Site Meter

Piet Oudolf vs Brommas stränder

 
 
28 augusti 2011
 
 
Idag var det meningen att jag skulle ha lyssnat på en föreläsning av den store mästaren Piet Oudolf, han som lyft perennerna till höga höjder inom trädgårdsdesign. Han som skapat Drömparken i Enköping och mycket mer än så, världen över. Jag skulle även ha varit med på visningen av den nya perennparken som han skapat i Skärholmen.

Men just idag blev det mycket viktigare med en ensamvandring längs Brommas stränder. Skulle inte klarat folksamlingar idag.
Jag packade ryggan med kaffe och mackor. Behövde vandra längs stränder. Försöka göra mig redo inför hösten som känns både välkomnande och skrämmande. Skärholmens perennpark kommer jag snart att se ändå.

Jag tänkte visa att Bromma inte bara är en flygplats, Brommaplan och Bromma blocks.
I Bromma finns många vackra platser och man kan vandra längs hela strandlinjen från Traneberg till Hässelby, en sträcka på ca. två mil.
Idag nöjde jag mig med att vandra från Traneberg där jag bor och bort till Nockebybron, ca 8 km. Nästa gång blir det sträckan Nockeby-Hässelby.
Ett åskväder hade träffat Stockholm på morgonen men när jag startade vandringen så var himlen färgad av alla blå/grå nyanser och det var 17 grader varmt.

Jag gick sakta som vanligt och idag hade jag min nya favorit Kurt Vile i öronen.

 
 
Tranebergs strand med Kungsholmen och Fredhäll på andra sidan Essingefjärden.

Konst på vägen.

Stora Sjövillan där det på 1800-talet var brännvinsbränneri.

Små sandstränder finns lite här och där längs vandringsvägen.

Första fikastoppet.

Solviksbadet.

När jag såg det här paret sitta på berget med den vackra utsikten och stirra ner på sina mobiltelefoner så bestämde jag mig för att kraftigt ransonera mitt surfande på mobilen.
Tidigare hade jag passerat en lekpark där en pappa fanns med sina två barn. Han lekte inte med barnen utan stirrade hela tiden ner i sin mobil. Det ser skrämmande ut. Vad håller vi på med? Måste vi veta vad som händer på mail och Facebook - hela tiden? Skärpning nu!

Här på Ålstensgatan finns en allé där man blandat popplar och päronträd. Radhusen byggdes på 1930-talet och i nr. 40 bodde dåvarande stadsminister Per Albin Hansson. Han ville bo och leva i folkhemmet och han tog varje dag 12ans spårvagn in till Kanslihuset.

Ålstensparken.

Det jättelika flyttblocket här vid Ålstensvarvet tros ha gett namn åt Ålsten.

Grönviksvägen är en av Stockholmsområdets gräddigaste villagata. Här finns stora hus som klättrar i branten upp från Mälaren. Att prata priser på de här husen är ingen idé. Det blir för konstigt.
Det här märkliga huset har varit med i flera svenska filmer.

Andra fikastoppet.

När jag kommit fram till Nockeby torg tog jag spårvagnen tillbaka hem. En behövlig, skön och omväxlande vandring så här i slutet av den sista sommarmånaden.


Hemma på balkongen.

Perfekt vandrartakt..

Kommentarer
Postat av: Marie Lithén

så synd att du missade, men tycks ha haft en fin dag i alla fall!

2011-08-28 @ 22:13:34
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Du valde rätt en sådan vacker dag.

Håller med beträffande våra mobilvanor. Det har drabbat alla åldrar. Länge var min man lite stolt över sin gammaldags mobil - att han hade haft den så länge. Det var jag som köpte den som födelsedagspresent på 65-årsdagen. När den pajade nyss köpte han en "värsting". Nu surfar han varje ledig stund, visar ivrigt upp alla "appar" han har laddat ner. Suck....

2011-08-29 @ 09:09:21
Postat av: Ramona K

60-årsdagen ska det stå. Åren går fort när man har roligt.

2011-08-29 @ 09:40:48
Postat av: Anna-Maria

Det kallas att prioritera! Ibland vill man annat, men promenaden såg fin ut! Jag skulle gärna se perennerna, det kan du väl visa ngn annan gång för oss som inte direkt "har vägarna förbi"?

2011-08-29 @ 13:48:17
URL: http://oanat.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Marie: Jag hade en mycket bra dag med endast en aning Pietångest...



Ramona K: Jag är absolut inte emot teknik och jag tycker att smartphones är fantastiska. Problemet är att använda dem på rätt sätt. Inte lätt att hålla reda på alla år nej...!



Anna-Maria: Jag lovar att visa perennerna snart. Jag har semester nästa vecka och tänkte åka dit och kolla lite då.

2011-08-29 @ 19:33:28
Postat av: Boije

Jag la ner Facebook redan samma dag jag började...

kändes så, så, så.... "sucka bucka" liksom.

2011-08-29 @ 19:56:49
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Men Boije...hur ska nu folk veta vad du gör? Och hur ska du veta vad dina vänner gör? Och du kan ju inte ens checka in på ställen som du besöker...! Har du tänkt över det där beslutet noggrant nu?

2011-08-29 @ 20:04:39
Postat av: Sylvia

Pietföreläsningen var såklart bra (i fredags) men om man vill fota parken går det nog lättare när det inte är 200 pers som också är där o fotar samtidigt :-) Väl värt ett besök, det finns många höstblommande perenner som lär vara fina ett bra tag till.

2011-08-30 @ 09:30:39
Postat av: Lars Forslin

Typiskt, jag missade helt Piet Oudolfs föreläsning, men hade förstås annat för mig. Vet du hur man hittar till parken? Den lär väl ligga i Skärholmen :-)

2011-09-02 @ 20:43:25
URL: http://blogg.perenner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0