Site Meter

Vecka 9, 2018 - Snöstorm!

Kalla, snöiga och vackra dagar på Djurgården!
 
 
26 februari - måndag
 
 
Kylan kommer från Sibirien berättade meteorologen på TV och idag har Lappland nästan 40 minusgrader. Under natten har det snöat ordentligt och vi pulsade i fluffig snö på morgonvandringen, min fyrbenta kompis och jag. Nu när jag slutat jobba tänkte jag att det inte spelar någon roll om det blir snö på vintrarna, att det till och med skulle kunna vara vackert, men jag tycker så gränslöst illa om snö och kyla och kommer nog alltid att göra det!
 
 
 
Marina Rydbergs fina bok ´´Trädgården vid Prins Eugens Waldemarsudde´´, fanns med på årets bokrea.
 
 
27 februari - tisdag
 
 
- 12 grader. The Beast from the east! Snökaos! Snösmocka! Snökanon och klass 1 varning, skriver Aftonbladet!
Det blev verkligen en kall och snörik vinter i hela Sverige i år och det snöar även långt ner i Europa där bland annat Rom har fått mycket snö. I Kroatien är snödjupet på sina håll 2 meter och 40 personer har dött av kylan i Europa. Snön som hela tiden pumpar in från Östersjön i den hårda vinden har medfört stora trafiksvårigheter, själv kurar jag i ett varmt hus på Blockhusudden och är tacksam att jag slipper vara ute på vägarna
 
Vandringarna med Lexus blir inte riktigt lika långa som vanligt nu i kylan och trots att han inte gillar att ha jacka på sig så måste hans lilla kropp skyddas mot kylan. Själv är jag klädd i en skön tjock lång jacka och härligt varma termobyxor. Hårda ostliga vindar drar rakt in mot Blockhusudden och just nu är tillvaron inte riktigt lika njutbar som vanligt på den här paradisplatsen, som är ordentligt utsatt för ostliga vindar. Våren i år kommer nog att bli ovanligt välkommen efter den här hårda vintern.
 
 
Som tur var kämpade sig 69:ans buss fram här ute på udden och kunde ta oss in till bokrean som började idag. Vi besökte Adliberis och Akademibokhandeln och Cecilia hittade tre kokböcker. Själv brukar jag sällan hitta böcker på rean, utan köper helst böckerna på Bokbörsen eller på antikvariat, men en lite skrift fick jag med mig hem - 100 balla ställen i Stockholm, av Valle Westersson. Efter en god lunch på Taco bar på Mäster Samuelsgatan, tog vi bussen tillbaka till Blockhusudden! En buss full av glada stojiga barn som skulle till Tekniska museet.
 
 
 
 
28 februari - onsdag
 
 
 Fartygens mistlurar hördes ute över sjön i den stundtals obefintliga sikten, när snön fortsatte att vågrätt storma in mot Blockhusudden, som börjar likna ett arktiskt landskap. Även om kylan tydligen ska dämpas något, visar prognosen inga plusgrader tio dagar framåt. Nyheterna berättar om masskrockar mellan Tumba och Järna med nästan 100 bilar inblandade i halkan, den sträcka som tidigare var min väg till jobbet på Engsholm. Jag befinner mig nu i stället i lugnet på Djurgården där jag skottar snö på tomten, annars är jag mest inomhus och läser böcker och dricker te med en Bichon havanais som ligger tätt intill...!
 
Vid lunchtid tog jag bussen in till Nybroplan för att möta min kära dotter som visade mig den nya italienska saluhallen med det fyndiga namnet Eataly, som ligger i lokalen där den gamla biografen Röda kvarn tidigare låg på Biblioteksgatan. På hemsidan läser jag - Eataly Stockholm erbjuder två våningsplan där du kan äta, handla och lära allt om den bästa maten från Italien!
Den första butiken i den här kedjan öppnade 2007 i Turin-Italien.
 
Här finns massor av italienska delikatesser och coola lunchställen, allt i italiensk anda i vackra lokaler.
Men vi valde i stället att gå över Birger Jarlsgatan till Sturekatten, som verkligen är motsatsen till det moderna och häftiga Eataly. Caféet som ligger i ett 1700-talshus i början av Riddargatan, är ett av Stockholms äldsta caféer och har med sin gammaldags inredning, blivit ett favoritställe för mig i centrala Stockholm.. 
 
 
 
Där ute i islandskapet ligger Fjäderholmarna!
 
De gamla syrenbuskarna böjer sig vackert mot stranden, där sothönsen och knölsvanarna håller till.
 
 Täcka udden = den vackra udden!
 
 Elektrisk Lexus!
 
 Min underbara vandrarkompis, som inte kommer att klippas så länge vintern och kylan håller greppet om vår stad.
  
 Eataly på Biblioteksgatan
 
Birger Jarlsgatan vid Nybroplan
 
 På väg ut tillbaka ut till Blockhusudden från Nybroplan, en isande kall dag i slutet av februari!
 
