Site Meter

Vecka 9, 2023 - Sköna mars välkommen!

 
 
27 februari - måndag
 
 
 Skimmia i lådorna på Lilla Sjötullsbron över Djurgårdsbrunnskanalen.
 
 
Jag kan inte tänka mig en bättre start på veckan, än att hämta min älskade kompis på Blockhusudden och sedan vandra längs Djurgårdsbrunnskanalen där talgoxarna sjöng för oss. Gångvägarna var isbelagda men på Södra Djurgården är det alltid bra sandat och vi kunde ta oss fram tryggt.
 
 
(null)
Älskade lilla lurv dagen innan klippning.
 
(null)
Hybridkejsarolvon vid Minnebergs strand i Bromma
 
(null)
Vintergäck i Traneberg
 
 
 
 
 
28 februari - tisdag
 
  (null)
 
Det var dags för Lexus att frisera sig vid Arken Zoo i Kungens kurva och medan han stod på klippbordet i en och en halv timma, åkter jag till Zetas trädgård en kilometer därifrån. På borden vid utförsäljningen såg jag bland annat balkansippor och pärlhyacinter i kruka, i övrigt dröjer det ett tag till innan växtförsäljningen sätter igång på allvar.
 
Anledningen till mitt besök idag var det mysiga caféet i trädgården. Där satt jag i lugn och ro med mitt kaffe framför vackra ranunklar i vas.
 
 
(null)
(null)
(null)
 Så skönt för söta Lexus att byta vinterpälsen mot vårpälsen.
 
 
 
 
 
 
1 mars - onsdag
 
 
(null)
 Under vår morgonvandring hemma i Traneberg såg vi nyutslagna krokus invid en södervägg.
  (null)
 Ute på Blockhusudden blommade vintergäcken på sin vanliga plats vid Stora Sjötullshuset. Tyvärr hade sork grävt om i just den ytan vid muren.
 
 
 
 
 
2 mars - torsdag
 
  (null)
 Årets första balkongfika i 6 graders värme!
 
(null)
 
Jag såg på TV när Maj-Lis Pettersson pratade om pelargonsticklingar och att det inte var lämligt att sätta sticklingar i vatten för att de ska utveckla rötter. Så har jag alltid gjort och med bra resultat och även i år har de utvecklat fina rötter som nu ska i jord. Maj-Lis är fantastisk, men ibland kan man faktiskt prova det som inte förkastas av experter.
 
 
 
Nationalmuseum - Trädgård i konst och natur under sex sekel
 
(null)
 
Utställningen var intressant och jag fastnade länge vid alla ritningar på olika slottsträdgårdar runt om i Europa. Här fanns även ritningar från Sverige bland annat från Drottningholm och Hagaparken.
 
(null)
Kaskader vid Tivoli i Rom 1817 av Achille-Etna Michallon.
 
(null)
 Fredrik Magnus Pipers förslag till förändring av Drottningholms lusttrdägård och park 1781. En mycket vacker ritning!
 
I Kungsträdgården blommade några Prunus 'Accolade' i den östra allén. Tyvärr fick jag ingen fokus på skönheterna med mobilkameran. Nu MÅSTE jag börja ta med min riktiga kamera under mina besök i Stockholms parker.

 
 
 
 
 
 
 4 mars - lördag
 
(null)
Det är Lexus "mamma" Cecilia som tagit den här underbara bilden på min finaste kompis🐶
 
 
 
 
 
5 mars - söndag
 
 
Bergianska trädgården
 
 
(null)
(null)
Kinesisk trollhassel vid japanska dammen.
 
(null)
Dvärgcyklamen
  (null)
 
 
Nu ser jag fram mot vecka 10, trots att väderprognosen säger kyla och mycket snö i Stockholm och i morgon bitti hämtar jag min fina kompis Lexus på Blockhusudden! 
 
 
 
Tillbakablickar
 
 
Vecka 9 - 2021 se här!
 
Vecka 9 - 2020 se här!
 
Vecka 9 - 2018 se här!
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Liza

Äntligen något vettigt att läsa på måndag morgon. Det finns en hel del att glädjas över när det gäller naturen och mer blir det. Pelargoner ja, jag sätter också mina sticklingar i vatten och det fungerar väldigt bra. Härligt med fina bilder på vackra Lexus både i vinter-och vårpäls. Ha en fin vecka.

2023-03-06 @ 08:31:49
Postat av: Hasse

Tack Liza, ha en fin vecka du också...i snöovädret!

2023-03-07 @ 19:18:41
Postat av: Ninnie

Som varje år, underbara bilder på Hamamelis...och varje år tänker jag...'Hur ser den ut med löven på under övrig tid?'...och ALDRIG hittar jag en bild på det! Snälla, ta några bilder på de där raringarna i sommar!

2023-03-19 @ 00:27:28
Postat av: Hasse

Det ska jag absolut göra Ninnie. När jag bildgooglade hittade jag några bilder med höstlöv.

2023-03-19 @ 07:09:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0