Site Meter

Engsholms slottspark i juli



Nu befinner vi oss mitt i den svenska sommaren, det är högsommar och semestertider. Grönskan blir allt djupare och i naturen blommar det inte så mycket längre, förutom alla ängens blommor och blommorna längs vägarna.
Vi är inne i rosornas och perennernas tid, de trivs i ljuset och i värmen. I köksträdgården frodas grönsakerna.

Ibland ´´drabbas´´ vi av riktigt heta perioder så här mitt i sommaren, som nu senast i somras då vi hade flera veckor med riktigt höga temperaturer. Ibland var det över 30 grader, vilket gjorde att det blev en ganska svår torka i slottsparken. Visst är det skönt med värme, men kanske aningen för varmt att jobba i ...eller kanske inte ändå. I skrivande stund blåser det och regnar hårt utanför mitt fönster den här oktobertorsdagen och jag byter gärna mot en vindstilla julidag med 33 graders värme.

På Wikipedia läser jag att juli innehåller årets 182:a till 212:e dag (183:e till 213:e vid skottår). Namnet kommer  från den romerska fältherren och stadsmannen Julius Caesar och månaden kallades tidigare i Sverige för hömånad.
Värt att veta: Juli börjar alltid på samma veckodag som april...!

Den här tiden brukar inte vara gräsmattornas tid då de ofta bränns av solen och gräset gulnar. Men i planteringarna på Engsholm blommar det ordentligt och där rosorna får vara ifred från rådjuren så spelar de en av huvudrollerna i skönhetstävlingen bland julis blommor. Pelargonerna är som vackrast nu och trivs gott i värme och i stark sol....ungefär som slottsträdgårdsmästaren som nu börjar se fram mot den där ledigheten i augusti.
Blir det Österlen eller Gotland?



















I den gamla bondepraktikan kan man läsa om juli:

Juli- Hömånad

Regn i andra hälften av juli är gärna ihållande.
Vad juli och augusti icke koka, kan september inte steka.
Åska i denna månad bebådar gott kornår och stor sjuklighet bland kreaturen.
Juli motsvarar i fråga om väderlek januari. Den vecka i juli, som i både gamla och nya almanackan börjar med Sara och slutar med Jacob, kalls som bekant fruntimmersveckan och brukar i allmänhet vara regning.
I denna månad ingår hunddagarana (rötmånaden).

Dagar att beakta

(Den 2/7). Sådant vädret är denna dag, sådant fortfar det vara i 40 dagar därefter.
Margaretadagen (den 20/7). Regn på denna dag tycker lantfolket icke om, enär man då väntar svår bärgning och emedan nötterna skadas. Det heter skämtsamt; Greta väter i nöten.
Magdalenadagen (den 22/7). Magdalena gråter gärna.
Emmadagen (den 23/7) Klar och varm ej kvalmig, lovar ett gott år.
Jacobsdagen (den 25/7). Varm och klar förkunnar en kall jul.
Sjusovaredagen (den 27/7). Om det regnar denna dag, kommer det att regna i sju veckor framåt.

 

Engsholms slottspark i maj

Engsholms slottspark i juni

Engsholms slottspark i augusti

Engsholms slottspark i september

 


Kommentarer
Postat av: Londongirl

Så skönt att få blicka tillbaka på sommarbilder. Även om jag njutit av sommaren fullt ut i år så tycker jag alltid den är för kort.



En fråga: jag vet att slottet bara är möjligt att boka in sig på om man är konferensgäst. Men är parken öppen för allmänheten? Går det att besöka den?

2010-10-08 @ 09:20:21
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: Janicke

Åh så härligt att plötsligt vara i sommaren igen! Och vemodigt ... så fort det gick.

Trädgården du sköter är verkligen praktfull. Alla årstider.

2010-10-08 @ 09:36:33
Postat av: Anita

Jaa! Där kom då juli. En härlig månad det också med alla rosor som blommar. Färgkombinationen på den översta bilden har jag i min trädgård men hos mig är rosen New Dawn och klematisen Södertälje.



Tack för julidosen. Inväntar nu augusti.



Ha en skön helg!

/Anita

2010-10-08 @ 11:37:31
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Londongirl: Sorry! Parken är inte öppen för allmänheten. Du får vandra omkring på bloggen i stället. Ha en fin helg!



Janicke: Skönt att det inte bara är jag som tycker att sommaren gick så otroligt fort. Ha en fin helg!



Anita: New Dawn är verkligen vacker. Här är det Climbing Bonica och just Södertälje. Ha en skön helg du också.

2010-10-08 @ 11:53:39
Postat av: Mariana

Den där första bilden...så vackert med ros och clematis.

Vi ska göra ett snabbt besök i solen nu i oktober.

Men jag längtar mer efter lugn än sol just nu.

Ha en skön helg

Mariana

2010-10-08 @ 12:27:24
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Susanna B.

Vilket fantastiskt jobb du gör med slottsparken! Den är otroligt vacker. Vilken arbetsplats du har. Som jag har sagt förut - för mig som utlandssvensk är det så skönt att får "se in" i sverige genom dina vackra foton på bloggen. Här i Virginia har vi fortfarande sensommar. Men Halloween knackar på dörren...

2010-10-08 @ 16:18:33
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Aha...resa på gång? Vart? Om man kan kombinera sol och få det lugnt...så blir det ju perfekt!

2010-10-08 @ 16:34:46
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Susanna B: Kul att du gillar att titta in hos oss i gamla Svergie. Hoppas att du får en fin Halloween.

2010-10-08 @ 16:36:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0