Site Meter

Randomresa 2014 - Häckeberga slott

 
 
Ingelas och min fjärde randomresa gick till Häckeberga slott i Lunds kommun. Varje år gör vi en slumpmässig resa ut i Sverige, som jag fått fram genom att kasta pil på Sverigekartan. I höstas fastnade pilens spets mitt på ön där Häckeberga slott ligger. Slumpen har gjort att vi sett platser som vi aldrig annars skulle fått se. Vem tar bilen för att åka specifikt till Gonäs, Mangskog, Asa eller Häckeberga? Ok, Häckeberga är ett slott som säkert besöks flitigt, men de övriga platserna är små orter långt utanför de stora vägnätet. Det här blev vårt första stopp på fyradagarsresan till Skåne och jag hade bilden från slottets hemsida i huvudet när vi körde vägen fram. som var kantad av avenbokhäckar.
 
Slottet är beläget på en av Häckebergasjöns sju holmar. Det uppfördes i fransk renässansstil 1873–1875 av Tönnes Wrangel von Brehmer efter ritningar av Helgo Zettervall. Byggnaden renoverades på 1990-talet....kan man läsa på Wikipedia. Det är en ganska märklig arkitektur tycker jag, där tornen känns avklippta. Formklippt idegran och en lång rad av min favoritros Stanwell Perpetual nedanför muren utgjorde trädgård, men även gräsmattan runt anläggningen, som gässen gillade.
 
Slottet och parken kanske inte uppfyllde förväntningarna fullt ut, med tanke på den fantastiska bilden på hemsidan, men en stillsam och vacker plats var det.
 
 
 
 
Redan i höstas då pilen träffade Häckeberga på Sverigekartan,blev vi inbjudna till min blogg- och Facebookvän Eva Kronvall och hennes man Johnny, som har sin trädgård endast några kilometer från slottet. Evas fågelbilder har under flera år fascinerat mig och det är sällan som bilder på fåglar blir så intressanta som när Eva riktar sitt kraftiga objektiv mot våra flygande vänner. 
 
Nu fick vi även bekräftat att Eva inte bara är en proffsig fågelfotograf utan även en duktig trädgårdsmästare som av ingenting har skapat en mycket vacker trädgård på en lugn plats på landet, där betande får är grannar i en hage intill tomten. Just vid vårt besök blommade vackra snöbollsbuskar och en av mina favoritsyrener Syringa josikaea 'Holger' med sina sirligt kritvita blommor. Vi fick en riktigt trevlig trädgårdsvandring med Eva som prydligt i en pärm hade dokumenterat det som planterats i trädgården. Mötet med de här genomtrevliga människorna och våra samtal om allt från växter till livet i stort, gjorde att jag nästan glömde bort att fotografera allt det vackra i trädgården, men några bilder fick jag trots allt med mig. 
 
Efter en härlig lunch och kaka, fortsatte vi sedan till vårt ´´´hem´´  i Brantevik där vi skulle bo i tre nätter.
 
Stort tack Eva och Johnny och jag hoppas att vi ses igen!
 
 
En av gårdens blåögda skönheter smög försiktigt med oss under trädgårdsvandringen.
 
Syringa josikaea 'Holger' 
 
Geranium phaeum 'Album'
 
 Viburnum opulus 'Roseum' 

Kommentarer
Postat av: Eva Kronvall

Men... Du är väl en raring som skriver så vackert om oss och vår trädgård! Det var definitivt ett av de trevligaste trädgårdsbesök vi har haft här på åsen och vi gladdes åt ditt och Ingelas sällskap och att få göra er bekantskap. Hoppas verkligen att vi får ses igen vid något tillfälle.
Jätteroligt också att se bilder från trädgården sedd genom någon annans kameraöga, jag är definitivt icke duktig på det, men det är ju du! Snabbt gick det också, jag märkte aldrig ens att du fotograferade.
Många kramar till dig och Ingela,
Eva (och Johnny)

2014-06-02 @ 20:40:28
Postat av: Hasse Wester

Ja riktigt trevlig var det. Såg nu att jag glömt Johnnys h i blogginlägget...ändar genast det. Jepp jag skjuter från höften med Nikon...Vi kramar tillbaka!

2014-06-02 @ 21:06:10
URL: http://gardener.blogg.se
Postat av: Anonym

En vacker plats väl värd ett besök ser det ut som!!
Trevlig fortsättning på resan
Mariana

2014-06-03 @ 11:24:49
Postat av: Hasse Wester

Sverige är vackert överallt nu Mariana. Det blev en fyradagarsresa och vi kom hem i söndags. Ha det gott!

2014-06-03 @ 20:45:39
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0