Site Meter

Engsholms slottspark i september



Stilla morgnar som den här gör att man trivs i september månad. Att en tidig morgon anlända till slottsparken och se ut över det spegelblanka vattnet när solen går upp, blir en god start på arbetsdagen. Om ett lastfartyg sakta glider förbi på sin väg ut mot havet och försiktigt bryter den blanka vattenytan, blir det extra bonus.
Men även utan soluppgångar över stilla vatten, så är september en bra månad. En vacker månad, som har ett speciellt ljus i vilket växterna framträder så fint, speciellt de vita blommorna under gryningen och vid skymning.
September kan bjuda på soliga och riktigt varma perioder och i början av månaden känns hösten fortfarande långt borta. Jag brukar ta en semestervecka då och bege mig söderut i landet för att fånga in det allra sista av sommaren.

Äpplen och plommon plockas in till slottet och nere vid strandateljén sitter fortfarande gästerna ute på kvällarna och äter.
I trädgården trivs sommarblommor, perenner...och trädgårdsmästaren. Det är en tid då man börjar planera inför nästa säsong i trädgården. Man ser över sommarblommorna, vad som varit bra och vad som inte fungerat. Nu brukar jag också göra en del förändringar i perennplanteringarna. Flytta om växter, ta en bit gräsmatta här och där och utöka planteringarna...utan att någon annan än jag själv märker det.
I slutet av månaden börjar hösten kännas av med kyliga morgnar och löv som färgas. De fåglar som ska tillbringa vintern på varmare breddgrader börjar göra sig klara inför den långa resan och den verkliga höstmånaden oktober står för dörren...med mörker och kyla. Då går vi in i en period som inte passar en slottsträdgårdsmästare, inte på något sätt.
Men...september är en bra månad!
















Engsholms slottspark i maj
Engsholms slottspark i juni
Engsholms slottspark i juli
Engsholms slottspark i augusti
 
 
Minns i november
den ljuva september,
den tid då äpplet fallet moget.

Grå är november
men ljus är september
för den som bara väntar troget.

Mörk blir december
men ljuv var september
då livet var öppet och redoboget.

Dofter vi anat
och vinden oss manat
att följa.



Kommentarer
Postat av: Hannu Sarenström

Hur många är ni som jobbar i trädgården?

2010-10-26 @ 18:20:29
URL: http://hannu-s.blogspot.com/
Postat av: Haspet

Helt underbara bilder, vilket fantastiskt lugn dom visar. Härlig hyllning till september.// Peter

2010-10-26 @ 18:23:20
URL: http://haspet.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hannu: Vaktmästaren är med vid större jobb som höstjobben, han klipper de största gräsytorna och sköter all snöröjning och rycker in när det behövs, likväl som jag hjälper honom i hans sysslor. Annars är det jag som sköter själva trädgården.

2010-10-26 @ 18:26:11
Postat av: Lars Forslin

Snyggt, mycket snyggt Hasse!

Jag ser att du har en japansk dvärglönn, tjusigt. Ska just till att skriva lite om sådana.

Jag ser också ditt träd av manchurisk valnöt. Det ser mycket fint ut! Blir mycket ståtligt om det får plats och det får det här ser jag.

2010-10-26 @ 18:36:49
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Haspet: Det är en mycket lugn plats...men inte just nu i lövjobben. Nu är det tungt och ett djäv...liv i parken stundtals då lövblås och stora gräsklipparen som slår ihop löv...går för högtryck.

2010-10-26 @ 18:38:15
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars Forslin: Bilden på det manchuriska valnötsträdet är två år gammalt och trädet har nu dragit iväg en bra bit till. Spännande att se vad du skriver om lönnarna.

2010-10-26 @ 18:40:51
Postat av: Ulrika

Jättefina soluppgångsbilder! :) Och ja, det är en vacker månad.

2010-10-27 @ 06:52:43
URL: http://unorman.wordpress.com
Postat av: Rosita

Jag vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig,men jag blev "lycklig" av din text och dina bilder,tycker alltid de är fina ,men idag toppade du det!!

2010-10-27 @ 09:12:28
Postat av: Sophia

September är vackert och det är härligt att titta på dina vackra bilder när det regnar och nästan är november.

2010-10-27 @ 15:50:22
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ulrika: Ja soluppgångar är alltid speciella.



Rosita: Vad fint att du gillade. Tack!



Sophia: På måndag startar november...och jag ser inte fram mot det.

2010-10-28 @ 07:20:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0