Site Meter

Engsholms slottspark i maj



I maj månad är Engsholms slottspark som vackrast. Då blommar syrener och fruktträd och marken är fylld av gullvivor, mandelblom och förgätmigej. Att komma till parken en tidig majmorgon då fågelkonserterna är som starkast, ta fram sin gamla skottkärra och vandra ut i parken för att börja dagens arbete...är en otroligt skön känsla. Då kommer jag inte på något annat yrke som jag hellre skulle välja.

Visst slocknar haven av vitsippor i backarna runt slottet i maj månad men det är så mycket annat som tar vid och i mina planteringar börjar de tidigaste perennerna blomma, som rosenbräcka, vinteriberis, den vita kuddfloxen, ormöga och gulltörel.
De år som jag får ha tulpanerna ifred blir det extra vackert i slottsparken, men oftast så äter rådjuren upp dem redan så de knoppas. I slutet av månaden börjar den fantastiskt vackra pärlbusken blomma med sina kritvita blommor som verkligen ser ut som pärlor i knoppstadiet och de blommar vidare in i juni månad. I månadsskiftet maj/juni brukar jag ta ut mina sommarblommor som jag drivit upp från frö, jag sätter ut alla pelargoner på terrassen och i trädgårdslandet börjar jag med sådden av grönsaker.

I maj vill man bromsa och hålla kvar den vackra tiden...
















Engsholms slottspark i juni
Engsholms slottspark i juli
Engsholms slottspark i augusti
Engsholms slottspark i september
 
Maj månad i bloggarkivet:

2006
2007
2008
2009
2010

Kommentarer
Postat av: Mariana

Tänk att vi har en sån vacker tid att se fram emot igen.

Håller tummarna för att tulpanerna ska få vara i fred hos dej.

Mariana

2010-10-04 @ 22:28:54
Postat av: Anita

Vilken underbart tillbakablick på den sköna månaden maj. Vilka otroligt vackra bilder du tagit. Jag har tittat igenom dom flera gånger. Tänk att få vandra genom ett hav av gullvivor och förgätmigej. Vilken ljuvlig tid det är då. Ljusa sommarnätter och ängar i gult och blått. Tack för denna härliga dos försommar när höstvindarna viner.

2010-10-05 @ 16:45:51
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Rosita

Den absolut vackraste tiden på året har du fångat i en fin bildsvit,jag längtar redan....

Den sista bilden med odlingsbänkarna,tänk vilken lycka att så eller sätta ut plantor från växthuset.

Håller just på att tömma bänkarna för säsongen,allt har sin tid,tar in fröer på tork och drömmer vidare mot vårsolen då de första fröerna petas ned i krukor inomhus,visst har vi trädgårdsälskare mer att leva för!?

2010-10-05 @ 18:57:13
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Visst har vi mycket att vänta och drömma om nu, men först måste vi försöka ta oss igenom vintern.



Anita: Visst är det en ljuvlig tid Anita!



Rosita: Ja nu rensar vi trädgårdslanden och förbättrar jorden med brunnen kogödsel och väntar på nästa vår...

2010-10-05 @ 21:29:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0