Site Meter

Har ni problem med Slottsträdgårdsmästaren?


Kungsträdgården en tidig morgon i april

Nu lämnar vi fototävlingen bakom oss och kämpar vidare med mörker och förkylningar. Carpe Diem existerar inte under vinterhalvåret, nu är det i stället längtan som gäller. Tack och lov har kylan inte nått oss ännu och det sägs att vintern ska bli mild. Gillas!

Jag har skrivit den här bloggen i sex och ett halvt år och har oftast många bilder i mina inlägg. På senaste tiden har jag förstått att bloggen är trög att öppna för vissa besökare, bl.a. på grund av alla dessa bilder.
Några har mailat till mig och berättat att de har problem att se bloggen och jag behöver nu på något sätt förändra mina kommande inlägg.
Bilderna i inläggen är ungefär 300-400 kB stora och är väl alldeles för många egentligen. Men jag tror väl inte att ni som har snabb uppkoppling och fräscha datorer har några större problem med Slottsträdgårdsmästaren? Eller?

Jag fick ett mail från en fotograf som menade att jag använde alldeles för tunga bilder och han gjorde om en av bilderna som jag använde i radioeken-inlägget och skickade den till mig.
- Så här ska bilderna se ut, sa han.
Men bilden som bara vägde 53 kB (vilket ju är fantastiskt) fyllde bara halva bloggens bredd vilket jag inte alls var nöjd med.



En annan person mailade och berättade att det tog 79 sekunder att ladda upp förstasidan och då hade han en bredbandhastighet på 10 MB. Vad han hade för dator vet jag inget om. Nu ligger det ju några stora inlägg på förstasidan, som fototävlingen t.ex.
Själv har jag inte märkt att det skulle vara speciellt svårt att öppna bloggen varken i mina datorer eller i mobilen. Jag kan ju omöjligt anpassa bloggen efter gamla trötta datorer.
Jag kan förstå att det blir riktigt tungt om man ska öppna en hel månad i bloggens arkiv. Där ligger det ju kanske trettio inlägg och hundratals bilder. Ska man öppna en månad hos Slottsträdgårdsmästaren så kan man gå och brygga kaffe under tiden.

Men jag ska försöka lära mig att lätta upp bilderna på något sätt utan att de tappar bredd och kvalitet. Jag vill ju inte att man ska lämna Slottsträdgårdsmästaren bara för att han är seg och trög...
Jag kommer att minska antalet bilder i inläggen framöver och det är väl också så att om man visar alltför många bilder så blir det inte lika intressant som när man bara använder några få väl utvalda. Många fotobloggar visar en enda bild i varje inlägg. Se på Thomas H, där just den bilden han visar blir viktig och intressant. Som att man uppskattar lite godis mer än i stora mängder eller att man njuter mer av endast ett glas vin i stället för...nä, glöm det förresten.

Efter 2775 blogginlägg så behöver jag nog också förändra och utveckla den här bloggen på något sätt och jag får helt enkelt tänka ut något nytt grepp till nästa trädgårdssäsong

Eller man kanske skulle ´´blogga´´ på Facebook i stället. Bildvisningen där har ju blivit riktigt bra och det är ju på Facebook som alla hänger. Där finns flödet. Där får man blixtsnabba reaktioner på det man lägger ut och det blir ofta roliga, snabba och livliga diskussioner (av någon anledning speciellt på fredags- och lördagskvällar...). Där skriver man korta texter. Blir det för långt så orkar man inte läsa. Frågan är hur många som orkar läsa det här inlägget?
Mm, jag är lite kluven till det flyktiga Facebook där allt man lägger ut försvinner i någon megaserver någonstans och där de äger ens bilder. Nä, jag bloggar nog vidare här.

Jag har nu i varje fall tagit bort Flagcounter och Knuff mm. från bloggen som enligt Carolina på blogg.se trögar ner. Feedjit kommer jag dock att behålla eftersom jag gillar deras Real-Time wiew. Jag har även ändrat antalet inlägg på startsidan från 12 till 10.
Jag tar tacksamt emot åsikter om ni skulle ha några problem med Slottsträdgårdsmästaren.


