Site Meter

Gräsmattans historia

Drottningholms slottspark

Jag tycker om gräs men jag är inte lika förtjust i gräsmattor. En gräsmatta är arbetskrävande och miljövidrig om man klipper den med motorklippare. Det är en bit trädgård där man knappast kan tala om biologisk mångfald. I mattan finns i stället några få väl utvalda grässorter som ska tåla slitage och vara härdiga. Mattan bör alltid vara välklippt och bör då klippas 1-2 gånger i veckan. Vanlig klipphöjd med en rotorklippare är 3-5 cm och med en cylinderklippare 2-3 cm. För att den ska växa bra, så att man får nöjet att klippa den 1-2 gånger i veckan...så måste man gödsla den fyra eller fem gånger under växtsäsongen. De som vill ha en golfgreen i sin trädgård får ofta problem med att det växer ogräs i gräsmattan och framför allt MOSSA!

Nej, hade jag en egen trädgård idag så skulle jag inte ha någon gräsmatta...kanske en liten bit till trädgårdsmöblerna då. Annars skulle jag anlägga en äng i stället. Där fjärilar, andra insekter och fåglar trivs bättre. Kanske att jag skulle tillägga att jag nu pratar om min egoträdgård. Jag förstår självklart att det är fint att ha gräsmattor när man har barn som vill leka där...och var spelar man fotboll om inte på en gräsmatta!!

HISTORIA

De första gräsmattorna i Europa var mer betesmarker än det vi kallar gräsmatta idag. På Medeltiden fanns dessa gräsmattor bl.a. vid kloster och i slottsparker. På 1500-talet började man i England anlägga grönytor som klipptes för att man skulle kunna leka och spela spel. Då klippte man ängsmark och använde inte alls de grässorter som vi idag har i våra gräsmattor. På 1600-talet blev trädgårdsskötsel intressant för den europeiska adeln och gräsmattor fanns då på många platser i parker och trädgårdar. Precis som idag så var det status att ha en välskött gräsmatta. På 1700-talet blev den engelska parken populär över Europa och till stilen hörde stora gräsytor.

Innan den första gräsklipparen uppfanns så slogs dessa tidiga gräsmattor med t.ex. lie, men man använde även betande får för att få gräset kort.
Till slut så kläckte han idén, han Edwin Budding. Jag läser i Lotte Möllers ´´Trädgårdens natur´´ om denna Budding som på 1800-talet jobbade som förman på en textilfabrik i England. På fabriken fanns en maskin där en cylinder med knivar klippte ylletygerna och han tänkte då att det borde nog gå att klippa gräs med samma typ av maskin. Så var den första gräsklipparen uppfunnen och snart skulle gräsmattorna erövra trädgårdsvärlden.

I Lottes bok läser jag vidare att man 1830 annonserade i tidningen The Gardeners´s Magazine om det nya patentet på gräsklipparen där... ´´en gentleman som använder den får en roande, nyttig och hälsosam motion´´ och visst är det väl så även idag...att mannen tar hand om gräsmattan?


Det dröjde fram till 1940-talet innan motorgräsklipparen kom och då blev rotorklipparen vanligast. Man brukar säga att rotorklipparen sliter av gräset och cylinderklipparen skär gräset fint som en sax.

Sedan har gräsklipparen utvecklats hela tiden och idag sitter man på ganska bekväma gräsklippare. Att klippa gräs är en syssla där ljudnivån förstör allt som kallas lugn och ro och jag tycker som sagt inte alls om den typen av trädgårdsarbete. Att åka eller gå fram och tillbaka på en ´´grön öken´´ en eller två gånger i veckan är inte direkt intressant eller givande.

Men nu kan man ju även få sin gräsmatta klippt på ett tyst och annorlunda sätt se här.
Trädgårdsmästaren GeorgHovdala Slott i Hässleholms kommun har berättat att man där klipper sina gräsytor med en häst som drar en cylinderklippare efter sig. Man blir ju helt lycklig när man hör sånt!
Jag röstar på ängar och på hästar!



Kommentarer
Postat av: Fia

Kan inte annat än hålla med om att gräsmatta är arbetskrävande, jag brukar säga till folk att lägger dom den tiden som dom lägger på sin gräsmatta på rabatter istället så skulle ni ha jäkligt fina rabatter ;-) Har alldeles för mycket gräsmatta själv, men jag jobbar på den, bit för bit förminskas den :-D

2011-03-07 @ 20:18:51
URL: http://tradgardsalskare.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Fia: Visst, ta en bit varje år. Jag smyger själv bort lite gräsmatta från slottsparken varje år...

2011-03-07 @ 22:53:41
Postat av: Börje

Visst är det jobbigt att klippa gräsmattan, med

nu längtar jag efter det. Får Mariana som hon vill

så är det nog snart rabbater där också.

2011-03-08 @ 14:59:30
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Jag förstår att det kliar i fingrarna att starta upp maskinerna Börje. Ja du får hålla koll på Mariana så att inte hela tomten blir ett blomsterhav!

2011-03-08 @ 17:53:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0