Site Meter

Rysk blåstjärna - Scilla siberica

Obeservatorielunden 26 april 2013
 
 11 april 2021
 
Högalidsparken 17 april 2014
 
 
 
Rysk blåstjärna (Scilla siberica) förväxlas ofta med vårstjärnan Scilla forbesii (tidigare Chionodoxa). Om den ryska blåstjärnan tittar i marken så tittar vårstjärnan upp mot oss och har vita fält i blomman..

Den här underbara vårlöken kan användas i rabatter, i stenpartier eller som undervegetation och har inte några stora krav på bra jord. Den bildar liksom vårstjärnan ofta stora blå hav i gräsmattor. När man planterar den i september-oktober så bör planteringsdjupet vara 10-12 cm.

Rysk blåstjärna blir ungefär 20 cm hög och blommar i april-maj. Den här scillan kommer ursprungligen från östra Europa, Kaukasus och nordvästra Iran och kom till Sverige för ca 100 år sedan. Scilla odlas hos oss ofta som trädgårdsväxt men förvildas lätt.
 
 Stockholm finner man stora scillabestånd till exempel i Obeservatorielunden, Eriksbergsparken och Högalidsparken. Se här!




 

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Färgkombinationen blå och grön har alltid varit en favorit hos mig. Skiner solen på härligheten dessutom då är jag helnöjd.

VEM har beställt dagens snåla blåst?? Det blir svårt att hitta lä för morgonfikat. Annars ser det ut att vara en bra dag.

Ramona K

2009-04-18 @ 07:54:53
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Ja nu får värmen komma tillbaka, jag ska till Vaxholm idag och det lär blåsa kalla vindar från sjön.

2009-04-18 @ 08:03:31
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ronja

Den ryska blåstjärnan är min vårfavorit. Jag tycker att den ser lite lyxigare ut med den kraftigt blå blomman och den rödaktiga stjälken än vad vårstjärnan gör.

Ha det gott i snålblåsten!

2009-04-18 @ 09:07:39
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Visst är den fin men den kanske inte gör så mycket väsen av sig som vårstjärnan som flirtar fullt ut med både insekter och människor.

2009-04-18 @ 10:28:11
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita

Till och med i min sena trädgård så blommar nu scillorna .. de ryska. Jag älskar att ligga på mage i gräset (eller mossan som det mest är nu) och fotografera scillorna.



Kylig vind är det idag men bättring är lovad till imorgon.



Ha en fortsatt skön lördag!

2009-04-18 @ 16:01:52
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Önskar att jag kunde ta lika fantastiska närbilder som du...måste lära mig nya kameran bättre- Ha en fin kväll!

2009-04-18 @ 19:28:03
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0