Site Meter

Andra advent - Utlottning av Fiskars trädgårdsredskap

Första advent passerade utan att jag märkte det, men nu i andra advent blir det förutom två tända ljus - utlottning av Fiskars trädgårdsredskap här på bloggen. Jag kommer även att lotta ut grejer under tredje advent och under fjärde advent kanske priserna blir ännu lite finare.

För att vara med i utlottningen vill jag att ni ska prestera något också. Den här gången vill jag att ni berättar vilken trädgårdsbok som ni läser nu, eller vilken ni läste senast, eller vilken ni önskar er i julklapp.
Skriv en kommentar här på bloggen och på söndag kl. 18.00 drar jag två vinnare. Det blir alltså en ren lottdragning av alla kommentarer.

Nästa helg blir det en mycket klurigare uppgift. Lycka till nu kompisar och ha en skön andra advent!



Läs mer om Fiskars trädgårdsprodukter på Fiskars hemsida.
Givetvis har Fiskars även en trädgårdsblogg!


1:a pris Sekatör

2:a pris Något för vårjobben i trädgården - En färgglad handluckrare och en lika färgglad planteringsspade, välj passande färg!




Kommentarer
Postat av: Monika Sörensen

Läser Nävor

2011-12-01 @ 17:35:54
Postat av: Margit G Fischer

Inte trädgårdsbok men, "Vilda orkideér" av Bo Nyle´n och Lennart Utgren. Hoppas en lomsterbook gäller!

2011-12-01 @ 17:41:44
Postat av: slottstädgårdsmästaren

Självklart gäller en naturbok Margit!

2011-12-01 @ 17:43:22
Postat av: Elisabet lagerman

Sist jag läste en trädgårdsbok var "Trädgårdsvisioner" efter att besökt Hannu Sarenströms trädgård i somras. Vilket var en fantastisk helhetsupplevelse för mig.

2011-12-01 @ 18:04:41
Postat av: Hélena

Just nu så läser jag Flora Linneas Roshandbok och bläddrar i all roslitteratur jag har här hemma eftersom jag ska plantera en helt ny rosrabatt. Lycka!

Vilken kul idé med utlottning runt advent!

Ha det bäst!

Hélena

2011-12-01 @ 18:11:14
URL: http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/
Postat av: Krukis

Läser Tidens stora bok om Träd & Buskar -89... vill ha Kejsarolvon i Abris...

2011-12-01 @ 18:13:36
Postat av: Boije

hmmm...läser inga trädgårdsböcker.

jag har några i bokhyllan och när jag flyttade hit till gården (med den icke existerande trädgården) låg jag i kvickroten på den Norra sidan och bläddrade i en bok om perenner...och kryssade för vad jag villa ha för blommor och växter när jag anlade trädgården på den södra sidan.

Oj vad jag planerade!!!



(jag var mäkta knäpp...)



För när jag sedan hade vägen förbi handelsträdgårdarna.....så var det bara att ge upp liksom. Det mesta, även fast det var växter som skulle klara zonen, fanns inte att köpa.

Så var det med den planeringen, och boken, en älskad bok, tydligen (av dem som vet trädgård)... men den funkar inte i den réella världen. Om man inte har kontakter som HAR de där växterna, för köpa dem går inte.



Lång kommentar.

Näää, jag läser inga blomböcker, jag följer inga regler, jag kör och hittar ofta växter i diken...och i skogen och på växtvaruhuset...dem som finns att tillgå.

Och så blundar jag, och låtsas, att allt verkligen ser ut som i min fantasi....... :)



//Boije

2011-12-01 @ 18:18:00
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: anki olebring

Läser just nu loppisfyndet "Blommor" av Erik Söderberg - en härlig fint inbunden gammal bok med fantastiskt vackra bilder......

2011-12-01 @ 18:27:01
Postat av: Anna Vattenkanna

Kul med utlottning! Jag bläddrar och läser i många - alltid - men just idag blev det en djupdykning i 'Perennboken med växtbeskrivningar' utgiven på LTs förlag.



Ha det bra, Anna Vattenkanna

Postat av: Helena

Jag läser för närvarande Gunnar Janssons "Trädgård för entusiaster". En oerhört inspirerande bok för mig som har tänkt anlägga både surjordsparti och klippträdgård.

2011-12-01 @ 18:38:02
Postat av: Gunilla

Hoppas på tur.



Jag läser Trädgård för entusiaster av Gunnar Jansson för att få lite kunskap om de växter som man kan köpa fröer av från STA.