 Spark och skidor på Djurgården
 
 
 
2 mars - fredag
 
 
Jag vaknade hemma i Bromma och temperaturen hade äntligen börjat stiga något och jag bytte termobyxorna mot jeans. Tunnelbanan in till stan och för andra gången den här veckan hamnade jag på Taco bar, men den här gången på Kungsgatan och mysig lunch med min dotter. 
 
I Humlegården hade nu Sveriges högsta alm sågats ned. En stubbe är det enda som finns kvar av den 40 meter höga almen, vars krona tidigare höjde sig över de andra jättarna här i huvudstadens centrala lövskog. Även om alm aldrig tillhört mitt favoritträd, så känner jag en stor saknad när dessa träd försvinner och jag tycker verkligen att det är tråkigt att almsjukan skördar så många trädliv i Stockholm, där trädet tidigare var mycket vanligt. Jag vandrade bort mot Berzelii park och Kungsträdgården som bara väntar på att få visa sin vårprakt. Men ännu ligger ett ordentligt lager snö över staden. Grand Hotell, Kungliga Slottet och Riksdagshuset fasader renoveras, men Nationalmuseets byggställningar har plockats ned och den 18 oktober är det åter dags att åter öppna Sveriges största konstmuseum igen, efter att varit stängt för renovering sedan 2013.
 
På hemsidan läser jag: Det nyrenoverade Nationalmuseum kan ta emot dubbelt så många besökare som förut. Kontor och förråd har tagits bort och istället får besökarna tillträde till mer än 2000 nya kvadratmeter. Utställningsytorna blir större och det blir möjligt att visa mer konst. De tidigare täckta fönstren öppnas upp och släpper in ljus och vyer över staden. Museets restaurang och café flyttar upp till entréplan och får ett inbjudande läge med utsikt över Kungliga slottet. 
 
Lite tråkigt ändå att restaurangen har flyttats från den fantastiskt vackra atriumgården.
 
I Gamla Stan gick jag som vanligt förbi Järnpojken vid Bollhustäppan och drack sedan te på mitt favoritcafé i Gamla Stan, Under Kastanjen vid Brända Tomten. Det är alltid skönt att vistas en stund i den medeltida delen av Stockholm, där gränderna är fria från biltrafik och där storstadshetsen inte märks lika tydligt som inne i city. När jag vandrade upp mot Stortorget på Köpmangatan, som är en av stadens äldsta gator, fick jag för mig att gå in i Stadsmissionens butik i nummer 15, för att se om det fanns några intressanta böcker.
När man möts av Billie Holidays ´´You go to my head´´ i högtalarna och samtidigt hittar ´´Den svenska arkitekturens historia´´ i två band, i nyskick för 400 kr! Då blir man sådär skönt spontanlycklig, att man ler hela vägen hem! Det är Fredic Bedoire som sammanställt arkitekturen i Sverige från år 1000 till 2000. De här böckerna kommer att få en hedersplats hemma i min boksamling.
 
 
 
 
 Sveriges hösta alm (40 meter hög) hade sin plats i Humlegården, men almsjukan tog även denna mäktiga jätte! Sedan almsjukan tog fart på allvar i Stockholm 1998, har Stockholms stad fällt ca 300 almar per år.
 
En av Humlegårdens lindalléer
 
Apropå almar, dessa berömda träd i Kungsträdgården, som räddades från stadens motorsågar 1971, går även de mot en säker död. Almsjukan går skoningslöst genom Europa!
 
 Molins fontän och Jakobs kyrka i Kungsträdgården
 
Här syns tydligt hur liten Sveriges minsta offeltliga skulpur är. Den 15 cm höga Järnpojken har sin plats här i Bollhustäppan i Gamla Stan!
 
 City ska tydligen bli mer människovänligt igen! ´´Tanken är att skapa en vital urban miljö med en trygg och levande stadskärna. Ett grönare city med fler bostäder och enhetliga bygghöjder.´´   
 
Frågan är hur vi kunnat haft ett city som varit människoovänligt så länge. 700 gamla vackra Stockholmshus revs när det nya moderna city skapades på 50-60 talet. Vi fick en iskall plats med bankpalats, varuhus, parkeringsgarage och stora gator anpassade för bilar. Här skulle ingen bo längre och här skulle inte längre erfarna hantverkare ha sina små verkstäder i kvarterens innergårdar. Hur kunde detta få ske? De enda som befolkar city på kvällstid är ungdomar och partyfolket som tar över huvudstadens kärna.
 
Många av Europas städer bombades under andra världskriget och fick byggas upp på nytt. Här i Stockholm rev vi själv ner hela city och byggde upp det vi ser idag. Det är bra att något nu ska göras åt den här kalla platsen, men det bästa vore att åter riva hela city och göra om allt på ett bättre och vackrare sätt, anpassat för människor.
 
