Site Meter

Hässelby slottspark

 7 juni 2021
 
 10 oktober 2021
 
13 juni 2018
 
30 september 2015 - Begonia 'Glowing embers' 
 
30 september 2015
 
 30 september 2015
 
30 september 2015. Hässelby slott, eller Hesselby som det nu ska heta har en vacker slottspark som den här onsdagen i slutet av september 2015 var putsad och fin. Granhäckarna som planterades på 1960-talet var klippta liksom de infällda buxbomavdelningarna. Gångarna var rena från ogräs och på muren upp mot slottet fanns detta år vackra begonior i orange. 
 
De nya ägarna är Torbjörn Blomqvist, som äger bland annat Ulfsunda och Åkeshovs slott, tillsammans med artisten Tomas Ledin. De tog över slottet i december 2010, och bytte då namn till det ursprungliga "Hesselby Slott", för att bedriva restaurang-, utbildnings-, hotell- och konferensverksamhet. (Wikipedia)
 
Uppdaterat 23 april 2015. Jag har tidigare kritiserat skötseln av Hässelby slottspark, men efter mitt besök idag så raderade jag allt som jag tidigare skrivit och lämnar all kritik åt historien. Nu har nämnligen parken blivit riktigt fin. Det var med glädje som jag såg att det nu är kunnigt trädgårdsfolk som sköter parken och att det satsas ordentligt på den yttre skötseln. Trädgården var mycket fint skött med välkrattade gångar, granhäckarna tuktade, lavendeln klippt och planteringarna snyggt vårstädade. Jag kommer att följa utveckligen i sommar! Tack för att den här vackra parken med sitt fina läge äntligen kommit i rätta händer. Sommarbilder och en beskriving av trädgården kommer senare! Det kändes skönt att radera kritiken!
 
 
 Historia: Slottet började byggas på 1640-talet av Carl Bonde och arkitekt var Simon De la Vallé. Släkten Bonde ägde slottet fram till 1931, köpare var Stockholms stad. Slottsträdgården renoverades på 1960-talet av A. Hermelin och då parterren med svensk gran kom till..
 
23 april 2015
 
Vackra omgivningar utanför slottsparken 23 april 2015

 

Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Lilla B

Måste vara supertrist att se en så illa omskött trädgård. Skämmigt för Stockholm! Bra med spaning - man vet vad man skall undvika!

2006-07-13 @ 10:28:06

URL: http://lillab.blogspot.com/



Postat av: Trädgårdsspanaren

Ja det är inte kul att se trädgårdar så illa skötta när man ser hur fina de skulle kunna vara. På lördag har jag en ny spaning på gång och den trädgården är nog bättre....hoppas jag!

2006-07-13 @ 11:00:14



Postat av: Lena

Fina bilder...

2006-07-14 @ 00:02:08

URL: http://www.lenjangel.webblogg.se



Postat av: Caroline

Jag bor en bit ifrån Hässelby slott men har aldrig varit vid själva slottet. Väldigt tråkigt att trädgården sköts så dåligt. Själva byggnaden är vacker men läget är ju inte så bra, intill korvkiosk och höghus. Trist!

2006-07-23 @ 09:00:35



Postat av: Trädgårdspanaren

Caroline: Jo jag tycker också att byggnaden är vacker och parken skulle kunna vara så fin. Jag har en bild i en bok från början av 1990-talet och där är parken välskött. Antar att det handlar om resurser och intresse.

2006-07-23 @ 09:46:28



Postat av: Lisa

Håller med totalt, jag gör ett arbete om Hässelbys trädgårdar (eller växthus) och Bondesläktet var ju de som startade allt så varför inte hedra dem med en fint skött trädgård? Hässelby ska vara känt för sina trädgårdar men ändå så sköter de inte den som finns kvar. Pinsamt.

2007-01-29 @ 19:36:48



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lisa: Spännande med ditt arbete om Hässelby trädgårdar...kommer man att kunna ta del av arbetet?

2007-01-29 @ 19:50:52

URL: http://gardener.blogg.se/

2011-02-13 @ 08:45:21
Postat av: sara

jättefint!

2011-02-13 @ 09:40:23
URL: http://smuls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0