Site Meter

Årskrönika oktober-december 2011



Oktober
Det blev höst på riktigt och mörkret lade sig som ett lock över oss. Under oktober bloggade jag på Nordiska Trädgårdars hemsida och jag reflekterar, funderar och analyserar i höstmörkret. Nu kom som sagt mörkret tillsammans med trötthet, oro, otrivsel och sjukdomar. Jag lär mig aldrig att stå ut med mörker, kyla och vinter. Men ett alltid lika fint besök lyste upp i mörkret när Ellinor och Vilda mellanlandade några dagar hos mig på väg mot Norrland.

Jag besökte i varje fall ett höstvackert och sensuellt Ulriksdal och i min slottspark sammanfattade jag Drömhörnans första sommar och tyckte för ett ögonblick att oktober var vacker i vår slottsträdgård.
Annars började jag min vandring in i hösten ute i Drottningholms slottspark och försökte verkligen att se det vackra i alla höstfärger och kunde hålla med om att skiftningarna i gult och rött var effektfullt. Jag fångade även hösten i Bergianska trädgården och uppe på Skansen så kapitulerade jag nästan och blev för en kort stund en höstälskare (en mycket kort stund).

Ute vid Biskopsudden på Djurgården gick jag in i en bokskog med en känsla av att befinna mig i en gyllne katedral. Den här skogsdungen av bok är ett av Sveriges nordligaste bestånd av bok. Det är något storslaget med bokskogar speciellt under försommaren och på hösten. Tyvärr så drabbas nu även boken av en sjukdom som dödar träden.
En färgsprakande slottspark fylldes plötsligt av filmfolk och slottet blev till en filmstudio. Det drällde omkring kända skådisar i parken och inget var sig likt under några dagar. Det kändes stort och spännande och vi blev alltså det nya Hamiltonslottet.


November
November började med den sedvanliga fototävlingen och av någon anledning så bestämde jag ett tema som var Glädje. Från början var det mer ironiskt tänkt, men sedan blev jag verkligen intresserad av hur folk skulle fånga glädje på bild så här mitt i mörka november. Jag följde med Ingela när hon fotade höns vid Kristinehovs malmgård i Högalid.
Under tävlingens gång ångrade jag emellertid mitt tema. De som skulle fotografera blev förvirrade och jag tappade mer än hälften av deltagarna från förra året. De som senare skulle rösta i tävlingen hade det inte heller så lätt. Skulle man rösta på den vackraste och bästa bilden? Eller skulle man rösta på den bilden som innehöll mest glädje? Hur som helst så vann värdigt Thomas H med sin vackra bild ´´Äppelfröjd´´. Grattis ännu en gång Thomas.

Annars skrev jag om sorkangrepp, Skärholmens perennpark i november och det blev en mycket varm november till min stora glädje, varmast sedan 1756 faktiskt och i tidningarna berättade väderspåmän/kvinnor att det kommer att bli en mycket mild vinter - till min ännu större glädje.

Den här hösten blev väl historisk för alla som värnar och kämpar för att behålla Stockholms äldsta träd. TV/Radioeken skulle bort från Oxenstiernsgatan därför att den var en fara och det var stor risk att den kunde falla när som helst enligt Stockholms stads trädexpert Björn Embrén. Själv tyckte jag att man kunde beskära den hårt och behålla den här välkända gamla eken som en trädruin. Kampen pågick länge och fällningen sköts upp flera gånger eftersom demonstranter belägrade trädet. Den 25:e sågades emellertid eken ner och jag skrev Bara ett träd.

Några av läsarna påpekade att bloggen var trög att få upp och jag undrade om man hade problem med Slottsträdgårdsmästaren. Ginkgoträden på Hornsgatan sken som guld och jag undrade vilken som var den vackraste perennen.


December
.
Den varma vintern fortsatte och jag trivdes med att kunna gräva i slottsparken. Fiskars undrade om jag ville lotta ut trädgårdsverktyg på min blogg och visst ville jag det.
Inför nästa sommars sommarresor gjorde jag ännu en slumpvald neddykning i den svenska kartboken och den här gången hamnade jag i Mangskog i Värmland som ska besökas i maj eller juni nästa år.
Träden fortsätter att få problem av olika sjukdomar. Först var det almen, sedan asken och nu drabbas även boken av en allvarlig svampsjukdom. I trädgårdarna är det buxbomen som har problem och den kommer säkert inte att finnas kvar så länge till i våra trädgårdar.
Jag lyckas sälja några bilder, jag skriver om ekar och jag funderar över innehållet i bibeln.  Under Fiskars utlottning av verktygen så frågade jag mina bloggläsare vilken trädgård som jag borde se under 2012 och jag fick många bra förslag.
Nu ser jag fram mot ett minst lika bra 2012! 


Kommentarer
Postat av: Anita

Hej Hasse och God fortsättning på julen!



Nu har jag varit här hos dig och läst dina tillbakablickar i över en timme. Så mycket intressant du upplevt och skrivit om. Jag gillar verkligen din Drömhörna. Det var så roligt när du berättade om den när jag var där och hälsade på. Tycker det är extra roligt att du döpt den till Drömhörnan. Du vet ju att jag gillar storslagna namn på platserna i trädgården.



Kul också att du besökt Maria och Tommy i Borlänge. Kommer det att bli någon resa till England i år? Jag tror att du kommer att älska de Engelska trädgårdarna.



Själv jobbar jag vidare med min årskkrönika. Har kommit till oktober så det går framåt. Är ledig idag men imorgon är det dags att börja jobba igen.



Ha det så gott!

Anita

2011-12-28 @ 10:43:04
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Karen Olesen

Hasse - du burde skrive bøger.

Du mestrer jo både den lange tænksomme og interessante del og den korte "telegram-stil".

Hvad kunne det ikke blive til i en bog.



Tak, tak for din årskrønike, virkelig dejlig læsning på en dag som denne, hvor det er så mørkt, at jeg næsten ikke kan vågne. Glæder mig i den grad til forårets komme.

God fortsättning - som I siger på svensk.

2011-12-28 @ 11:24:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0