Site Meter

Ankomst vid målet


En kort stund blommar de tillsammans...äppelträden och syrenerna. Syrenerna på gaveln av huset är de som jag tog ner till marken 2005.


Det här var dagen då alla sommarblommor fick sin plats ute i slottsparken. Terrassens pelargoner, surfinior, helichrysum, bacopa, scaevola och murgrönor är på plats, änglatrumpeterna är åter i de stora ektunnorna och stamfuschiorna har fått sin vanliga plats.


Den sylvassa agaven fick äntligen lämna sin halvårslånga fängelsetid och finns åter på borggården.


Just när jag sått färdigt i trädgårdslandet - alla sex olika sallatssorter...så kom kökets män ut för att skörda rabarber och det här gänget är inte rädda för kameror...

Jag brukar vara ganska tidig med ny teknik men vad gäller GPS i bilen har jag inte hängt med alls. Men från och med idag sitter en talande karta framför mig och berättar exakt var jag befinner mig och hur jag ska köra. Det är ju helt otroligt bra...nu kanske jag trots allt kan köra bil i Göteborg och Malmö.
På väg ner till Österlen förra året körde jag vilse i Ronneby...undrar om någon annan gjort det. Sedan missade jag avfarten till 9:an och fick köra flera mil i onödan.

Nu behöver jag bara knappa in dit jag ska och titta på GPS:en eller lyssna på kvinnan som berättar hur jag ska köra. Plötsligt känner jag mig sugen att åka till platser där jag aldrig varit...eller köra till en adress mitt inne i Östemalm. Var jag än är kan jag trycka på Hem...så berättar kvinnan i GPS:en hur jag ska komma hem och väl hemma så säger hon ´´Ankomst vid målet´´.
På onsdag eftermiddag ska jag skriva in Öland i GPS:en..med mellanlandning i Ringarum ... eller inte!



Kommentarer
Postat av: Ramona K

Har agaven bott i ett garage/förråd hela vintern? I mörkret?? Eller fanns det växtbelysning? Jag är bara nyfiken.

2010-05-31 @ 21:20:45
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Det är fönster över dörrarna som du ser på bilden och de räcker faktiskt...de har stått där inne i många vintrar. Svårt att ta död på en agave...

Men nu trivs de absolut bättre.

2010-05-31 @ 21:29:08
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Oskar

Vad hände med årets inplanerade Österlensrundtur?

Fick för mig jag läste du hade tänkt dig en runda vecka 20 eller 21.

Öland är inte illa det heller för den delen & absolut inte Vickleby med Kapellagården & mejeriet.

Passa på att sov en natt på pensionatet & gå till mejeriet för ett glas vin om kvällen. Ytterligare ett av de alla vackraste ställen av Sverige.

2010-06-01 @ 08:57:18
Postat av: Mariana

Passa dej för GPs damen hon kan vara bestämd om man inte kör som hon vill.

Ha en trevlig resa till Öland

Mariana

2010-06-01 @ 09:39:17
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Halvdansken

På tal om GPS. Läste nånstans att man kan få en med Ozzy Osborne, och om man kör fel så blir man duktigt utskälld "Are you f*cking stupid!!!!!"



Jag är kanske konstig, men jag tyckte det var ganska kul.

2010-06-01 @ 11:14:53
Postat av: SB

Som jag uppskattar bilderna på din blogg härifrån utlandet! Det är som fönsterrutor rätt in i Stockholm. Jag får hemlängtan men är så glad att jag alltid kan kommar hit och titta "hem".

2010-06-01 @ 16:04:33
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Oskar: Bestämde mig ganska tidigt att byta Österlen mot Öland...av olika anledningar. Vickleby och Kapellagården har jag bara varit vid i samband med skördefesten. Kommer absolut att besöka de nu.



Mariana: För mig känns hon som just den kvinna jag alltid letat efter. Hon visar vägen och jag gör något fel så hittar hon alltid ett alternativ. De e hon å ja nu...och i morgon visar hon vägen till Öland. Tack Mariana...tror att det blir trevligt.



Halvdansken: För mig är du inte ett dugg konstig...jag tycker att det var skitkul. Vi pratade just på jobbet vilken röst man ville ha och jag föreslog antingen Lasse Granqvist eller Kristina Lugn.



SB: Så fint att du gillar!

2010-06-01 @ 18:08:00
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: yrsa



tänkte jag sku bjuda dej på den utsikten vi (kan) ha från mitt arbete, dit vi brukar gå med våra åldringar alltjämnt emellanåt..

www.aspegrenstradgard.net, eller så stadens stolthet som numera skall bli förbjudet nattetid..

www.jakobstad.fi/jbst/html/1191.shtml?t=526,519,1

trevlig semester!

2010-06-01 @ 18:33:05
Postat av: Monica

2010-06-01 @ 20:23:41
URL: http://starfors.blogspot.com
Postat av: Monica

Skulle kanske skriva nånting också:-) Var i alla fall meningen. Trevlig resa och mycket sommarfint önskas dig!

2010-06-01 @ 20:25:34
Postat av: Monika

Min talande GPS har lurat in mig på så många stickspår med uppmaning att göra en ny färdrutt... eller vad hon säger...så jag har tystat ner henne faktiskt. Helt vilse ibland...



Det blir att läsa skyltar och vägnr för min del iaf.

2010-06-01 @ 21:31:54
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

yrsa: Tack för länkarna...det var intressant att se.



Monica: Tack!



Monika: Min GPS:kvinna har alla rätt!

2010-06-01 @ 21:34:16
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0