Site Meter

Pythagoras i Norrtälje



På den här gatan i centrala Norrtälje föddes jag en gång i tiden och vi bodde grannar med den berömda fabriken som tillverkade tändkulemotorer.
Vid mitt besök här i september var museet stängt men jag fick titta in i fabrikslokalerna.

På 1980-talet riskerade den gamla fabriken att rivas. Det blev starka protester i staden och föreningen Pythagoras vänner bildades och tillsammans med Norrtälje kommun har fabriken blivit ett museum.
Johan Viktor Svensson , fabrikör av blåslampor och fotogenkök planerade för en svensk bilfabrik. Hans hustru som var uppvuxen i skärgården ansåg att en motor som kunde lösa böndernas och skärgårdsbefolkningens kraftbehov var en bättre satsning. Fabriken byggdes upp vid Nacka strand och 1900 lämnade den första motorn fabriken. Fem år senare hade andra fabriker tagit upp konkurrensen. Bland de större fanns Bolinders, Munktells och Lysekils mekaniska verkstad.
(Från Pythagoras vänners hemsida)

Företaget Verkstads AB Pythagoras bildades 1898 för att tillverka räknemaskiner, därav namnet från den grekiska matematikern och filosofen. Den tillverkningen startade inte utan det blev i stället tillverkning av lås, ljusstakar och lampor. 1908 började tändkulemotorer tillverkas, vilket blev stommen i tillverkningen. Motorerna hette FRAM och DROTT och kom att användas i jordbruksmaskiner och båtar och som mest jobbade 80 personer vid fabriken  i Norrtälje. Den sista motorn tillverkades i början av 1960-talet men det tillverkades reservdelar här fram till 1979.











Kommentarer
Postat av: Ruben

Vad intressant! Måste bli ett besök nästa sommar. Har hört talas om tändkulemotorer men inte riktigt vetat, nu blev det anledning till lite "förkovran" genom länken. Väldigt fina och talande bilder. /Ruben

PS Vad aktiv du varit de senaste dagarna; inget ont som inte har något gott med sig (förkylningen)! ;-)

2009-10-24 @ 09:55:52
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ruben: Ja, jag växlar mellan att klättra på väggarna med att kasta ut blogginlägg. Men nu börjar förkylningen släppa så jag ska väl försöka ta mig ut i det där som kallas ´´det riktiga livet´´ igen.

2009-10-24 @ 10:29:18
Postat av: Leif

Hej.

kul att de sparar dessa gamla hus och maskiner. apropå Ruben så finns det ett museum som heter Rubens maskiner som ligger vi Götene.

2009-10-25 @ 19:31:36
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Lennart Lindgren Linköping

Oj då,vad kan man säga om att man sparat denna underbara Fabrik till eftervärlden!Min far arbetade där 1916-1918 och i dess samlingar har jag funnit bilder av min far och arbetskamrater.Fabriken är en pärla bland minnesmärken.

2011-10-24 @ 19:01:43
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Vad spännande Lennart. Jag bodde just intill...men inte 1918...!

2011-10-24 @ 21:02:15
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0