Site Meter

Vecka 28, 2019 - Vi var i Hvar

4-9 juli i Kroatien

Jag har varit på sol, bad och viloresa till Kroatien! Vi reste till Hvar och var på Hvar vi var, ska jag visa med några bilder här. Det kommer även ett separat blogginlägg om resan senare. Vistelsen i vackra Kroatien var fantastiskt, trots en temperatur på mellan 30-35 grader i gassande sol, njöt min dotter och jag varje dag av vackra stränder och den mysiga staden med de spännande gränderna.

En av dagarna följde vi med på en båttur till vackra Paklinskiöarna, med tre stopp under färden. I en underbar vik ankrade vi och badade från båten Joan och vid vackra Palmizana, badade vi igen och åt lunch. I fyra dagar bodde i på ön Hvar och efter ett enkelt men mycket fint boende, bodde vi lite lyxigt sista natten på Brown hotel i Trogir, som ligger nära flygplatsen i Split. Tack igen kära dotter för en mycket härlig resa!

I gränderna i Hvar!

Var i Hvar vi bodde? Här!

Lunch på Paklinskiöarna.

I ett stilla tempo tog båten oss fill Palinskiöarna.

Brown hotel i Trogir

I gränderna i Trogir

Djurgården

Briggen Tre Kronor

10 juli - onsdag

Jag landade hemma i Brommanästet 03.00 och sov några timmar. När vi skulle flyga från Splits flygplats hade just ett stort åskväder dragit in och flyget blev något försenat. Mitt lugnande piller för flygresor kom väl till pass när flygpersonalen berättade att det kunde bli kraftig turbulens under den första kvarten. Nu blev det inte så farligt som befarat och vi landade i en ljus svensk sommarnatt och koltrasten sjöng så starkt utanför min bostad när jag klev ur taxin.

Fram på dagen begav jag mig ut till Blockhusudden på Djurgården för att bo där den här veckan tillsammans med Cecilia och Lexus, som har semester. Här hemma rådde normal Nordisk sommartemperatur och jag bytte badtofflorna på mer normala skor.

I Cecilias trädgård var det så vackert och flera buskrosor blommade fortfarande fint. Vi besökte sommarblomsplanteringarna vid Rosendals slott och vid Rosendalsterrassen. Efter förra årets fantastiska kompositioner vid Rosendals slott, där färgsättningen var både harmoniskt och romantisk, blir det i år mer färgstarkt och gladare och jag tycker att det känns uppfriskande. Ännu så länge har växterna inte växt till sig fullt ut, men jag kan redan nu se att det kommer att bli mycket fint framöver! Sommarblommor brukar vara som allra finast i augusti. Vid Rosendalsterrassen däremot går färgerna i en lugnare skala. Vackert!

Kvällen var skön och vi satt ute länge. Pratade och drack gott vin!

11 juli - torsdag

Svaga nordliga vindar svepte försiktigt in mot udden, men bakom ligusterhäcken var det helt vindstilla. Jag morgonvandrade med kära Lexus, innan jag tog bussen in till stan för att titta på en ny laptop på Media Markt. Svårt att veta vad man ska ha. Hemma använder jag iMac, men som laptop tycker jag att Mac blir för dyrt. Bestämde inget den här dagen. Fortsatte upp till Åhléns för att se om kinesträden börjat blomma, men än så länge har inte knopparna börjat öppnat sig.

Senare på dagen åkte vi till Bromma eftersom Cecilia skulle titta på växthus. Hon håller fast vid sin dröm att ha en glasat litet hus på tomten att sitta i när vindarna kommer från ost och nord och för att förlänga säsongen ute i trädgården. Inte att odla så mycket i, utan mer som ett vackert inrett uterum. Fina tankar och planen är att köpa ett till nästa år. Vi får se hur det blir!

Älskade mjölkklockor!

Kvällsjobb i hemmaträdgården för trädgårdsmästare Cecilia!

Lexus älskar när hans mamma har semester! Nu har han oss båda som sällskap hela dagarna!

12 juli -fredag

Klockan var strax före fyra på morgonen när jag öppnade altandörren och såg ut över inloppet mot Stockholm, ut mot Fjäderholmarna där måskolonierna skränade som vanligt. Himlen brann magiskt borta i öster och vattnet var så stilla. Efter att ha somnat om och vaknat några timmar senare, blev det frukost med kaffe, rosbok och katt på bordet. Solen började värma. Det blev ännu en frukost lite senare, när C och L vaknade.

Jakten på växthus fortsatte idag och Renaulten körde mot Barkarby.  Där ute bland alla galna marknadsplatser, hittade jag äntligen min laptop, som nog kommer att bli perfekt till mig. Den är beställd och ska komma nästa vecka! Om PostNord vill!

På eftermiddagen regnade det fint över Djurgården och jag vandrade i skogen med Lexus. Efter regnet grillade vi. Tänker att förra året vid den här tiden var det över 30 grader varmt och torkan var katastrofal. Det känns lugnare i år!

13 juli - lördag

Det blev en arbetsdag i trädgården! Jag grävde bort gräsmatta för att utöka Cecilias perennplantering. Vi klippte häcken, gräset och utblommade rosor. Sommarblommor planterades. En underbar dag på udden och efter vårt långa arbetspass gick vi bort till Café Blockhusporten för att äntligen ta vår årsfika, som egentligen skulle skett den 6 juni Det var den 6 juni 2015 som vi träffades första gången, just på det vackra caféet vid Blockhusuddens strand. Väl hemma igen plockade vi in dynor mm, eftersom himlen började mörkna. Exakt på minuten när det var klart, började det regna. Perfekt timing! När regnet slog på rutorna började vi titta på TV-serien The Cry!

Det blir inte så många besök i Stockholms övriga gröna rum så här mitt i semestertider och det är helt enligt planerna. Stan är full av turister och det är mest sommarblommor som står för fägringen i parker och på torg. Men snart vandrar jag hit och dit och kors och tvärs i alla stadsdelar igen, med min gamla Nikon.

14 juli - söndag

Ännu en strålande morgon med kaffe i trädgården! Vi jobbade klart innan jag försvann hem till Brommanästet för att vistas där några dagar, men jag är snart tillbaka på vackra udden igen! Nästa vecka finns några mysiga dagsutflykter inplanerade!

Förra årets vecka 28 - här!

Rosen Stockholm! Bra val Julia!

Fåren och herden på Djurgården!