Site Meter

Mina nävor

Klicka på bilderna för att komma till en beskrivning av varje näva






Jag har alltid tyckt om nävor och då inte bara för att de är vackra utan de allra flesta nävor är mycket friska och är även lätta att föröka genom delning. Flocknävor t.ex. kan man föröka genom att använda en liten rotbit för att skapa en ny planta. Många nävor är även de bästa marktäckare man kan tänka sig. Tidigare har jag sagt att alla nävor klarar sig från angrepp av skogen djur. Så är det inte, utan t.ex. den spanska nävan och ´Patricia´ betas av framför allt harar. Trots det är nävan en av de allra bästa och mest användbara perenner.

De nävor som jag planterat i slottsparken är inga ovanliga sorter och som jag tidigare sagt är jag ingen växtsamlare. Visst skulle jag kunna skaffa ovanliga och känsliga nävor som man får kämpa för att de ska överleva, men det är inte mitt sätt att jobba med trädgård.  Men självklart så planteras det någon ny nävasort i slottsparken varje år.
Jag tycker att det är viktigt att nävor är friska och starka och är bra grannar till andra perenner. Många nävor passar också bra som vävarväxter, där de får smyga sig in bland andra perenner och bilda ytor som blir miniatyrängar.

Alla Dagens växt.

Läs  här om boken om nävor.



Kommentarer
Postat av: Ramona K

Tack för att du samlar informationen om nävor på detta vis. Ser direkt några jag vill ha. Det finns så många sorter jag blir alldeles yr när jag söker info via internet - ännu värre blir det på plantskolorna.

Ha en trevlig helg!

2010-03-19 @ 07:33:27
Postat av: billan

Besöket här hos dig har fått mig tro att de blir en riktigt bra dag idag. Du kommer väl ihåg att även jag är en "nävmänniska", kan aldrig se mig mätt på de små underverken. Därtill Didos röst och den fina videon med fiskebåtarna, fårade människorna, värme och blått hav. En fin känsla som du förmedlar idag.

" You make my day"....Tack!

2010-03-19 @ 08:14:08
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Mariana

Toppen ska kolla i kväll, ser minst en som jag har ska bli kul att läsa om den.

Ha en bra dag

Mariana

2010-03-19 @ 09:28:28
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Carina

Älskar nävor! De är lättskötta, har inte alltför stora krav på placering, ljuvliga blommor och som extra bonus har ex flocknävan vackra höstfärger. Rekommenderar oxå boken om nävor av Ulla Hårde!



Tack förresten för en fin trädgårdsblogg!

2010-03-19 @ 15:04:49
Postat av: Anita

Vilka fina nävor du har. Jag älskar nävor och i år ska jag försöka få tag i Kashmir White. Förra året var den slutsåld så varje gång jag kom till plantskolan. Hoppas på bättre tur i år. Min favorit förra året blev annars den blå och långblommande Rozanne.

2010-03-19 @ 15:52:06
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Pia

Det är härliga blommor och så kul att det finns så många olika sorter. Jag måste minsann också försöka hitta den vita, fina Kashmir White!



2010-03-19 @ 16:33:09
Postat av: Yo

Man ångrar aldrig ett köp av nävor:) Fina sorter har du fått tag på. Ren glädje! Yo

2010-03-19 @ 18:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0