Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Nävor

Författare: Ulla Hårde
Fotograf: Ulla Hårde
Bokförlag: ICA Bokförlag
111 sidor
Utgivningsår: 2009
Köp boken här

´´När du inte vet vad du vill plantera, välj en näva´´
Det rådet gav Margery Fish, en av trädgårdsvärldens förgrundsgestalter i England. Här är det Ulla Hårde som lyfter fram nävor som nya favoriter i våra svenska trädgårdar. Nävor hör till de mest lättodlade av alla perenner. Boken vänder sig till den som har en trädgård, men även till alla dem som har terasser och balkonger med plats för krukor. Det finns alltid en plats för nävor!

Ulla Hårde är journalist, författare och fotograf. Hon har bl.a. gett ut Lättsam trädgård med perenner och gammaldags rosor på Ica Bokförlag.
(Så presenteras boken)





Nävor har alltid varit mina favoriter och det började med att jag föll för vårt vilda midsommarblomster. Tänk en lund eller en lite fuktig äng ner mot en sjö eller i en glänta i en djup skog. Midsommarblomstret är både vackert och lite mystiskt magiskt på något vis.

När jag började jobba med trädgård fanns det inget intresse för nävor mer än att man kunde flytta in blodnävor till en solig plats i sin trädgård. Det är faktiskt under de senaste tio åren som intresset ökat och idag är ganska stort för den här vackra perennen som nu finns i mängder av arter och sorter.

När jag började i slottsparken planterade jag ganska många olika nävor och som det står i boken så är de lättodlade, friska och det finns alltid en plats för någon näva. Den första näva som jag platerade i parken 1998 var den spanska nävan Geranium endressii och hade sortnamnet Klaas. Den har blommat mycket fint varje sommar sedan dess och jag har delat den många gånger och spridit ut den på flera platser. Sedan har det kommit till ganska många olika nävor i parken och som jag berättat om flera gånger i bloggen.

På trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar förra veckan så presenterade Ulla Hårde sin bok om nävor och det är någon trädgårdsbok jag väntat på så var det en bok om mina favoritperenner. Efter föredraget så skulle jag gå och köpa boken där på mässan men hittade den inte. Tur var väl det för när jag fyllde år fick jag den i present....stort tack M.

Hur som helst så är det här en härlig bok där författaren berättar om hur man kan använda nävor och presenterar mängder av arter och sorter. Bilderna i boken är mycket vackra och man blir bara sugen att utöka nävasamlingen i slottsparken.
Jag skulle kunna räkna upp hur många nävor som helst som är favoriter men eftersom jag tycker om enkla och vita blommor så föll jag direkt för Geranium cantabrigiense ´S:t Ola´´  och som nog kommer att finnas i slottsparken någon gång. Just den lilla flocknävan har vi i stora grupper redan men inte någon vit sort....som skulle kunna passa bra i ett lite skuggigare läge.

I slutet av boken presenteras en mängd nävor utförligt och med alla fakta man behöver.
Jag kan verkligen rekommendera den här vackra och intressanta boken till er som gillar perenner.


Geranium cantabrigiense från slottsparken.


Geranium phaeum ´Alba´ även den från min slottspark.

Register till Dagens trädgårdsbok

.

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Uppfostrad i en anda där nävor ansågs som "vilt ogräs" har jag inte ens sett åt nävor, förrän på senare år, det är ju fantastiska blommor!

Önskar dig en trevlig söndag, nu ska jag åka till När och se fotboll!

2009-04-05 @ 08:49:40
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Leonora - Rösta på veckans blogg

Hoppas du får en härlig dag :)

allt väl?

2009-04-05 @ 08:53:13
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: När? Nu? Ja nävor är fantastiska. Ha en skön söndag med fotboll!

2009-04-05 @ 09:08:27
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: HelenJ

Det finns alltid plats för en näva till i min trädgård. Trots att det redan finns en hel del... Den här boken måste jag också önska mig!

2009-04-05 @ 09:14:54
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: Kersti

Tänk en hel bok om bara nävor dessa favoriter. Vilken lycka. En sluttning med midsommarblomster är något speciellt. De börjar komma åter på torpet i backen ner mot sjön, det är jag väldigt glad för.

2009-04-05 @ 09:57:09
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Londongirl

Jag tycker så mycket om midsommarblomster. Det är en blomma som är så bra att ha i sommarbuketter.



Blir också sugen på boken. Vita nävor låter vackert. Finns det nävor som är blå? Den på framsidan av boken ser ut att vara det. Men ibland kan färgerna bli fel på bild.

2009-04-05 @ 10:16:53
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Anita

Nävor var för mig endast midsommarblomser förr i världen. Visste knappt att det fanns fler sorter förrän jag började med trädgård själv. Nu hör nävor till mina absoluta favoriter och jag försöker hitta någon ny varje år.



Ulla Hårde är fantastiskt kunnig på trädgård över huvud taget och hon är en väldigt duktig fotograf. Hon har varit reseledare på trädgårdsresorna jag varit på de senaste två åren och jag kommer att träffa henne i år också, i juni när jag åker till Wales. Ullas bok om nävor är definitivt något jag planerar att inhandla.

2009-04-05 @ 12:29:41
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Randi

Nävor älskar jag - visste inte alls att den boken kommit ut. Men jag läser inte så många svenska böcker. Tack för tipset!

2009-04-05 @ 13:43:32
URL: http://rostistel.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

HelenJ: Det låter bra...mer nävor i trädgårdarna!



Kersti: Ja midsommarblomster är något alldeles extra.



Londongirl: Det finns en hel del blå nävor som Johnsons Blue och Brookside som vi har i vår slottspark...se Dagens växt-listan. Bilden på boken blev går egentligen i cerise-lila men på väg till bloggen ändrades färgen något.



Anita: Ja riktigt fina bilder är det i boken. Wales låter ljuvligt...satsar på att åka till England under nästa år för min egen del.



Randi: Bara att handla....

2009-04-05 @ 14:09:52
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Susie Bloom

Åh, en sån bok skulle jag också vilja ha - men då får jag nog köpa den själv!

2010-11-21 @ 13:39:44
URL: http://stjarnarve.blogspot.com
Postat av: Susie Bloom

SAgt och gjort, nu har jag beställt den!

2010-11-21 @ 13:44:59
URL: http://stjarnarve.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Bra köp Susie!

2010-11-21 @ 20:32:37
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Susie Bloom

Nu sitter jag här med boken bredvid mig och har nästan läst ut den. Har börjat pricka av (med blyerts) dom nävor jag redan har och så skriver jag in dom jag vill ha på min - långa - önskelista. Det blir nog en hel del för jag planerar att göra om några rabatter. Ska ta bort en del jag inte gillar och sätta dit lite nävor istället.

I höstas satt jag ju ett tiotal, men tyvärr har jag inte namn på alla vilket är trist. Men nu när man har boken kanske man kan se vad det är man planterat!

2010-12-06 @ 14:19:11
URL: http://stjarnarve.blogspot.com
Postat av: Monica

Vad beror det på? Mina nävor blommar inte! Har Johnson Blue, står i halvskugga, ganska mager jord. Har stått på samma ställe i ca 7-8 år och blommat lika dåligt hela tiden. Kommer bara några enstaka blommor.

Tacksam för råd.

2011-06-14 @ 23:37:25
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0