Till något helt annat
- Stoppa ombyggnaden av Slussen i Stockholm. Renovera i stället. Abba-Benny har för mig varit en obetydlig skäggig dragspelare som gjorde trallvänliga poplåtar en gång, men efter hans öppna brev i DN till finansborgarrådet Sten Nordin - är han min idol!



Kommentarer
Postat av: Anna Vattenkanna

Jag har inga problem med din blogg - tar ibland aningens aningens längre tid att få upp men inget som jag tycker är besvärande.



Fejan i all ära men behåll din blogg också tycker jag. Bloggen har mervärden som FB saknar och dessutom är en blogg mer läsvänlig och ger utrymme för större textmassa. Tja, jag både orkar och vill läsa lite längre inlägg... tillhör kanske ett utdöende släkte?



Men att dra ner på bildantal och bara presentera en eller ett par kanonbilder kan ju vara en idé.



Ha det bra och tack för den trevliga fototävlingen.

Anna Vattenkanna



Postat av: Hillevi Liljestrom

Hej Hasse!

Jag vill gärna att du fortsätter blogga på som vanligt, FB är ett forum som är bra på annat vis men ingen ersättning till bloggandet.

Jag tror att din blogg kändes "lättare" idag, men är inte säker. Jag har alldeles för trångt i min dator, pga alla egna bilder som jag borde rensa bort...(vilket jag tror också är en faktor om det tar lång tid att ladda ner från webben).

2011-11-21 @ 13:49:41
URL: http://www.stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: Halvdansken

Jag har inga som helst problem med din blogg, så det måste vara ganska rejält gamla maskiner och långsamma bredband som ställer till det. Synd om du drar ner på bilderna, din blogg är en av de få med just mycket inspiration.

2011-11-21 @ 13:55:30
Postat av: Lars Forslin

Blogga du vidare här och länka till inläggen på FB, det fungerar bra. Sedan bilderna: visst det blir tungt med många bilder och den ekbilden som du lade upp blir bara fjärdedelen så stor som den som fyller upp hela bredden, så det kan vara något att tänka på. Sedan kan du ju alltid välja att komprimera bilderna lite mer. Jpeg-formatet tillåter ju olika komprimering och mer komprimerade bilder blir ju lättare, men kvaliteten försämras förstås också, det är en avvägning man får göra. Men som sagt, bredden på bilderna är rätt avgörande för ytan och halva bredden ger alltså en fjärdedel av ytan. På WordPress finns också möjligheten att förminska bilderna och så kan den som vill se en bild större bara klicka på den. Kanske finns det något liknande på den här bloggvarianten också? (Vad den nu heter).

2011-11-21 @ 14:07:07
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Vad bra att det verkar funka hos er. Jag får fundera på det där med antal bilder.

Och Lars...det är ju liksom hela grejen med den här bloggen att bilderna ska vara så här breda. Jag vill inte ha några små bilder som gömmer sig på sidan och klickbilder är inget för mig...det finns i blogg.se också men jag vill visa bilderna direkt. Men att minska något på antalet så ska jag nog kunna fortsätta så här. Tack för era synpunkter.

2011-11-21 @ 14:15:08
Postat av: Leif

Inga problem varken på jobbet eller hemma, bloggen öppnar sig snabbt utan problem. Blogg bättre än FB.

2011-11-21 @ 14:23:06
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Mira

Haha! Ja, lite besvärlig är han allt, Slottsträdgårdsmästaren...



Skämt åsido, det tar en stund att ladda upp din blogg, det håller jag med om.



På Blogger, där jag hyser Miras Mirakel, kan jag ställa in hur många inlägg som ska visas i varje "fönster" alltså från toppen till botten. Vill man se fler får man klicka på "äldre inlägg" i underkant. Jag har begränsat det till tre inlägg, annars blir även min bildrika blogg långsam.



I vilket program redigerar du dina bilder? Om du använder Photoshop, sparar du då "för webb och enheter"?

2011-11-21 @ 14:35:32
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Mira

Och... för guds skull!!! Börja inte att blogga i facebook! Då tappar du mig och väldigt många av dina andra läsare. Facebook suger! Nu är det sagt!

