Det var värst vad man snubblar på orden.

För lite energi på skötsel, för mycket på nyanläggning..menar jag förstås.

2011-12-16 @ 23:48:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0