Site Meter

Sommaren är kort Tomas Ledin!

Tomas Ledin har blivit delägare till Hässelby slott, eller Hesselby slott som det nu kommer att heta. Den andra ägaren är Svensk Inredning AB som även äger Ulvsunda slott här i västra Stockholm. Slottet ska nu bli ett musikslott säger Tomas Ledin och byggnaden kommer också att genomgå  en omfattande renovering. Kul med ett musikslott tycker jag.

Men du Tomas - jag hoppas att du inte glömmer bort den vackra lilla barockträdgården bakom slottet som har sett ganska ruffig ut länge nu. Som vanligt så väljer jag att visa de vackraste delarna på bild men det finns verkligen mycket att önska vad gäller skötseln i trädgården.
Varje gång jag kommer längst ner i den terrasserade trädgården där de olika växtkvarteren finns, så kliar det i fingrarna på mig att renovera alla dessa planteringar som vuxit igen och som inte passar in i den här miljön. Det skulle inte behövas så stora och kostsamma insatser för att snygga till den här delen av trädgården.
Det var lite bättre skötsel nu än när jag var här sist, men inte alls så som man skulle önska. I häckarna har vildskott av olika träd fått växa upp och det ser allmänt stökigt ut. Det kan ju vara så att parken inte ingår i köpet...att den sköts på annat sätt. Någon som vet?

Det här är annars en mycket fint anlagd trädgård och det är granar från 1960-talet som växer i parterrerna och jag tycker att det är helt strålande att använda vårt inhemska barrträd här. När de är tuktade så är det mycket vackert. Inga känsliga buxbom som behövs bytas ut med jämna mellanrum här inte, som på Drottningholm t.ex.

Men som sagt Tomas...sparka av dig sandalerna av plast nu och på med jobbarskorna och börja renovera planteringarna i den nedre terrasseringen, för du vet att sommaren är kort! Så det är bäst att sätta fart!

När vi ändå är inne på kändisar så åkte jag vidare ut till Järfälla och till Görvälns slott som jag besökte senast 2008 en dag i maj. Här ska TV spela in Stjärnorna på slottet den 1-12 augusti och då kommer det att vara avspärrat här, så ni som vill stalka Kim Anderzon, Louise Hoffsten, Christer Lindarw, Johan Rabeus och Johan Rheborg kommer nog inte att se så mycket utanför avspärrningarna.

Det är fint här ute. En lugn och skön miljö. Slottet ligger längst in i en Mälarvik och det är vackra omgivningar. Inte så piffigt i trädgården som inomhus. Det här är ett konferenshotell med mycket speciella övernattningsrum.
Hit ut kan man även åka bara för att äta middag (bäst att boka bord) eller ta en kaffe och en bulle. Nu i juli är dock slottet stängt för renovering.




Runt om i parken finns konstverk uppställda och det här med konst blir lite konstigt ibland. Jag hänger inte alltid med i konstnärens tankar och det är väl heller inte meningen. Det här ´´konstverket´´ som Sten Dunér så fint har skapat heter lite fyndigt ´´Klot´´ och jag skulle velat se in i Stens hjärna när han skapade detta klot. Fick hans fantasi spela helt fritt? Och vad kostar klotet?



Kommentarer
Postat av: Anna Vattenkanna

Vackra bilder du visar idag. Ja, det är bara att hoppas att TL och co. tar tag i anläggningen...



Ha det bra, Anna Vattenkanna

Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ja vi hoppas på TL Anna Vattenkanna...ha det bra du också!

2011-07-10 @ 22:33:57
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Blomkärringen/Gullvivan

Hässelby slott, oj så spännande! Ja det får vi verkligen hoppas att de tänker på trädgården också och lägger lite pengar på att återställa den.



Görvälns slott har något speciellt, gillar det, vilken underbar bild med trappen och de stora lindarna? (träd är inte min starka sida (:D )



Tack för spännande läsning!

2011-07-11 @ 22:39:44
URL: http://blomkarringen.blogspot.com/
Postat av: Anna-Maria

Ja-a där skulle man vilja ha med sig ett och annat redskap...Men det blir säkert jättebra på sikt. Hoppas du fotar det igen nästa år!

2011-07-13 @ 11:56:12
URL: http://oanat.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Blomkärringen: Visst är det lindar!



Anna-Maria: Jag kommer absolut att återvända!

2011-07-13 @ 19:51:25
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0