Ha det gott

Gunilla

2011-12-01 @ 19:06:17
URL: http://norrskenetstradgard.blogspot.com
Postat av: Inger Eriksson

För femtioelvte gången läser jag Evert Nilssons "Välkommen i min Lustgård". För oss i Norrland är den en bibel! En ny "Natur och Trädgård" damp också ner i brevlådan idag, så visst blir det ett tag till läggdags!

2011-12-01 @ 19:06:21
Postat av: anna s

Jag läser "Kryddväxter" av Marie och Björn Hansson för att få inspiration till min bergskreve-odling i Roslagen.

2011-12-01 @ 19:14:04
Postat av: gert-åke yamdee andersson

läser mina loppisfynd. Fynd 1; Trädgårdsvisioner av hannu sarenström,,Toppenbra o Fynd 2; gabriellas trädgård av gabriella dahlman,, kanske inte den bästa jag läst. o dessförinnan läste jag den bästa av dem alla; TRÄDGÅRDSTOPPEN av peter englander,, bäst därför min trädgård var med i den,,(Thailand).

2011-12-01 @ 19:36:40
URL: http://viakoptradgard.blogg.se/
Postat av: Maria Engblom

Jag har lyckats få tag på"Kyskhetsträd och änglatrumpeter! av Ulla Beyron på antikvariat och precis läst den! En trädgårdsbok behöver inte vara den senast och mest inne för att vara bra!

2011-12-01 @ 20:06:07
Postat av: Kai

Tja, senast läste jag "Trädgårdsvisioner" av Hannu Sarenström. Lånade den på biblioteket, bryr mig nog inte om att köpa den. Bilderna är mycket vackra men jag imponeras mindre av texten. Den är kåserande på ett egensinnigt sätt som inte tilltalar mig. Ett och annat användbart praktiskt trädgårdstips finns det dock i boken. För övrigt är hans växtval bitvis intressanta men aningen eklektiska, hans kompositioner känns en aning för formlösa och röriga.

2011-12-01 @ 22:17:24
URL: http://www.trädgårdsdrömmar.nu
Postat av: Helen

Mellan frölistor och trädgårdstidningar läser jag 'Vintergrön växter' av Ulla-Märta Westerstål.

Sen väntar även 'Trädgård i kallt klimat' av Maria Sandström i hyllan.

Kul med en utlottning, hoppas på tur.

Trevlig kväll!

2011-12-01 @ 22:34:21
URL: http://helenstrdgrd.blogspot.com/
Postat av: Carro L

En bok jag vill få i julklapp är Blomstrande idéer av Minna Mercke Schmidt.

2011-12-01 @ 22:42:43
Postat av: AnnCharlotte

På sängbordet ligger Rosboken av Christina Högard-Ihr och Lotte Möllers Tre mästare tre trädgårdar.

På önskelistan står Ulla Hårdes bok om Nävor.

Ha det bra :)

2011-12-01 @ 23:09:04
URL: http://rosorochmagnolia.blogspot.com/
Postat av: Ramona K

Det är utformningen av trädgården som är min stora passion, mer än växterna måste jag erkänna.

När jag behöver inspiration plockar jag fram "The Gaden Book" och "Small gardens" av John Brookes. Köpt dem för minst 20 år sedan och ff hittar jag ny inspiration. Under 80-talet då böckerna i Storbritannien var mycket billigare än här, kånkade hem kilovis med böcker. Nu är prisskillnaden minimal.

En annan bok som värmer mitt hjärta är "Monet´s Passion" av Elizabeth Murrey. Hon bodde och arbetade inom trädgårdsyrket i Californien, reste runt europa under en semester, besökte Monets trädgård och blev hänförd. Hon åkte hem, sa upp sig och erbjöd sina tjänster gratis till Monet´s konservator. Där arbetade hon i 9 månader. Boken förmedlar hennes kärlek till trädgården med bilder och ritningar och historiska tillbakablick.

Nu plockar jag fram den igen tror jag.

2011-12-02 @ 10:00:20
Postat av: Karen Olesen

For øjeblikket er det Claus Dalby's "Hemmelige haver", der ligger fremme på bordet. Og er ikke blevet helt færdig med "The Gardener's Essential" Gertrude Jekyll (hm - der er ingen smukke billeder!!).

Mange hilsner

2011-12-02 @ 10:12:30
Postat av: Anna-Maria Ellevik

Tjaha för tillfället är det "Bevara och sköta en gammal trädgård" som jag gärna läser nu som då, och före det var det "The artful garden" men den jag önskar i julklapp är ....en bok om att formklippa!

