Site Meter

Visby 7 maj 2011

Kärleksporten

Alltid samma märkliga komma-hem-känsla när man från färjan ser Sankta Marias torn i Visby. Den här gången hade jag ingen bil med mig till ön, en ryggsäck och en kameraväska var mitt bagage när jag vandrade bort mot rummet vid Lybska gränd där jag bott så många gånger tidigare. Vädret var det bästa tänkbara.
När jag hälsat på mina hyresvärdar och installerat mig på rummet gick jag bort mot botaniska trädgården. Botaniska trädgården i Visby är en av de bästa platser jag vet. Det är något som händer med mig när jag kliver in i den trädgården och jag tänkte att jag skulle försöka komma på vad det är som är så speciellt.

Om man börjar med att beskriva själva platsen så är läget vid havet med muren som skiljer trädgården åt, så fantastisk vacker. Sedan handlar det om träden. Runt hela trädgården finns enormt stora träd och här kan man hitta kejsarträd, tulpanträd, ginkgoträd, mullbärsträd, fikon, japansk magnolia, manna-ask, kinesträd, plataner, japansk zelkova, mammutträd, gudaträd, olika almar och lindar och de allra flesta är enormt stora. De är placerade runt om platsen men även inne i trädgården och man förstår att någon eller några har tänkt klokt innan man planterat dessa ståtliga träd.

Men det dyker även upp andra känslor här inne. Jag minns när jag kom hit första gången när jag var liten och tyckte redan då att det var en speciell plats.
För några år sedan satt vi här inne, mitt i natten, Katarina och jag, med tända ljus i augustimörkret och med vin i glasen. En oerhört stark upplevelse. Jag vet att det är förbjudet och om du läser det här nu trädgårdsmästare Lasse...så städade vi efter oss och jag tror väl att det är preskriberat nu va? Lovar att inte göra om det!

Jag är nog en trädmänniska om man nu ska välja en inriktning bland alla växter som man använder i trädgårdar. Jag kan ibland bli trött på känsliga perenner och sommarblommor som dukar under för det minsta motstånd. Några frostnätter, någon som trampar på blommorna, en hare som använder sommarblommor som kvällsgodis eller svampar och insekter som tar kål på någon känslig växt.
Träden däremot står stolta och kraftfulla och skapar sina egna miljöer omkring sig, en trädgård utan träd blir en fattig trädgård. Ibland känner jag att jag skulle vilja jobba enbart med träd.

Visby i början av maj ligger några veckor efter Stockholm i grönska och den här gången stod träden i botaniska nästan nakna, även om det började spira så smått i trädkronorna och den japanska magnolian blommade något. Först blev jag en aning besviken att jag kom lite för tidigt, men sedan insåg jag att det var ett perfekt tillfälle att se trädkronorna på de här exotiska träden, hur olika grenverken såg ut. På sommaren ser man ju bara det gröna taket här inne. Så, jag är nöjd, även om jag skulle ge mycket för att få stanna några veckor och se trädens blomning och att bladen vecklades ut.

Båten anlände till Visby halv tre på eftermiddagen, så den här dagen blev inte så lång i medeltidsstaden. Jag hann med botan, en liten sväng upp i stan och sedan var det dags för den sedvanliga Visby-solnedgången. Men först blev det ett kort möte med en vän vid havet och en sväng i botaniska.
Jag brukar tycka att det är ganska banalt att plåta solnedgångar...men här i Visby kan man ju inte låta bli.

Jag gick mot rummet i gränden och laddade för en cykeltur nästa morgon ut till det märkliga och magiska Muramaris och senare hittar jag det mysigaste fiket inne i Visby.

Min Lybska gränd


Murgrönan är Gotlands landskapsblomma och den klär in nästan hela Visby där den klättrar och klänger på murar och i träd. Den här murgrönan i botaniska som klätt in S:t Olofs kyrkoruin lär vara Sveriges största. Se rötterna på bilden nedan.

Murgröna som klätt in en lundalm.

Det här enorma platanträdet är en favorit. Det är Sveriges största platan och planterades här 1855 när trädgården anlades. Trädet är 25 meter högt och stamomkretsen är fyra meter.

Tulipa tarda - Flocktulpan

Tulipa humilis - Violtulpan

Anemone x lipsiensis - Svavelsippa

Träjon som rullar ut sig

Magnolia kobus


Livet är inte alltid en dans på rosor. Det kan vara en svår kamp bland sockblommor också. Den här flikbladiga rönnsumaken verkar ha haft en jobbig uppväxt. Likaså det svarta mullbärsträden här nedan, som inte glidigt på en räkmacka direkt utan ser ut att kasta sina grenar runt om sig i ren förvirring.

Till vänster bambu och till höger japansk zelkova

Visby 8 maj 2011
Visby 9 maj 2011

Kommentarer
Postat av: Anonym

Å, så fint! Fina Visby och fina Gotland! Härliga bilder, tack!

2011-05-10 @ 20:08:45
Postat av: Kicki fr Täby

O vad du måste ha haft det underbart på Gotland, har längtat efter dina fina bilder och dina små berättelser, men du måste ju oxå få ha semester.

2011-05-10 @ 21:29:28
Postat av: Carina

Tack för alla fina bilder från Visby. Jag blir verkligen sugen på att åka dit.

2011-05-10 @ 22:23:34
Postat av: Nina Ringbom

Tänk lyckos mig som bor här! :)

2011-05-10 @ 23:05:26
URL: http://www.slottsguiden.info
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anonym: Håller med - fina Visby och Gotland!



Kicki fr Täby: Ja det var verkliken underbart den korta tid som jag var där.



Carina: Bara att beställa och packa...



Nina Ringbom: Ja...och så åker du till Norge?!

2011-05-11 @ 05:06:09
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ramona K

Magiska bilder, tack! Det känns som om det var allt för länge sedan jag besökte ön.

2011-05-11 @ 05:35:09
Postat av: Boije

Underbart! Och det är något alldeles speciellt med Gotland.

2011-05-11 @ 07:48:27
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det är magiskt vackert på Gotland och man har alltid en längtan dit.

2011-05-11 @ 09:49:16
Postat av: Mariana

Det blev nått knas namnet försvann/ha de bra Mariana

2011-05-11 @ 09:51:46
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Rosita

SÅ FINA BILDER!!!

2011-05-11 @ 10:12:33
Postat av: Lena Axelsson

Fantastiska bilder! Man blir helt varm i själen.

2011-05-11 @ 10:22:57
URL: http://lenasnyaliv.blogspot.com
Postat av: Christel Pedersen

Vilka fantastiska bilder!!!! Nu vet jag inte om jag kommer våga blogga mina amatörbilder från samma platser, ska dit första veckan i juni.

2011-05-11 @ 12:53:49
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Börjar bli dags snart då kanske?



Boije: Visst är det!



Mariana: Mm...man längtar alltid!



Rosita: Tack!



Lena Axelsson: Vad bra att du blir varm i själen! Varma själar gillar vi!



Christel Pedersen: Aha...då får du en ännu vackrare tid! Hade också velat vara där då!

2011-05-11 @ 20:05:13
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Fredhällsbon

Så fina varma bilder och text....

2011-05-14 @ 21:47:49
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Fredhällsbon: En vacker plats med många fina minnen...

2011-05-14 @ 22:02:20
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0