Site Meter

Från världens ände till Engsholms slottspark

Yvonne från Trosabygdens Trädgårdsförening berättar om slottets historia med utdrag från vår hemsida.

Nu befinner vi oss mitt i sommaren och slottsparken blommar vidare. Visserligen har nävorna i stora slänten snart gjort sitt för i år även om vissa sorter blommar vidare. Nepetan är nedklippt och nu klipper jag snart ner mjölkklockan för att de ska blomma om senare.
Lavendelhäckarna vid hotellet har sin bästa tid nu och ramar in planteringarna på ett fantastiskt sätt. I trädgårdslandet och runt slottet blommar sommarblommor och sallaten (inte sallad...det heter den först när den serveras) har nog aldrig varit så fin och Drömhörnan ser ut ungefär som jag drömde om.

Jag sneglar ibland ut mot Södertäljeviken där båtar far fram och tillbaka med semesterfria människor i vila och utan tider att passa. Jag känner ingen avundsjuka men däremot börjar längtan efter den där friheten bli allt starkare. Men jag är van vid augustisemester och trivs lite med att längta eller som hon sa Karin Boye - det är vägen som är mödan värd.
Det blir lite lugnare i augusti, inte så kravfyllt. Inte samma plikt att man måste sola, grilla, åka båt, paddla, spela brännboll eller bara vara sådär sommarlycklig hela tiden. I augusti är det tyskarna och jag som reser runt i Sverige.

Att rådjuren har minskat i antal är något som gynnar rosor mm i parken, men det finns ett annat djur som hotar och oroar och som kan bli en stor plåga om det vill sig illa. Det handlar inte om vildsvinen. Mer om dessa marodörer senare.

Jag gödslar sommarblommorna med flytande gödsel och i trädgårdslandet och i planteringar använder jag algomin och hönsgödsel. Jag vattnar i torkan och en gång har jag badat från bryggan i år. Jag har fått massor gjort i parken den här veckan och jag lyssnade samtidigt på sommarprogrammen i P1. Igår hörde jag Maria Wetterstrand och Thomas Johansson på poden.

Jag fick besök av Trosabygdens Trädgårdssällskap. Ett gäng glada, trevliga och intresserade personer som vandrade med mig i nästan två timmar i slottsparken. Det blev dock inte den där magiska kvällen som jag tänkt, med sol och vindstilla fjärd och fika på bryggan. Det blåste och himlen var grå. Men vi hade mycket trevligt ändå och de fikade i lä på borggården efter vandringen.
En av besökarna visade sig vara Gunnel Ginsburg som skrivit boken Ogräs - känn igen och ta bort, som finns i mitt trädgårdsbibliotek. Hon har även illustrerat många trädgårdsböcker som t.ex. Odla orientaliskt, Nya växthusboken och Jordens täppor.
Tack alla ni för besöket!

Sent på kvällen kom jag hem till Bromma och tar en ledig fredag efter en intensiv vecka. (jo...vackra Trosa kallas ju för ´´Världens ände´´)

Fem bilder från Drömhörnan
Den eviga frågan om vad som ska finnas i planteringarna på borggården fortsätter. De lysande röda pelargonerna i sig lockar alltid till åsikter åt olika håll och att jag i år testar vita lejongap som grannar har inte gjort åsikterna färre. Jag vet fortfarande inte vad jag ska tycka...är kontrasten för stor mellan det röda och vita? Och vad tycker min VD?

Jag frågade trädgårdsgruppen från Trosa vad de tyckte och bad dem vara helt ärliga. Det fanns några i gruppen som tyckte att det var vackert men de flesta tyckte nog att det var fel valda färger.
Efter det att vi börjat titta på alla andra planteringar i parken så sa någon ´´Är det Hasse som valt de här?´´ när vi kom upp på borggården.
Men som jag sagt tidigare så kan jag inte ha ängslika planteringar här. Har bör det vara enhetligt och en aning strikt...tycker jag. Min VD och jag får ta ett borggårdsmöte i augusti och bestämma 2012 års blommor här. Kanske att jag ska vinterförvara och föröka de rosa pelargonerna som finns på terrassen? Fler synpunkter tack!

Mjölkklockan Campanula lactiflora ´Loddon Anna´ blommar vackert vid hotellet.

Vidjehortensia och lavendel

Daglilja

Solbrud

Efter en hel dag med en tung trimmer så är det skönt med ett dopp!

Blåklint och baldersbrå

Det regnar här i Stockholm idag.


Kommentarer
Postat av: Ramona K

Så fint när vidjehortensian och lavendeln blommar tillsammans. Min vidjehortensian är bara ett par år gammal och har ännu inte slagit ut. Lavendeln däremot har nått sin höjdpunkt. Tur att jag fyllde en korg igår eftersom det regnar idag. Det gör ont att klippa min favorit blomma men det mesta är kvar. Men vad gör man när barnbarnen lägger in beställnignar för nya lavendelkuddar?

Njut av din långhelg!

2011-07-15 @ 09:45:57
Postat av: Mariana

Tror att det kan vara kontrasten med den övriga trädgården som gör att man reagerar på terassplanteringen (som är fin) och att man är van med alla samstämda planteringar som är på mode nu.

Din drömträdgård är fantastiskt fin så vackra växter tilsammans, njuter av bilderna.

Trevlig helg

Mariana

2011-07-15 @ 10:02:15
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Klart att barnbarnen ska ha lavendelkuddar! Lycka till med dina vidjehortensior och ha en trevlig helg!



Mariana: Ja vi får se hur det ser ut här nästa år. Ha en skön helg!

2011-07-15 @ 10:51:32
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Karen Olesen

Kære Hasse - tak for herlig formiddagslæsning her på bloggen.

Fine betragtninger du har om ferietid.

Det må have været en dejlig - men anstrengende dag med disse glade og interesserede folk fra "Verdens Ende"!

Kombinationen rød/hvid har altid - synes jeg personligt - været en svær kontrast, lidt hård (ja, ja - ved godt det danske flag er rødt & hvidt!!).

Kan man ikke i stedet bløde den stærkt røde op med cremegul/lys orange??? (se Solbruden med de fine afstemte farver).

De rosa pelagonier passer jo fint til slottets mursten - måske kunne man også bruge noget gråt i beplantningen!

Dit "Drømmehjørne" ser aldeles dejligt ud.

Det var blot et par synspunkter fra en lille amatør-havenisse.

2011-07-15 @ 11:02:47
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Karen Olesen: Håller med om att kombinationen är lite hård, kan tyvärr inte ha perenner som solbruden där eftersom de blommar så kort tid. Det måste blomma hela sommaren, det är därför pelargoner är så bra. Tack snälla för dina synpunkter och ha en skön helg!

2011-07-15 @ 17:07:41
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Blomkärringen

Underbara bilder, trappen ner, mjölkklockan, lavendel och hortensia, bara så fina. Jo, det är lite väl hårt med lejongapen och de röda pelargonerna. Men nu är det så att jag inte kan få frågan om förslag om kombination vid muren ur huvudet. Hur sjutton kombinera röda pelargoner med något som tar upp rosa muren... Lite fusk för det är perenner också.. Har du tid så ta en titt på min FB loggen. Kanske något att jobba vidare med. (:D

Inger Cesar. Ha det bra!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0