Site Meter

Nu är det gott att leva!

 
 
27 april 2014
 
 
Äntligen fick Olle Adolphson sin park på Mariaberget. En av hans mest kända visor, "Trubbel", utgår från barndomshemmet på Bastugatan 32, huset som kallades Gröna Villan och som nästan är granne med den här lite hemliga trädgården vid Lilla Skinnarviksgränd. Jag genar ofta genom den obebyggda tomten när jag är på väg ut mot Monteliusvägen för att njuta av utsikten, men för mig är den här lummiga lilla trädgården lika vacker, om inte vackrare än utsikten över huvudstaden. Just nu i slutet av april är den skira grönskan och de späda växterna som försiktigt sträcker sig mot ljuset, så fantastiskt hoppfullt att mitt trädgårds/naturhjärta spritter som i Olles vårcalypso. Nu väntar jag på att syrenerna ska börja blomma.
 
Parken eller trädgården, invigdes i torsdags den 24 april då skyltarna sattes upp men jag tror (och hoppas) att den ska få behålla lite av det hemliga och gömda även i framtiden. I morse tog vi med oss frukosten upp till Olles trädgård, där vi satt på trappan och njöt av koltrastens sång, den stora almens blomning, tulpanernas rodnande knoppar, storramsens ljusa grönska, vitsippor, lungört och utsikten över Riddarfjärden nedanför. Grannkatten kom smygande och trampade så försiktigt bland grönskan att inte ett grässtrå förstördes.
 
Men vi satte på oss en lagom sur min när hundägarna kom in för att rasta sina hundar och undrade om det inte borde sättas upp ännu en skylt utanför trädgården. Även om hundägarna idag är duktiga på att plocka upp efter sig så var det ytters nära att deras kompisar idag trampade i de små planteringar som anlagts med en sådan känsla, där löjtnantshjärtan, pioner, flox mm. kommer att bli som smycken i Olles trädgård. Annars var vi ensamma i trädgården den här morgonen och jag kunde inte låta bli att pilla lite på mobilen och fick den att spela Olles ´´Nu är det gott att leva´´. Innan vi gick fick vi dock besök av en grupp på 20-30 stycken morgontidiga vandrare som ville titta in i Stockholms nyaste park.
 
 
 
 
Den underbara lungörten trivdes gott i trädgårdens lundmiljö
 
 
 Grinden ut mot Monteliusvägen
 
 
En bit längre bort på Bastugatan ligger Ivar Lo:s park varifrån man har en fantastisk utsikt över stan - här ser man granngården med sina äppelträd, som jag en gång i tiden beskurit då vårt familjeföretag Norrtälje Trädgårdsservice skötte dessa trädgårdar.
 
Nere på Bysistorget här på Söder har det planterats bonsaiklippta tallar som är helt underbara. de kommer att bli fantastiska kompisar till Hornsgatans alla ginkgoträd. Ett mycket bra val! Jag gillade ju aldrig de tidigare planteringarna.
 
 
 
På Mariatorget var det sedvanligt ett trevligt folkliv med mycket blommor och lite loppis. 
 
Vi vandrade bort mot östra Södermalm och passerade Carl Antons skrivarstuga som hänger ovanför Stadsgården.
 
Mellan Fjällgatan och Stigbergsgatan finns många gamla kulturhus som bevarats och jag älskar den här miljön av gamla hus och trädgårdar som lagom vilt klättrar i sluttningarna. 
 
 
 
Lönnanrnas blomning dominerar i trädens kronor nu
 
 
Den japanska magnolian blommar som bäst i Vitabergsparken och som en skyddsmadonna står Elsa Borg med händerna beskyddande över två barns huvuden. "Vita Bergens drottning" var socialt engagerad och inrättade bl a barnhem, skyddshem för kvinnor och missionshem. Hon var bosatt i Groens malmgård helt nära den magnolia under vilken skulpturen står.
 
 
 
Det här var årets skönaste dag med sol, lagom värme, mycket att se och med fint sällskap på vandringen. För att ytterligare bygga på lyckan så satt dessa unga män och sjöng och spelade gitarr under magnoliaträdet och dom spelade några av Uffe Lundells låtar...
 
 
 
Carl Antons tidgiare bostad i Vitabergsparken. Nu är det nya hyresgäster i huset som förvaltas av Stadsholmen.
 
På Nytorget var det Scoter-träff och hårda män i skinnjackor vakade stolt över sina hojjar.
 
 
Nytorget var som en enda stor fest och idag visade Södermalm verkligen sin bästa sida
 
 
På Svartensgatan vid Katarina kyrka hittade min vandrarvän den här blomman i stenläggningen och jag undrar om den var bestämd från början eller om det var en spontan handling av stensättaren.
 
Efter en lång vandring så tog vi en öl på ett fartyg vid Söder Mälarstrand. Ölen var kall och god och ovanför oss hängde husen på Mariaberget.
 
En perfekt dag! Men snälla du som satte upp den här skylten - ta bort och gör om!
 

Kommentarer
Postat av: Per Lidvall

Vilken underbar vandring, tusen tack för den!
Ser fram mot att besöka Olle Adolpsons Park, jag har fotat gatan framför utan att veta om det här paradiset!
Tack igen, Per!

2014-04-27 @ 20:43:13
URL: http://leufsta3south.blogspot.se/
Postat av: seija.viitamäki-carlsson

Helt underbar vandring och några av "minidator för snart 40 år sedan. Tack

2014-04-27 @ 21:50:45
Postat av: Hasse Wester

Besök den lilla parken Per, men man måste veta att det är en liten enkel trädgård fast med mycket känsla och med ett fantastiskt läge.

Tack själv Seija

2014-04-27 @ 22:52:10
URL: http://gardener.blogg.se
Postat av: Ann-Cathrine

Vilka fina bilder det är alltid lika roligt att besöka din blogg. Jag undrar om du håller föredrag? jag är med i Nyköpings trädgårdsförenings styrelse och vi håller på med höstensprogrammet där av frågan. Tack för så fina bilder och att du delar med dig av din kunskap som kommit till nytta så många gånger.

2014-04-28 @ 22:15:22
Postat av: Hasse

Vad roligt att du gillar bloggen. Tyvärr håller jag inte föredrag. När min bok kom ut förra året så var det många som ville att jag skulle hålla föredrag om boken och Stockholms trädgårdar, men jag är inte rätt person till det. Trevlig vår önskar jag dig!

2014-04-29 @ 10:42:16
Postat av: Ann-Cathrine

Jag säger också tyvärr för jag tror att du kunde förmedla så mycket. Jag önskar också en trevlig vår.

2014-04-29 @ 12:24:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0