2011-11-21 @ 14:36:53
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Bra Leif.

Mira: Jo man kan ställa in antalet inlägg på blogg.se också och nu har jag valt 10. Kanske borde minska ännu mer. Tyvärr har vi inte ´´äldre inlägg´´ så man måste gå till arkiv i stället. Jag har en antik PH Elements 2 och där gör jag om till webbformat...bredden alltså. 790.

2011-11-21 @ 14:42:31
Postat av: Helen

Hejsan!

Inte jag heller har några problem med din blogg.

Gillar storleken på dina bilder och har inga problem med att öppna dom.



FB inte och kommer inte heller att göra det i framtiden.



Ha en härlig vecka!

2011-11-21 @ 14:46:33
URL: http://helenstrdgrd.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Vad bra och tack Helen! Ha en fin vecka du också!

2011-11-21 @ 16:44:42
Postat av: Gela

Har inga problem med din blogg, läste hela detta inlägg och fortsatte av bara farten. Jag gillar att du visar många och stora bilder. Ha en fin kväll/Gela

2011-11-21 @ 16:46:48
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: Marie Lithén

går absolut inte trögt, just nu surfar jag med mobilen som modem till min gamla Mac, å inte går det trögt här inte. Tvärt om tycker jag illa om små små bilder som man måste klicka på för att se. Nä fortsätt du som du gjort! Fast varför sparar du i Gif format? Fler färger i jpeg

2011-11-21 @ 16:59:18
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Låter bra Gela!

Jag fattar inte varför och när bilderna blir Gif...jag kör alltid jpeg. Måste kolla det där Marie.

2011-11-21 @ 17:01:02
Postat av: Eva

Jag har inga som helst problem med att öppna din blogg och uppskattar dessutom storbildsformatet! Att begränsa sig till en eller två bilder är väl OK om man har något unikt och utsökt att visa, alltså där man inte vill ha konkurrens mellan bilderna, men om man som du och många andra av oss berättar en histora eller ett händelseförlopp är det väl trevligt om den/det illustreras av mer än en bild! FB är liksom ett helt annat sätt att kommunicera på. Som du säger - snabbare och mer flyktigt. Själv tycker jag att båda ska finnas, men att den ena inte kan ersätta den andra.

Tycker också att det i denna tid av otålighet där allt ska ske i ett rasande tempo - där man möjligtvis ger sig tid att ögna genom en text - att det är välgörande med någon som vågar lämna ifrån sig lite större textmassa att läsa och som uttrycker sig väl. Inte särskilt vanligt i dag kan jag intyga och säkert, på sikt, en utdöende 'konstart'.

Måste ju samtidigt tillägga att många bloggare är otroligt duktiga på att skriva både trevligt, långt och dessutom korrekt!

God afton säger Eva

2011-11-21 @ 17:54:10
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Lisbeth

Jag har aldrig haft några problem med din blogg och jag älskar dina stora bilder! Men visst kan det väl vara intressant att veta om du kan klura ut hur man gör bilderna lite lättare utan att förlora kvalitén. Det skulle vi alla behöva kunna, som gillar bilder på våra bloggar.

Inte heller har jag problem med att läsa såna här långa inlägg. ;-)

Bara intressant läsning och nu har läst Bennys brev också och jag håller med dig. Heja Benny, bra skrivet! Jag fasar för hur det kommer att se ut vid Slussen. Vi måste tycka till mer om sånt här i vår stad. Annars kommer vi få mera såna här hemska byggnader som tex. Waterfront building.



Bilder och korta inlägg på FB kan aldrig ersätta den här bloggen. Inte enligt mig i alla fall.



Hoppas du är bättre nu i från din förkylning!



// Lisbeth

2011-11-21 @ 17:57:35
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Eva: Jag håller med dig om att det finns många läsvärda bloggar och jag menade inte att ställa bloggar och Facebook mot varndra. Fördelen med Facebook är direktkontakten men jag vill självklart fortsätta skriva om trädgård på en lugnare blogg där inläggen finns kvar och blir sökbara på Google.



