Site Meter

Engsholms slottspark i oktober



Höstmånaden oktober är årets mest färgsprakande månad i vårt land och då borde man väl trivas och njuta av allt det vackra? Men nu börjar ju också mörkret lägga sig över landet och kylan sveper ner från norr. Nu kommer trädgårdsmästaren att frysa konstant fram till maj månad och som jobbpendlare så reser man i mörker och i halka.
Första halvan av oktober är dock utan tvekan fantastisk vacker med alla naturens färger. Vår gamla lindallé lyser som guld och att vandra genom den är som att gå i en gotisk katedral.

Löven börjar lämna träden och det gäller att hålla vägar och gångar rena för att de inte ska förvandlas till leriga och geggiga platser att gå på. I slutet av månaden pågår det mödosamma arbetet att få bort löven från parken. Mycket löv klipps sönder med gräsklipparen men det blir även enorma mängder löv som transporteras bort till vår lövkompost.
Båten tas ur sjön och i trädgårdslandet rensar jag bort det mesta och kör dit välbrunnen härlig kogödsel så att grönsaker och blommor ska trivas nästa år.

Agave, stamfuschior, pelargoner, änglatrumpeter och dahlior får sin plats i mitt trädgårdsrum där det är hyfsat ljust och svalt. Jag tänker att även jag skulle behöva vinterförvaras, men då ljust och VARMT.
Nu är det bara att hålla i sig och hoppas att man ska klara ännu en vinter och att trädgårdshjärtat sitter kvar i slutet av mars då säsongen startar upp igen. Trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar den 24 mars får bli starten på växtsäsongen 2011. Då är temat ´´Plats för sinnen, tid för grönska´´. Det gillas!


Från kylan in i värmen...










Änglatrumpterna...från kylan in i värmen!


 
Engsholms slottspark i maj
Engsholms slottspark i juni
Engsholms slottspark i juli
Engsholms slottspark i augusti
Engsholms slottspark i september



Kommentarer
Postat av: Haspet

Du, den där parken verkar ju inte vara så dum i oktober heller. Otroligt vackert nu också men man ser verkligen skillnaden från septemberbilderna. Jag tycker absolut att trädgårdsmästaren är värd en varm och ljus vinterförvaring efter årets slit, men han måste väl kanske vara på plats för att ploga och skotta snö också?// Peter

2010-10-27 @ 22:26:26
URL: http://haspet.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Haspet: Jo jag är där hela vintern. Ploga gör vaktmästaren men jag handskottar och sedan är det röjning av sly i backarna runt slottsparken som gäller och lite annat...fram till mars då sådden inomhus startar. Men helst skulle jag vilja vistas någonstans vid en Medelhavsstrand. Sitta på i ett torg i någon liten italiensk by...dricka te och läsa bra böcker. Vandra vid havet och leta drivved...och besöka trädgårdar. Men...nej,så är inte fallet, det är bara att dra på sig femdubbla lager med vinterkläder och börja längta till våren..

2010-10-27 @ 22:35:14
Postat av: Anonym



Många fina bilder!

Flera av bilderna hade platsat i fototävlingen! Hade du någon egen bild med?

Kerstin

2010-10-27 @ 22:46:30
Postat av: billan

Tittar bara in som hastigast nu, traktorn med båten och den röda rosen fastnar på näthinnan. Jag återkommer imorgon och kollar närmare på alla fina bilder. Du vet ju att jag måste kolla om och om igen på bilderna......:)

2010-10-27 @ 23:05:34
URL: http://www.auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kerstin: Nej jag hade inte någon bild med i tävlingen.



billan: Välkommen tillbaka...

2010-10-28 @ 05:05:23
Postat av: Rosita

Fina bilder i oktober också,den gula rosen som slokar är en bra bild av vad som väntar....

Din beskrivning av vintern låter precis som den jag hör ifrån min man,nu börjar helvetet säger han...

Själv har jag inte SÅ ont av det,då sitter jag inomhus och syr och målar till mitt hantverkscafe som öppnar i maj,dessemellan sköter jag djuren på gården.

Ju äldre jag blir,ju mer uppskattar jag att slippa bilfärder på halkiga vägar till arbete.

Men visst går vintrarna fortare nuförtiden?

2010-10-28 @ 07:44:39
Postat av: Mira

Finns bara en låt som gäller så här års...

http://www.youtube.com/watch?v=kOoNCui-AC8

2010-10-28 @ 09:06:51
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Fina, fina bilder. Men vad heter den underbara vita blomman - som en vit kudde? Bilden under båtbilden. Du har nog sagt någon gång men minnet är kort.

2010-10-28 @ 14:23:15
Postat av: Sophia Callmer

Så vackert, vackert, storslaget! jag måste visst åka till din park och titta..

2010-10-28 @ 16:15:15
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Eva

Åhh.. vilka underbara och, faktiskt, trösterika bilder. Nu är det verkligen 'mindfulness' som gäller - att stanna upp och ta in det vackra nuet. Inte tänka framåt på eländet vinter. Vintrarna går ju numera inte alls fort utan långsammare och långsammare ju äldre man blir. Somrarna däremot skenar iväg och har försvunnet bak knuten innan jag ens har funderat färdigt över vad jag ska ha i mina rabatter.

Tiden - detta konstiga fenomen..

2010-10-28 @ 18:38:44
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Rosita: Kanske män har svårare för vintrar?



Mira: Mm



Ramona K: Det är Ulleternell. Finns bland mina Dagens växt.



Sophia: Nästa sommar då!



Eva: Visst är det så. Tänkte på det när jag bytte till vinterhjul i helgen...det var ju inte alls länge sedan jag lade på sommarhjulen!!

2010-10-28 @ 19:35:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0