Site Meter

Långfredag i Stockholm

Observatorielundens Scilla siberica har snart gjort sitt för i år. Vårstjärnan Scilla forbesii ser man oftare numer och även om den kanske är vackrare och lyser mer med vita fält i blomman, så är det något visst när man ser så här stora områden med Scilla sibirica. Den blå färgen är verkligen härlig.

Mitt i stan ligger Tegnérlunden och där blommar porslinshyacinten nu.

Centralbadets trädgård börjar grönska försiktigt nu med bl.a. den gamla knotiga häggen vid dammen.

Kommentarer
Postat av: Blomkärringen/Gullvivan

Får nog hitta ett litet fält för Scilla och vårstjärna, det är oerhört vackert i sådan mängd. Porslinshyasinten har jag inte någon kunskap om ännu men den har dykt upp på några ställen på bloggarna, något jag får ta reda på mer om.

Tack för fina bilder

2011-04-22 @ 23:56:52
URL: http://blomkarringen.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Blomkärringen/Gullvivan: Porslinshyacinten är också en favorit - se här http://gardener.blogg.se/2009/april/dagens-vaxt-porslinshyacint-3.html

2011-04-23 @ 00:08:01
Postat av: Ramona K

Vilken vårmorgon idag!

Utanför köksfönstret pickar dussintals fåglar - bergsfinkar, domherrar, grönfinkar m fl. Det är värt den lilla summan jag betalde för hampafrön från zooaffären.

Det finns så mycket man vill göra nu. Efter frukost är det dock dags att toppa upp den vanliga medicinen för att motverka effekterna av björkpollen. Utan medicin är det risk jag skulle sova bort pollenveckorna. Det känns grymt när man har längtat så efter våren. Men jag vet att vi är många i samma sits även om allergin uttrycker sig på olika sätt.



Jag ska plantera scilla forbesii till hösten. Det är tack vare din information att jag har förstått skillnaden. Har redan massor av Siberica men Förbesii är oemotståndliga.

Ha en fortsatt härlig påsk!



2011-04-23 @ 09:00:23
Postat av: Kristina Bonander

Hej.



Vad kul att du gick till Observatorielunden! Porslinshyacinten i Tegnérlunden har jag däremot missat. Tegnérlunden är sommartid en jättefin liten park med vattenfallet och planteringarna.



Porslinshyacinter tycker jag egentligen ännu lite mer om än vanliga scillan, men jag tycks dela det med rådjuren! Scillan (både siberican och forbesiin) lämnar de men inte porslinshyacinterna. De försvinner i ett nafs.



Ha fortsatt skön helg

Kristina

2011-04-23 @ 09:53:23
URL: http://www.kristinabonander.blogspot.com
Postat av: Marie Lithén

Vackert!

2011-04-23 @ 09:56:07
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: Kristina Bonander

Hej. Vad kul att du varit i Observatorielunden!



De fina porslinshyacinterna i Tegnérlunden har jag däremot missat. Tegnérlunden är ju också sommartid en fin liten park med vattenfallet och planteringarna.



Egentligen tycker jag att porslinshyacinterna är ännu lite finare än den vanliga scillan, men tyvärr tycks rådjuren hemma tycka det samma. Scillan - både siberican och forbesiin - får stå kvar men porslinshyacinterna försvinner i ett nafs.



Ha en fortsatt skön helg

Kristina

2011-04-23 @ 10:09:21
URL: http://kristinabonander.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Ljuvligt! Jag älskar Scilla siberica och har planterat ett par lökar i gräset under ett av mina äppelträd. Början till ett mindre hav hoppas jag... :)

2011-04-23 @ 10:58:27
URL: http://www.axelzonstradgard.se
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ramona: Underbart med alla fåglar men jobbig tid för de som har problem med pollen. Bra val av scilla till hösten! Ha det gott!



Kristina Bonander: Tack för att du påminde mig om Observatorielundens scilla.



Marie: Visst är det!



Bara att vänta Madeleine!

2011-04-24 @ 20:14:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0