Lisbeth: Vad bra och jag utökade ju bredden på bloggen för ca ett och ett halvt år sedan just för att kunna få upp bilderna i ett större format. Ja visst var det ett bra brev av Benny!

Tack...jag är snart klar att kasta mig ut i arbete igen.

2011-11-21 @ 18:09:44
Postat av: Boije

Vad bra att du väljer att fortsätta blogga här och inte på FB! Jag har ju inte FB heller, och tänker inte skaffa.

Joo, det har varit lite trögt att ladda ner din sida, bilderna är tunga.

Det går utmärkt att göra dem breda och mindre än hälften så tunga om man gör "save for web" och har jpg.



//Boije

2011-11-21 @ 18:45:03
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Men så gör jag Boije!

2011-11-21 @ 18:47:42
Postat av: Lilla B

Vi har fiber in till stugan men trots det är det trögare att ladda Slottsträdgårdsmästaren än andra sidor.

2011-11-21 @ 18:55:09
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Förstår Lilla B...nu har jag minskat till 8 inlägg på första sidan. Det borde bli skillnad nu.

2011-11-21 @ 18:58:52
Postat av: Gunilla Arneström

Jag vill hellre få en upplevelse av din foton/bilder ,då de fyller stort på bloggen är ju vinsten i sig.Den där lilla bilden på "eken" vad då ? Jag kommer in direkt på din blogg,inga bekymmer.Tack för alla fina bilder.Tävlingen var mycket bra !

2011-11-21 @ 19:12:15
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lena

Inga problem med att öppna din blogg.

2011-11-21 @ 19:40:06
Postat av: billan

Först och främst ber jag att få önska att slottsträdgårdsmästaren fortsätter i samma anda med sina inspirerande inlägg i ord och bild som tidigare. Att länka till inlägget på FB tycker jag är trevligt, man kan få en "direktkommunikation" där, tyvärr ser jag att en del skriver sina kommentarer där istället för på bloggen och det tycker jag är trist!



Hemma i stan har jag absolut inga problem, bra uppkoppling och relativt ny dator. På torpet kan det vara segt att starta upp med det mobila bredbandet, men det beror nog på som du skriver antalet inlägg på första sidan. I söndags löste jag det hela när det var dax för resultatet av fototävlingen med att använda mobilen som modem och då gick det nästan som en dans:)

Må så gott och hoppas du mår bättre idag!



2011-11-21 @ 20:06:28
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Boije

Nej...du gör inte så, du har GIF och MINST dubbelt så tunga som de bör vara.

2011-11-21 @ 21:08:37
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Anna-Karin, Landet Krokus

Nä, inte sluta blogga här. Det får du helt enkelt inte. Håller med dem ovan som säger att fb är en helt annan grej. Jag läser gärna dina långa och mycket intressanta inlägg och har faktiskt inte märkt av att slottsträdgårdsmästaren skulle vara en trög en... :)

Ha en fin kväll!

2011-11-21 @ 21:26:08
URL: http://www.landetkrokus.se
Postat av: Karen Olesen

Herfra er der heller ingen problemer med at åbne din blog. Ville være ked af, om du formindskede dine dejlige billeder, men jeg har desværre ikke forstand på alt dette tekniske.

Og du må bestemt heller ikke skrive mindre, idet du jo har så mange gode tanker at dele med os andre.

Så - alt i alt - ingen problemer overhovedet.

Fint, at du igen er ved at være "fit for fight!.

Mange hilsner

2011-11-21 @ 21:29:11
Postat av: louise pärsén

inga problem alls!!



louise, hallonträdård

2011-11-21 @ 22:19:46
URL: http://hallontrollet.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack själv Gunilla!



Bra Lena!



billan: Hoppas att det blir bättre nu när jag bara har 8 inlägg på startsidan. Ja, blogg är blogg och Facebook är Facebook. Ha det gott du också! Jobbar igen på onsdag är det tänkt.



Boije: Ok får kolla det där. Har som sagt en gamma PH. Ska se varför det blir gif. Men alla bilder är inte det, många är jpeg.



