Site Meter

Judarn i Bromma

 
 
17 september 2011
 
 
Jag har varit på väg många gånger men det har alltid varit något som hindrat. Den vackra lilla sjön Judarn ligger i Judarnskogens naturreservat mitt i Bromma och jag har bara fem minuters bilresa från min bostad till detta lilla paradis. Platsen ligger alltså bara några stenkast från Stockholms innerstad.
Idag blev det då äntligen dags att vandra runt sjön som ligger inne i en rest av en riktigt gammal skog. Jag hade nästan samma urskogskänsla som jag hade i Norra Kvill förra sommaren. Vandringen hjälpte till att ta bort den ilska som jag hade inom mig efter det att företaget Dialect lurat mig ordentligt. Ni som läser detta...lova mig att avsluta samtalet omedelbart om någon från Dialect ringer er och säger att ni ´´får´´ en ny dator om ni förlänger ert abonnemang hos Telia. Dialect är ett oseriöst företag som lurar oss godtrogna människor.

Det kan vara ganska stökigt i Bromma här i västra Stockholm, med flygplatsen och med hårt trafikerade billeder, men om man bara söker sig till stränderna eller till det här naturreservatet mitt i Bromma så kan man njuta av riktigt vackra platser. Judarnskogen kommer att bli mitt andningshål när jag känner mig stressad framöver!
 
Judarnskogens blev naturreservat 1995 och var då Stockholms första naturreservat. Reservatet har en yta på 95 hektar och omges av Norra Ängby på norra sidan, Södra Ängby på västra sidan, Åkeshovs slott i öster och Nockebyhov i sydost. Mitt i Judarnskogen som iordningställdes på 1930-talet ligger sjön Judarn. 
2007 anlades här en salamanderdamm där man kan se större och mindre vattensalamander.

Vandringen runt sjön är en sträcka på 2 km och man börjar vid Åkeshovs slott som har anor från 1600-talet. Runt sjön finns det flera ordnade grillplatser och det går utmärkt att bada i sjön. Här finns ett rikt fågelliv och jag längtar till april då jag får gå dit och lyssna på alla dessa fåglar. Med fiskekort kan man fiska gädda, abborre och karp och även signalkräftor.

 
 



Kommentarer
Postat av: Ramona K

Otroligt att det finns sådana underbara platser mitt i storstaden. Ja, skogen läker själen. Nu dras jag dit igen efter dina bilder.



När det gäller telefonförsäljare, är vi med i Nix-registret - gratis och det fungerar. De fåtal som struntar att kolla registret försvinner så fort man väser "Nix". Tyvärr blir man ändå uppringd av företagen där man redan är kund - "kundvård" kallas det. "Skicka materialet - hejdå" är min standardreplik. Mer tid är inte jag beredd att ge dem.

2011-09-18 @ 09:11:08
Postat av: Inger

Liknar vårt Kopparhatten.......

2011-09-18 @ 10:09:16
Postat av: Janicke

Fantastiskt! Hit ska jag ta mig i höst nån gång med mina dagisvovvar. De kan också behöva se nåt annat än Djurgården.

2011-09-18 @ 10:54:43
Postat av: Lena

Vackert! Påminner om vår vackra Gömmarskog i Huddinge med sjön "Gömmaren".

2011-09-18 @ 11:07:31
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Jag har Nix men det här kom tydligen igenom och det lät som om samtalet kom från Telia vilket det alltså inte gjorde. Nu väntar ett krig!



Inger: Aha!



Janicke: Det är en perfekt plats för hundvandring!



Lena: Det döljer sig många vackra små sjöar runt om i Stockholm...och i hela landet.

2011-09-18 @ 16:05:18
Postat av: Bis

Underbara bilder! Njuter av denna skog på hundpromenader (obs koppeltvång!) flera gånger i veckan. En lisa för själen.

2011-12-27 @ 00:26:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0