Site Meter

Sommarfredag i hufvudstaden

 
 
16 juli 2011
 
 
Jag var på Lyran och drack kaffe. Lyran är ett konditori i Bredäng som har en fantastisk utsikt över Mälaren och bort mot mitt Bromma. Byggnaden uppfördes som sommarvilla 1867 i schweizerstil och namnet Lyran kommer av att konstnären Carl Gustaf af Leopold skapade en lyra i trä som står uppställd på gården och som är en hyllning till Carl Michael Bellman.
Det är något alldeles speciellt att sitta ute på verandan med utsikten och här finns massor av gott bakverk men idag nöjde jag mig med ett wienerbröd.
 
 

Hammarby sjöstad är ny stadsdel i Stockholm som först 2017 är helt färdigbyggd. Då kommer det att bo 25 000 människor här.
Det är fint runt Hammarby sjö men alla dessa hus med den moderna arkitekturen ligger alldeles för tätt tycker jag. Jag skulle känna mig oerhört instängd om jag bodde här, om man då inte har fri utsikt mot Hammarby sjö och det finns också takterrasser som säkert är helt fantastiska boplatser med utsikt in mot Södermalm. Kjell Bergqvist ska visst bo här.
Visst skulle man velat ha varit med när arkitekten ritade byggnaden på bilden här ovan. Gick han på starka mediciner eller vad rökte han? Inspirerad av Gaudi? Lunchen åt jag på Café Spoon Nautica.

Tack tack tack...du som äger denna träbåt som så fullständigt bröt mönstret från allt detta designade och moderna.

På kvällen gick vi över Årstabron och ner mot Liljeholmen.

Det är nog så att jag i mina bilder ofta förskönar mitt Stockholm. Bilderna ljuger inte men förskönar nog som sagt en aning. Jag skär bort det fula och det som stör idyllen. Det är meningen och tanken med bilderna.
Jag ser allt det andra också men jag vill att man även ska kunna koncentrera sig på det vackra som finns runt omkring oss. Det är så lätt att falla in i klagokören som mest ser klotter, nedskräpning och förstörelse. Det finns där och det är ett problem, jag vet det. Men jag tror att det är viktigt att vi ser det vackra också.

Bilden här ovan är tagen från ett utsiktstorn vid Liljeholmen och här har en uteliggare sin sommarplats. Det låg en del kläder och annat som markerade platsen och det är tragiskt att se hur vissa av oss lever. Även om jag blev aningen nedstämd av synen så måste man väl ändå säga att det är en väl utvald plats?

På många platser byggs det bostadshus längs kajerna i Stockholm nu där det tidigare funnits fabriker och andra arbetsplatser, som här på Liljeholmen. Vrider jag huvudet åt höger från min skrivarplats så ser jag över till Kungsholmen och Hornsberg där också en ny stadsdel snart är färdigbyggd och vid kajen där det tidigare var sandtag växer nu bostadshus upp. Förr var det livlig trafik med alla sandpråmar här nere på Ulvsundasjön, nu är det mest fritidsbåtar och turistbåtarna som tarfikerar sjön.

De här ljuvliga kvinnorna har Lena Lervik skapat 2003 och kallar detta för ´´En berättelse om något vi glömt´´.

Loopen...


...och vem vill inte ha ett träd i huset? Det var en härlig sommarkvällsvandring med Ingela!


Kommentarer
Postat av: billan

Åh, det är lika fantastiskt som vanligt att få "slå följe" på dina vandringar.....fantastiska bilder!

Det är fint att du låter oss se det vackra och skippa det fula. Det är väl precis så med livet också, man måste försöka välja bort det som smakar surt och beskt och ta tillvara på godbitarna.

Apropå Gaudi....kände en stark längtan igår till hans Barcelona....bokade en resa dit nästa vecka.

Tack för Tennander påminnelsen, blir till att gräva fram honom i cd-oredan:)

Ha en skön helg!

2011-07-16 @ 09:30:03
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Vad härligt med Barcelona Billan! Jag längtar tillbaka dit. Jo jag tycker som sagt att man inte får glömma det vackra men heller aldrig glömma det som är fel i vårt samhälle. Men det tror jag att du förstod!

2011-07-16 @ 09:33:35
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: billan

Klart jag förstod vad du menade:) Man behöver fylla på med det vackra för att behålla förmågan att känna empati och orka kämpa för de svaga och utsatta i vårt samhälle. Det är en hård tid vi lever i.....

2011-07-16 @ 10:30:53
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Hélena

Jag tycker inte kameran förskönar utan den är ganska skoningslös. Visst kan man beskära och välja bort motiv från bilden men oftare tycker jag att det är svårt att få fram skönheten som man ser den. Kameran registrerar allt skoningslöst och ibland tycker jag att den förfular min upplevelse.



Som människa har jag dagar när jag kliver ut i trädgården och bara ser det som är vackert. Ibland har jag dagar då jag kliver ut i trädgården och bara ser all bråte och allt som måste göras och jag måste leta efter det vackra. Samma sak när jag är vid vackra platser. Ibland ser jag bara det vackra, ibland hakar ögnonen sig fast vid allt som stör.



Kameran däremot...den bara avbildar allt precis som det är! Tack för en trevlig blogg och alla dina bilder.

Ha det bäst!

Hélena

2011-07-16 @ 15:49:40
URL: http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Hélena: Självklart kan man aldrig fånga på bild känslan av det vackra man upplever. Jag menade bara att man kan styra vart man riktar kameran och man kan skära bort det som stör. Det bästa sättet att samla minnen är fortfarande är i sin hjärna. Ha det bäst du också!

2011-07-16 @ 17:13:00
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ramona K

Oh vad jag älskar dina Stockholmsbilder. Du fångar min längtan till vattnet och livet omkring. I Uppsala har vi endast Fyrisån. När jag kom till Uppsala 76 var Fyrisån nästan deprimerande. Jag kallade den för Rännilen. Spetiga häckar fångade upp skräpet och ebart a-laget använde sittbänkarna. Nu är det helt annat tack vare några duktiga personer på kommunen. Asptrappan har kommit till. Nu har vi mycket fina promenadstråkar kring ån där man kan t o m ligga på träbänkar och sola sig. Mycket omtyckt av ungdomarna. Nu känns den inte som en rännil. Men det är ff långt ifrån härligheten ni har i Stockholm så än en gång - tack för dina bilder.

2011-07-17 @ 10:20:48
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Jag vet att du gillar vatten och jag såg också att det blivit riktigt fint vid Fyrisån när jag var där sist. Fint att du gillar Stockholmsbilderna!

2011-07-18 @ 05:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0