Anna-Karin: Nej jag menade absolut inte att sluta blogga här utan jag bara ställde blogg mot Facebook för en stund. Bra att jag inte är trög hos dig.



Karen: Tack för dina ord. Bilderna kommer alltid att ha den bredd som de har nu. Ha det gott i grannlandet!

2011-11-21 @ 22:20:06
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Fint Louise med hallonträdgården!

2011-11-21 @ 22:22:17
Postat av: Anna

Kör på som du gör, det funkar bra tycker jag. De stora härliga bilderna är något som hör till just din blogg - bli inte en kopia utan fortsätt göra din grej.

2011-11-21 @ 23:18:05
Postat av: Asta

Jag har inte några problem att ladda din sida. Men jag kan ibland tycka att det är för många bilder i ett och samma inlägg. Det går inte riktigt att ta åt sig alla bilderna. Men för den delen tycker jag inte att du behöver begränsa dig till en enda bild per inlägg.

Inte gärna facebook - då tappar du även den här läsaren.Jag tillhör gänget VVF - Våga Vägra Facebook.

2011-11-21 @ 23:32:12
URL: http://astanet.se
Postat av: Ramona K

Så bra att du inte övergår till FB för det har jag bestämt mig att låta bli.

Vi har det snabbaste bredband som finns men den senaste tiden har det oftast varit rätt så seg när jag öppnar din hemsida. Allt annat går som blixten. Ändå vill jag inte missa min dagliga Slottis-dos. Idag gick det fortare.

Keep up the good work!

2011-11-22 @ 07:35:46
Postat av: Janicke

Om jag har några problem med Slottsträdgårdsmästaren? Nej, inga som helst, han är en mycket trevlig person som jag är glad över att ha fått träffa.



Jag har heller inga som helst problem med att ladda ner sidan. Hade det under en tid när min egen dator var överbelastad. Det är åtgärdat sedan länge och nu går det hur kvickt som helst. Om det nu är så himla nödvändigt att det ska ske på sekunden ... Håller med Skogseva ovan, måste vi verkligen ha så bråttom hela tiden?



Facebook kan inte ersätta en välskriven blogg med så fina bilder. Jag går alltid in här med förväntan, vad ska jag få se, vad ska jag få lära mig i dag? För mig är din blogg ovärderlig,inte minst för det fantastiska arkivet som för mig är en brunn att ösa ur.



Så jag är glad och tacksam för att du framhärdar på ditt vis!



En synpunkt dock - om du kunde ändra verifieringssystemet när kommentaren ska skickas till nåt enklare? Ofta är det så svårtytt att jag får försöka flera gånger. Det är det enda irritationsmomentet.

2011-11-22 @ 10:25:01
Postat av: Gunnar

Hej



Jag sitter och letar efter gamla favoritbloggar som jag har tappat bort när min blogg flyttat, först från AB till Blogspot, och nu till Wordpress. Kul att se att Din blogg lever fortfarande.



Jag har inga problem med att ladda upp din sida.Vilket otroligt vackert foto från Kungsträdgården!

2011-11-22 @ 11:22:00
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Mariana

Tycker inte att det går långsammare i din blogg jämfört med andras.

Vore synd att förändra den förmycket, gillar dina promenader mm. och eftersom jag inte är med på FB vill jag inte att du ersätter bloggen med den.

Kram kram

2011-11-22 @ 12:43:19
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anna: Tack och fint att du gillar de stora bilderna.



Asta: Några fler än en bild blir det nog ändå...



Ramona K: Så märkligt att det är så olika hos besökarna. Fint att du fortfarande besöker mig.



Janicke: Ha ha...vilken tur! Tyvärr kan jag inte påverka verifieringssystemet och jag har förstått att många tycker att det är jobbigt. Det blir lättare att kommentera mina länkar från bloggen på Facebook. Men här blev det många kommentarer och jag är glad att se hur hur man upplever hastigheten på bloggen.



Gunnar: Det var länge sedan ja och en ny fin blogg har du!



Mariana: Jag bara väntar och väntar på att få en vänförfrågan på Facebook från Börje och dig...

