Site Meter

43 bilder från Rom

6 maj 2014

Den 6 maj kom vi med flyg från Barcelona och äntligen fick jag besöka Rom som jag så länge drömt om. Vi var ute på vår fotbolls/60-årsresa och såg Barcelona spela 2-2 mot Getafe på Camp Nou. Den eviga staden hade som sagt länge lockat mig och 2007 då jag reste med Rosebuds på trädgårdsresa, såg jag in till stan från vårt hotell som låg utanför Rom. Det ingick dock inte i resplanen att besöka själva Rom och alla fantastiska trädgårdar som vi besökte var belägna i distrikten runt om Rom. Nu fick jag tillsammans med min dotter äntligen besöka det gamla romarrikets huvudstad som lär ha grundats 700 år före Kristus.

Att komma från ordningen och det vana i Barcelona till det charmiga kaoset i Rom var både intressant och roligt. Jag kommer aldrig att glömma taxiresan in i den gamla staden invid Piazza Navona där vi skulle bo. Genom trånga gränder med små uteserveringar körde vi i hög fart och det kändes som att befinna sig i en film. Allt var precis som man föreställt sig Rom och det visade sig också att flera amerikanska Hollywoodfilmer hade spelats in just i dessa kvarter. Vid ett lite torg hundra meter från Piazza Navona låg vårt hotell och många av stadens berömda turistattraktioner låg samlade runt omkring.

Det kändes verkligen som att vandra rakt in i en historiebok när vi gick bland alla dessa gamla byggnader och även om jag älskar Barcelonas arkitektur med fasader som egentligen är alldeles för utsmyckade, så kändes Roms arkitektur så lugnande och rätt på något sätt. Här finns ju traditioner från konstens stora mästare och att få se Pantheon kändes väldigt stort. Jag har alltid varit intresserad av arkitektur och hade en period då jag samlade på böcker om renässansens tid i Italien. Nu hade jag mycket av det jag läst om framför mig under våra vandringar. Jag har nu lagt till Rom som en av mina favoritstäder och jag kommer med all säkerhet att återvända.

Tack ännu en gång kära dotter för ditt val av hotell och din planering av det vi skulle se i den eviga staden och för att vi inte fastnade i turistfällorna, även om jag själv kände mig tvungen att besöka Peterskyrkan.

Spanska trappan

Trachelospermun jasminoides

Pantheon

Kaffet var verkligen fantastiskt på berömda Sant Eustachio il café

Peterskyrkan

Schweizergardet - Jag har så svårt att tro att det här är på allvar...

Mitt första försök att besöka Peterskyrkan fick mig att snabbt vända efter att ha sett denna kö. Tidigt nästa dag hängde jag på låset och tog hissen upp i tornet. Sista biten fick man vandra i trånga trappor, men det var det värt för att få se Rom från ovan.

Peterskyrkans kupol var verkligen imponerande.

När jag besöker sådana här oerhört påkostade byggnader som byggts för religionens skull blir jag väldigt kluven. Visst är det fantastiskt vad människor kan åstadkomma, men jag får en ganska dålig smak i munnen när jag ser allt detta som för mig visar på makt och tänker på vad hela den katolska världens fattiga befolkning skulle ha kunnat fått i stället för detta skrytbygge. Jag undrar just vad den enkla kärleksprofeten Jesus skulle ha tyckt om detta maktpalats? Det var väl inte så här han tänkt sig platsen där hans ord skulle spridas bland folket.

Jag kommer att tänka på Ulf Lundells text i ´´Gå upp på klippan´´

Det står en man på en klippa
Han har fjädrar och örter i handen
Se hur han sträcker sina armar
Upp mot molnen, ut över landen.
Han behöver ingen död kyrka
Han behöver inga stickor och plån.
Han kan sin sak
Han känner sin styrka
Och han vet var den kommer ifrån.

Anita Ekbergs badplats - Fontana di Trevi.

Två gamla

Blomsterbilen kom varje morgon i våra kvarter