På bilden syns hur det hemska SEB-huset nu renoveras, det är tänkt att det ska bli bostäder i delar av byggnaden, vilket är mycket bra!
 
 

Från Östermalmsnytt

 

Fem exempel från programmet:

 

Moodgallerian, som har skapat nya gångstråk och målpunkter. Fler entréer och utvecklingen av verksamheter i bottenvåningar har varit positiva för gatulivet på Jakobsbergsgatan och Mäster Samuelsgatan.

 

Om- och tillbyggnaden vid Kungstrappan, K25, en mörk och ogästvänlig trappa har blivit ljus och mer attraktiv att använda.

 

Omvandlingen av Brunkebergstorg med fler hotell och restauranger har stora möjligheter att bli en ny stark målpunkt i City.

 

Nya bostäder på bland annat Torsgatan, Vattugatan och Herkulesgatan i samband med ombyggnad av fastigheter.

 

Orgelpipan 6, Hotell Scandic Continental. Ny uppgång från Citybanan och tunnelbanan samt ny entréplats vid Klarabergsgatan innebär genare flöden och en ljusare mer inbjudande utformning av ett tidigare mörkt och slitet hörn i staden.

 
Underbara Magnolior vid Blomsterpassagen i Fältöversten.
 
 Fjärran från alla stökiga bokreor hittade jag dessa guldkorn i Stadsmissionens butik på Köpmangatan i Gamla Stan.
 
Jag har nu en spellista på Spotify med låtar som jag använder i blogginläggen ´´Mitt första fria år´´
 
Länken finns här!
 

Kommentarer
Postat av: Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Fina vinterlandskap :)

2018-03-04 @ 16:45:52
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: gun

Ja, vinter fick vi så det räckte.. vilken vecka som var med bilkörning max 60 km på E 22:an, långtradare med sommardäck, krockar här och var. Inte alls kul. Fina bilder från ett vackert Stockholm och vetekatten har jag fikat på många gånger.
gun

2018-03-05 @ 08:19:42
URL: http://anthilias.bloggplatsen.se
Postat av: Hasse Wester

Nej nu är jag som sagt glad att jag slipper vara ute på vägarna. Jo Vetekatten är ett fint Café på Kungsgatan, men det jag besökte förra veckan var Sturekatten...en annan katt som skiljer sig väldigt mycket från det fina Vetekatten.

2018-03-05 @ 08:34:47
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Janicke

Tycka vad man vill om vintern, fint ändå att få uppleva en så snörik. Inte minst med tanke på alla dina underbara vinterbilder!
Stort grattis till bokfyndet, vilket kap!
Och elektriska Lexus, hade han badat?

2018-03-05 @ 10:19:14
URL: http://https://janicke365.blogspot.se/
Postat av: Britt

Vackra vinterbilder, fast jag inte gillar snö.
Härlig bild på Lexus, ser ut som han stoppat tassen i ett eluttag.
Vad mycket snö ni har där uppe, vi har haft barmark hela tiden, först idag som det kommit ett litet fint pudertäcke.
Ja, det där med rivningshysteri känns igen.
Här i vår stad var det lika eländigt på 60-talet.
Efter det blev det en öken i centrum.
Synd att almarna försvinner. Kommer ihåg när jag o min klass var på skolresa i Sthlm 1971, kom upp den
19 maj det året och minns så väl märkena efter sågarna i Kungsträdgården.
Ha de gott

2018-03-05 @ 17:52:44
Postat av: Hasse Wester

Ja visst var det ett kap med böckerna Janicke! Vi hade satt på Lexus hans jacka för att skydda honom mot den stränga kylan förra veckan. Han tycker inte alls om att ha kläder på sig så han rusade till soffan och försökte gnida av sig jacken, då blev han elektrisk!

2018-03-05 @ 18:01:47
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Nu blir jag nyfiken i vilken stad du bor Britt? Ja vi får se hur länge Kungsträdgårdens almar få stå kvar, än så länge är skadorna inte så stora. Tittar man noga så kan man än idag se spåren av motorsågarna.

2018-03-05 @ 18:03:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Britt

Halmstad.

2018-03-05 @ 18:35:58
Postat av: JM

Har ofta sett historien med almarna i Kungsan i olika Stockholmsdokumentärer och tänker alltid på vilket engagemang folk hade på den tiden! Nu läggs resurserna på helt annat hos dagens unga. Minns dock att det var några som satt 24/7 i TV-eken när den skulle fällas! Men inte i samma utsträckning som där och då. Beundransvärt ändå! En tid jag gärna skulle levt i.

2018-03-05 @ 22:13:44
Postat av: Hasse Wester

Ja jag ksrev en del om TV-eken innan den fälldes. Se länken här http://gardener.blogg.se/2011/november/kampen-om-tvradio-eken.html

2018-03-06 @ 18:51:07
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0