2011-11-22 @ 12:54:12
Postat av: Lars Forslin

Hej Hasse,

Jag får kanske ge dig en privatlektion i bildbehandling... Jag kollade igenom dina bilder på senaste tiden samt något gammalt inlägg, och de flesta av bilderna är faktiskt i gif-format. Det hänger nog ihop med att du har ett uråldrigt Photoshop från den tiden då datorerna hade grafikkort som kunde visa max 256 färger. På den tiden var gif det format man använde för webben, men det där har ändrat sig sedan ca 12-15 år tillbaka. Nuförtiden använder man gif bara till webbgrafik, alltså inte fotografiska bilder, som ju behöver många tusen färger för att visas korrekt och då är det jpeg som gäller. Fördelen med jpeg är att du får 16 miljoner förger att välja bland jämfört med 256 och dessutom så blir bilderna mycket lättare genom den mycket effektivare komprimeringen i jpeg.

Dina gif-bilder ligger på mellan 250 och 500 kB, alltså nästan en halv megabyte per bild vilket är väldigt mycket, så det är inte konstigt att det går tungt för vissa. De som har supersnabb uppkoppling märker kanske inte så mycket, men om det går lite trögt så kan det ta lite tid. Och en grundregel är ju att slösa så lite som möjligt med bandbredd. Om du går över till jpeg så kan du gott fortsätta med dina breda bilder, och de kommer kanske att ligga på 100-200 kB, ibland mindre. det beror på hur hårt du väljer att komprimera dem, men det beror också på motivet. Om det är en lugn bild med till exempel mycket himmel och vatten samt få detaljer så blir bilden lättare, både i gif och jpeg-formatet, beroende på att komprimeringen (det finns en komprimering i gif också, men inte lika effektiv) kan göra jobbet effektivare då.

Nu har ju gif-formatet nästan slagits ut av png, men det är samma sak där: png används på samma sätt som gif, dvs. till webbgrafik och inte till foton om det inte är alldeles nödvändigt av någon anledning.

I Windows så kan man ställa in att filändelser ska visas. Om man gör det så kan man med säkerhet säga vilket format en viss bild har, men det ska förstås synas ändå, speciellt om man högerklickar på bilden och kollar egenskaper.

2011-11-22 @ 15:47:14
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ja Lars...jag har mycket att lära märker jag. Jag koncentrerar mig alldeles för mycket på enbart motivet och att så fort som möjligt publicera bilden på bloggen. Jag tänkte ladda ner Elements 10 på prov och sedan köpa den. Måste verkligen se till att bilderna blir i jpeg. Tack så mycket för lektionen.

2011-11-22 @ 16:48:54
Postat av: Sandra

Jag har alldeles precis hittat hit och tycker väldigt mycket om din blogg. Antalet bilder, storleken på bilderna (fast de borde vara i jpg, det tycker även jag) och den stora mängden text. Här har du en 25-årig tjej näst intill uppväxt med internet, som tycker om att läsa långa textsjok :)

Men! Jag måste få slå ett slag för det som även någon annan nämnde: ha färre inlägg per sida! När de är såpass långa och innehållsrika som de är så borde fem stycken eller så räcka gott.



Tack för en mycket fin blogg!

2011-11-23 @ 07:43:36
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Hej Sandra och tack för dina synpunkter. Från och med nu är bilderna i jpeg och det senaste inlägget ser man också skillnad på skärpan. Jag har sänkt antalet inlägg hela tiden nu från 12 och nu är jag nere på 8, hm...kanske jag ska gå ner på 6? Provar det. Ha det gott!

2011-11-23 @ 08:35:03
Postat av: Sylvia

Jag säger det många andra har sagt...dina stora fina bilder är en av de bästa sakerna med din blogg. Behåll dem! Och behåll dina långa texter också :)

Och stanna gärna kvar här som vanlig blogg, din blogg kommer att finnas kvar långt efter det att fb tynat bort... Jag mailar dessutom ofta länkar till mina föräldrar, som aldrig kommer att gå med i fejjan.

Tack för allt jobb du lägger ner!

2011-11-23 @ 09:37:31
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Vad bra Sylvia! Tack så mycket!

2011-11-23 @ 11:24:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0