Site Meter

Kärsön

 
 
24 september 2011
 
 
Kallt ljus och jag undrar varför aldrig vattnet är stilla längre. Det är evigheter sedan jag såg spegelblankt vatten. Det blåser ju varje dag. Tänk den här bilden med ett bättre ljus och stilla vatten mot slottet. Kanske en dimmig morgon. Men då kanske inte dessa sagoväsen befunnit sig i vattnet...
 
 


 
 
 
För ett tag sedan gick jag runt sjön Judarn som ligger ganska nära min bostad i Bromma och som jag aldrig hade besökt trots att jag bott i den här byn i 36 år. Igår var det dags att gå runt Kärsön. Här vid Brostugan har jag fikat och ätit så länge jag kan minnas och borta vid Kärsögården har man tagit ett och annat dopp. Men i övrigt så var den här ön helt outforskad för min del och det var hög tid att hänga på sig Nikon och vandra den 7 km långa sträckan den här soliga dagen i slutet av september.

Det är alltid spännande att se platser där man aldrig varit och lite märkligt när platsen ligger så nära ens hem. Nu såg jag husen på Grönviksvägen på Brommasidan från ett helt nytt håll och att den här ön var så vild och skogig var överraskande. Här finns inte de välordnade stigarna som fanns runt Judarn, där man lätt kunde ha gått runt med flipflop. Den här vandringen är betydligt tuffare. Jag vet inte hur många stora omkullfallna träd som låg över stigen och trots att jag gillar när naturen får vara ifred och bete sig som den vill, så blev det blev det lite jobbigt med allt klättrande och krypande. Med knän som ju inte är i toppklass gäller det att ta det lite varsamt nu - jag har ju tunga höstjobb framför mig i slottsparken!

Jag startade från Brostugan och gick medsols runt ön. På Kärsön finns många olika naturtyper med allt från barrskog och höga berg till lummiga och frodiga lundliknande områden där hägg och t.o.m. fläder växer i ekbackarna. På södra sidan av ön ligger Högholmen där man har en mycket fin utsikt söderut.

På den västra delen av ön har man fri utsikt över till Drottningholms slott och när jag vandrade där hörde jag plötsligt skratt och ett plaskande i vattnet och där stod två tjejer (unga kvinnor) i vattnet och fotograferade varandra och jag kunde bara inte låta bli att fråga om jag fick ta en bild och det fick jag.
Med Drottningholm i bakgrunden och dessa två fina skogsväsen i förgrunden, så blev den här vyn så underbar. Tyvärr var det ett hopplöst fotoljus för en amatör och jag önskar att jag kunde ha fått till den här bilden lite bättre.
 





Kommentarer
Postat av: Mariana

Fina bilder! ser kuperat ut, kan tänka mej att det var kämpigt att ta sig runt.

Det var nog ett svalkanse dopp!

2011-09-25 @ 23:56:19
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Det var en fin vandring i härligt väder Mariana.

2011-09-26 @ 19:08:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0