Site Meter

Min barndomsstad Norrtälje



Min mor flyttade in till Norrtälje från skärgården som tvååring 1927 och min far kom till stan med sin familj 1940 och samma år mötte han min mor och de levde sedan tillsammans tills min far dog år 2000. När jag föddes i Norrtälje i mitten av 1950-talet bodde det ca. 7000 personer i den lilla staden som ofta kallas Roslagens huvudstad. År 1900 bodde det ca 3000 personer här och år 2000 fanns det drygt 16 000 i själva staden Norrtälje,  i hela kommunen bor det idag ca 55 000.

Norrtälje fick sina stadsprivilegier 1622 av Gustav II Adolf men redan på 1200-talet fanns här en handelsplats. År 1719 brändes staden ner av Ryssarna men byggdes sedan upp på nytt och redan 1726 invigdes en ny kyrka. Norrtäljes äldsta hus är troligen det med adressen Tullportsgatan 10 som byggdes upp just efter 1719. I övrigt ligger stans äldsta bebyggelsen efter ån.
Vattenkraften i ån som rinner genom staden har tidigare utnyttjats till att driva bl.a. mjölkvarnar och även en borrkvarn för borrning av gevärs- och pistolpipor som tillvekades i byggnaden från 1700-talet och som nu inrymmer Roslagsmuseet.
När jag var barn fiskade vi abborre, mört och braxen till katterna i det skitiga vattnet. Idag är vattnet renare och man fiskar i stället havsöring i Norrtäljeån. Allt var inte bättre förr!
  • Norrtälje gevärsfaktori fanns i Norrtälje från 1623 till 1842.
  • Pythagoras fabrik tillverkade tändkulemotorer gjorde sina första motorer 1908 och den sista på 1960-talet.
  • En annan stor arbetsplats i Norrtälje var gjuteriet som grundades 1864 och lades ner 1985, där jobbade min far under en tid på 1940-talet.
  • I mitten av 1800-talet blev Norrtälje en känd kurort med bl.a. gyttjebad. Ett societetshus byggdes i mitten av 1800-talet och fanns kvar till 1945, societetshuset låg på andra sidan ån  (parkering nu) om man befinner sig vid det nybyggda Åtellet. Lite längre ut mot societetsparken låg varmbadhuset. och just societetsparken finns fortfarande kvar från den tiden. När socitetetslivet hade sin tid i Norrtälje så anlände man med ångbåt eller med tåg från Stockholm. Under andra världskriget dog badlivet ut, det fanns annat att tänka på än att rulla runt i gyttja och dricka punsch.
  • Sjöfarten har självklart också varit viktig för staden.
Jag växte upp på Verkstadsgatan invid Södra bergen som ligger centralt i stan. Södra bergen var lekplatsen och min lekkamrat var Kalle. Lekte vi inte i bergen eller på gården så fiskade vi nere i Norrtäljeån eller gick på matinébio och såg Robin Hood eller Åsa-Nisse. Norrtälje var en idyllisk liten stad att bo i och kanske att det fortfarande är så. Jag är glad att jag fick växa upp i den trygga lilla staden vid havsviken i Roslagen. Då kändes det som om huvudstaden låg mycket långt borta. Idag pendlar många med bil eller buss dagligen de sju milen till sina arbeten i Stockholm (min bror pendlade i över 30 år mellan Norrtälje och Stockholm).

Det blev mycket fotboll redan då, men då satt jag inte i en skön soffa och såg världsfotboll utan spelade själv i stadens pojklag, på idrottsparken eller på Vargheden eller på någon egen plan där man satte samman lag med kvarterets andra fotbollsgrabbar.
1969 kvalade stadens hockeylag Norrtälje IK till högsta serien och jag gick och såg alla matcher som laget spelade.  Tabell. Tyvärr så orkade vi inte enda upp till eliten men det var stor fest i stan den vintern 1969 som var året innan vi startade vårt familjeföretag Norrtälje Trädgårdsservice AB.

På sommaren svämmar Norrtälje över av turister och framför allt av sommarboende från alla sommarstugor. Norrtälje kommun har flest antal fritidshus i landet med sina 15 000 hus och antalet sommargäster i kommunen ligger mellan 125 000 och 200 000.
Staden har förändrats mycket sedan 1950-talet och det är nödvändigt med förändring men man önskar att vissa byggnader fått ett helt annat utseende. Vissa nyare hus i staden är rent katastrofalt fula och andra har en riktigt bra arkitektur.

1975 blev längtan till huvudstaden för stor och flyttlasset gick till Stockholm där jag köpte mig en lägenhet och nu är jag en inbiten stockholmare som ofta besöker barndomsstaden där i Roslagens famn, där min familj finns och där barndomsminnen dyker upp när jag vandrar i stan.

Se även kategorin Roslagen

De gamla vykorten i inlägget är från 1940, 1950 och 1960-talen.

Stora Torget



Wallinska gårdarna från 1730 vid Lilla Torget


Roslagsparken


Café DC 3


Societetsbron vid sitt gamla läge


Varmbadhuset (rivet sedan länge)


Socitetshuset


Norrtälje marknad förts onsdagen i oktober.