2011-12-02 @ 10:59:48
URL: http://oanat.se/
Postat av: Sylvia

Läser alla trädgårdsböcker som kommer i min väg... men på önskelistan till jul står "Se blomman" av Kerstin Ekman (och en man som jag glömt namnet på...) klart överst!! Tror det blir finfin läsning i julledigheten.

2011-12-02 @ 11:16:37
Postat av: Kristina Bonander

Vad som ligger överst i bokhögen här på skrivbordet är "Hemmets blommor" från 1946 som jag "konsulterade" när jag skrev mitt inlägg om Amaryllis. Kul också att flera läser "Trädgård för entusiaster" som jag haft i många år och ofta återkommer till.

Önskar mig en riktigt bra basfaktabok om buskar och träd, gärna samma upplägg som Marie och Björn Hanssons "Perenner" och "Gräs & Bambu". Det saknar jag faktiskt.

Ha en god helg

Kristina

2011-12-02 @ 12:14:22
URL: http://kristinabonander.blogspot.com
Postat av: Marie Lithén

senaste lästa stora inspiration var Trädgårdsvisioner av Hannu Sarenström. Skulle gärna se en bok av Ulla Molin i bland julkapparna. Å Karin Berglunds Din Trädgård återkommer jag till om och om igen

2011-12-02 @ 12:55:44
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: Mariana

Senaste lästa trädgårdsbok är Trädgårdens rum av Christel Kvant & Heidi Palmgren.

Trevlig helg

M

2011-12-02 @ 15:56:55
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Kerstin Wilton

På höstarna återvänder jag alltid till Graham Stuart Thomas´ Rose Book i samband med att jag på min hemsida lägger ut sommarens skörd av foton på mina buskrosor. I övrigt söker jag information om rosbuskarna främst på nätet, också i gamla böcker på franska och andra språk, tillgängliga tack vare Google Books.

2011-12-02 @ 16:56:28
URL: http://www.sparrownest.se
Postat av: billan

Läser min bibel Handbok för Köksträdgården av Lena Israelsson och drömmer om våren.

Trevlig helg!

2011-12-02 @ 20:54:17
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Cissi

Tasha Tusors trädgård plockade jag åter fram. Vilken idyll, vilken häftig kvinna och vilken underbar bok.

2011-12-02 @ 23:45:28
Postat av: Lilla B

Den jag ständigt har på skrivbordet för att läsa i och även notera är en grön inbunden bok Trädgårdsbok. Den innehåller möjligheter att notera händelser i den egna trädgården dag för dag. Fina illustrationer på varje sida och ett schema för vilka äppelsorter som pollineras av varandra.

DEn fick jag för 12 år sen och noterar fortfarande i. Där har jag t ex full pejl på när den första snön kom, när vinrankan beskars, vilka tomatsorter som gått bäst det året och när myrorna öppnar stackarna. Bättre än det egna minnet, vill jag påstå.

2011-12-03 @ 10:03:39
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Tommy Engblom

"I rosens doft" av Ulla Beyron som frugan också hittat på antikvariat.

2011-12-03 @ 16:19:34
Postat av: Elisabeth Christensson

Hej! "Våra fruktsorter" av Leif Blomqvist för att hitta härdiga sorter, men jag önskar mig Görel Kristina Näslunds stora äppelbok. Jag har lånat den några gånger för att kunna besämma vad jag har för äppelsorter och njutit av de vackra bilderna o beskrivningarna.Önskar trevlig helg!

2011-12-03 @ 17:18:59
Postat av: Janicke

Har just kånkat fram Marie och Björn Hanssons Allt om trädgård. Ska gå igenom de växter jag har på lotten och lära mig lite bättre hur jag ska sköta dem. Bara jag nu inte faller för att köpa nytt - det är trångt som det är ...

2011-12-03 @ 17:57:22
Postat av: kajo

Har just lagt undan "Våra fruktsorter" och "Trädgårdens bär" av Leif Blomqvist och plockat fram "Perenner" av Lisa Winnerlid igen. Står i bibliotekskö på "Den svenska trädgården" och "Växtkomposition" av paret Rosenholm. I julklapp till mig själv köper jag nog nyutgåvan av Lena Israelssons handbok för köksträdgården.