Lilla Torget med stadshotellet.


Blivande slottsträdgårdsmästare i en park.

Dagens låt


Kommentarer
Postat av: CarolFlowerHillFarm

What an enchanting town.

2010-01-23 @ 16:47:26
URL: http://flowerhillfarm.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det ser fint ut där.

2010-01-23 @ 17:17:07
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Monet

Åh, vilka härliga bilder från vår numera svenskaste stad - Norrtälje. När vi tänker på Sverige här i vårt Provence är det Roslagen och dess huvudstad som vi känner som vår stad. Och allt känns igen, från stadshotell, till å och Wallinska bodar trots tidens gång. Mera bilder tack!

2010-01-23 @ 18:26:06
URL: http://sydfranskby.blogspot.com
Postat av: Mariana

Kul med alla gamla bilder!

Vi var en hel de i Norrtälje på 80 talet när Börjes föräldrar hade sommarstuga där.

2010-01-23 @ 19:28:20
Postat av: Monica

Roligt att se alla fotona, tänk jag tycker det var bättre förr:-) men så får man kanske inte säga. Och lillpojken tycker jag var särdeles söt i stickad tröja, blus tror jag man sa även om pojkens, kostymbyxor, lilla baskern. Idag finns de all världens modekläder och stilar att klä en unge i men då var det en sån omsorg fast det oftast inte alls fanns samma resurser.

2010-01-23 @ 19:55:21
Postat av: Libby

Åh, vad roligt med vykortsbilderna som jag inte sett tidigare. Norrtälje är fint om sommaren, men allra vackrast och ser mest gammaldags ut i snödräkt och ett antal minus, tycker jag (som kommer från Roslagsbro och gick högstadiet och gymnasiet i Norrtälje).

2010-01-23 @ 19:56:37
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: karin

Är det fortfarande marknad i Norrtälje första onsdagen i oktober? När jag var tonåring gick Roslagsbanan fortfarande till Rimbo, då var det många från södra roslagen som åkte på marknad där första torsdagen i oktober. Kanske var det samma knallar som åkte vidare?

2010-01-23 @ 20:30:43
Postat av: Yo

Aha! Redan som liten ursöt gosse var du intresserad av häckar:) Yo

2010-01-23 @ 23:03:10
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Marknaden finns kvar och nu är platsen vid hamnen intill silosarna och marknaden är alltid första onsdagen i oktober. Dagen efter flyttar samma marknad till Rimbo och där blir den större än i Norrtälje.

http://gardener.blogg.se/2008/october/pa-jakt-efter-lyckopasar.html



..och jo, det är något speciellt med häckar.

http://gardener.blogg.se/2006/september/fin-hack.html

2010-01-24 @ 08:52:43
URL: http://gardener.blogg.se/index.html
Postat av: Elisabet

Fantastiskt roligt att få läsa om din uppväxt och se alla bilder från Norrtälje, där jag bara har varit på besök en enda gång.



Min dotters svärföräldrar är väl en av alla de 200 tusen sommarstugeägarna och för några år sedan badade jag i havet och på tillbakavägen till stugan visade jag barnbarnet en fågel som tog sig ett morgondopp i en porlande bäck, men inte ett skvatt intresserad var han av detta, barnbarnet.



Norrtälje var sååå fint!

2010-01-24 @ 10:23:48
URL: http://www.cikoriatva.blogspot.com
Postat av: Anita

Skrev ett långt inlägg som inte gick in så jag prövar med en kortversion. Underbara vykortsbilder. Bild ett ser ut som Venedig och ... man ser att du redan i unga år uppskattade blommor. Yrkesvalet var nog klart redan då.

2010-01-24 @ 17:28:29
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: R

Saknar Dagens låt på temat ovan. Så.

2010-01-24 @ 18:13:26
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Elisabet: Då får du göra ett andra besök!



Anita: Jobbigt när man skrivit långt och det försvinner. Jo mitt drömjobb var att bli trädgårdsmästare i Paris.

http://gardener.blogg.se/2007/december/tradgardsmastare-i-parisparadiset.html



R: Dagens låt på plats.

2010-01-24 @ 18:29:08
URL: http://gardener.blogg.se/index.html
Postat av: Gry

Hej!

Norrtälje är en underbart fin stad, brukar vara där på sommaren och fika på en liten smula, världens bästa fik!

Mvh Gry

2010-01-24 @ 19:16:11
URL: http://grysigurdsdotter.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Gry: Ja En liten smula är verkligen mysigt och det vinner priser hela tiden...

2010-01-24 @ 19:27:55
URL: http://gardener.blogg.se/index.html
Postat av: Lennart Lindgren Linköping

Norrtälje är och förblir i mitt hjärta sedan mina somrar hos mormor och morfar på 30-och 40 talet! Besöker staden så ofta jag kan för alltid Roslagens Pärla.

2011-10-24 @ 18:48:04
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ja visst är det en pärla Lennart!

2011-10-24 @ 21:00:12
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0