2011-12-03 @ 19:02:36
Postat av: Eva

Senast lästa bok var "Trädgårdsvisioner" av Hannu Sarenström och "Trädgårdsguiden" urval av Gunnel Carlson. Trädgårdsguiden och Hannus böcker bläddrar jag gärna i titt som tätt.Likadant med Träd & buskar i trädgården av Inger Palmstierna och Bertil K Johansson.

2011-12-03 @ 19:54:48
Postat av: Lilian

"snickra i trädgården" så här års. Längtar ut för att rota i enevirkeshögen. Jag har hittills gjort en stege som vrider sig så gott i det fuktiga vädret. Skall förhoppningsvis bli en del av en kaprifolbåge till sommaren.

/lilian

2011-12-03 @ 23:30:50
Postat av: Eva H

Bekärningsboken av Klaus Vollbrecht och Gustaf Alm, http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=31259, är den jag senast läste i, innan jag beskar mina vinbärsbuskar i början av november.

Annars är Lotte Möller en stadig favorit!

2011-12-04 @ 09:33:27
Postat av: Olga

Jag saknar mina funkior när dem sover så det är 'Hostapedia' av Mark Zillis som jag läser just nu. Det var min födelsedagspresent från mig själv och denna bok är den bästa för riktiga Hosta älskare.

2011-12-04 @ 10:03:18
URL: http://olgochka.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Vad kul att se vad ni läser! Själv har jag som vanligt mängder av trädgårdböcker som ligger överallt och som jag läser ur då och då. En bok som jag vill ha nu är boken om Sinnenas trädgård. http://gardener.blogg.se/2011/february/sinnenas-tradgard.html

2011-12-04 @ 10:43:27
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Daniel

Med nyinköpt sommarstuga och hopp om en tidig vår drömmer jag mig bort i "Kockens trädgård" av Terence Conran.

2011-12-04 @ 11:20:59
Postat av: evamar

Senast läste jag "Trädgårdsvisioner" som jag ser att många andra också har läst. Kul att få lite boktips på köpet!

2011-12-04 @ 14:47:32
URL: http://evamar.blogg.se/
Postat av: Einar

Tack för påminnelsen!

Jag läser Sommarblommor av Inger Palmstierna,

som protest mot årstiden och för att försöka

hitta något nytt till sommarblomrabatten.

2011-12-04 @ 15:57:30
Postat av: Anna-Karin

Just nu läser jag bl a 'The gardens of Frank Lloyd Wright'

Trevlig andra advent!

2011-12-04 @ 16:26:53
URL: http://frasseshus.blogspot.com
Postat av: Barbro Romero

Just nu längtar jag hårt till våren....läser för att känna att det är nåbart, Ulla Hasselmarks fröbok

2011-12-04 @ 17:30:28
Postat av: Katarina H

Jo jag läser "Sommarblommor hela säsongen" (Andersson/Andersson) i hopp om att hitta ettåringar som i själva verket är fleråriga. Tyvärr säger den att sömtutan och ringblomman är ettårig. Hoppas att det är fel och provar att övervintra en sömntuta.



Annars tycker jag tidningen "Hemträdgården" är mycket bra och lockar in mig på läsning om "allt du inte hade en aning om" om tex julgranen, trots att jag inte är mycket för julgran.

2011-12-04 @ 17:32:41
Postat av: Peter

Detta hade jag missat så min kommentar kommer i grevens tid.... Den jag senast läste (och njöt av bilderna) och som jag ofta återkommer till är "En lisa för själen" av Eva Robild och Annika Christensen. Jag gillar verkligen tänket i den boken. Har också Hannus Trädgårdsvisioner på sängbordet... // Peter

2011-12-04 @ 17:47:34
URL: http://haspet.blogspot.com/
Postat av: Georg

Conscious Gardening - Practical and metaphysical expert advice to grow your garden organically, av Michael J. Roads.

Ca 5 minuter kvar av tävlingen... =)

2011-12-04 @ 17:56:09
Postat av: Andrea och Jonna

Kolla gärna in vår fanblogg om Justin Bieber :)

http://justinbieberdailynews.blogg.se/?tmp=04205753

2011-12-04 @ 21:06:58
URL: http://justinbieberdailynews.blogg.se/
Postat av: Marie

Läser nu perennaboken och önsker mig Tasha Tudors Trädgård och Hannu SarenStröms Trädgårdsvisioner. Svårt att välja!

2011-12-05 @ 21:47:50
Postat av: Marie

Läser nu perennaboken och önsker mig Tasha Tudors Trädgård och Hannu SarenStröms Trädgårdsvisioner. Svårt att välja!

2011-12-05 @ 21:48:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0