Site Meter

Bara ett träd

Gamla träd väcker känslor och det här inlägget tillägnar jag alla er som kämpade för att TV/Radioeken här i Stockholm skulle få leva vidare. Ni som vaktat och skyddat eken dygnet runt. De flesta jag känner tycker att det blev alldeles för mycket uppmärksamhet kring det här trädet - det finns ju så många andra träd i skogen och framför allt så finns det så mycket viktigare frågor att engagera sig i.
I natt vid tretiden började trädet sågas ner och TV/Radioeken finns nu inte mer.  Se artikeln i DN.

De flesta av oss orkar inte engagera oss på riktigt i det som känns fel där ute i verkligheten. Det är lättare att gnälla hemma i TV-soffan eller i lunchrummet på jobbet. Även om jag inte har varit med er där borta så mycket så tycker jag som ni och jag beundrar er som kämpat.

Här finns mitt tidigare inlägg om träd och byggnader i Stockholm.

Jag tyckte absolut att trädet skulle fått vara kvar som en hårt beskuren levande trädruin, som ett levande minnesmärke för en flera hundra år gammal ek och som en symbol för att stadens människor bryr sig om hur deras närmiljö ser ut. Världsproblemen ska också lösas. Vad är ett gammalt döende träd ställt mot krig, våld och fattigdom. Men jag tror att det är viktigt att man även bryr sig om det som ligger oss nära, det lilla i vardagen. Bilden till vänster tog jag i oktober. TV-eken på Wikipedia.
 

Jag har idag sett stubben (bild med mobilkameran i skumt ljus) efter eken och den såg väl ut ungefär som jag trodde. Men måttbandet med mig mätte jag till att det var ca 30-40 cm frisk ved men mot TV-huset (till vänster i bild) var hela 60 cm frisk ved. Det här trädet kunde med en ordentlig beskärning har levt här i minst 50 år till. Nu väntar jag med spänning på ett uttalande från Stockholms stads trädexpert Björn Embrén som hela tiden sagt att eken är i mycket dåligt skick och utgör en fara.
Björn Embrén säger också innan eken sågade ner till tidningen Östermalmsnytt att ´´så fort vi får klartecken från polisen så tar vi bort den. Jag tror inte att vi kommer att fälla trädet, i stället lyfter vi upp det med rötterna´´. Herregud Björn, har du verkligen sagt det???¨
Den av trafikkontoret anlitade norska arboristen Erik Solfjeld uppskattade trädets ålder till mellan 350-450 år gammalt och det låter rimligt tycker jag också. Men så sägar han ´´trädet är i så dåligt skick att det har max tio år kvar att leva - och då med en överhängande risk för att det rasar´´. Herregud  Erik, har du verkligen sagt det???
De här uppgifterna är skrämmande oseriösa.
 
Bild från DN. Tycker ni att grenarna ser mörkna ut?

Stammarna ligger nu vid Hundudden en bit från Kaknästornet.

Eken på bilden här ovan är inte TV-eken utan Kvilleeken eller Rumskullaeken som den också har kallats genom åren. Sveriges äldsta ek. Den här bjässen är verkligen tusen år gammal och får i stillhet och med värdighet leva tills den dör där i Rumskulla socken i Småland.

Jag hade äran att ensam få vistas tillsammans med den kompisen några timmar under min septemberresa 2010 och det var en mycket stark upplevelse.
Bara ett träd skulle nog många säga, men för mig är det mycket mer än så. Min korta tid här på jorden är inget i jämförelse mot den här gamlingen och man känner sig verkligen liten och obetydlig när man lägger händerna på Kvilleekens stam.


Kommentarer
Postat av: Lars Forslin

Ja, det där ser inte farligt ut. Den hade kunnat stå ett par hundra år till. Vad finns det för dold agenda bakom detta förfarande?

2011-11-25 @ 16:00:08
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ja man kan undra Lars. Något för seriösa journalister att riva i.

2011-11-25 @ 16:16:28
Postat av: mimmimarie

När man tittar i rotskäret är stora delar av snittytan totalt rötskadat.

2011-11-25 @ 16:26:24
URL: http://mimmimarie.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

mimmimarie...det ser alla men så ser det ut i de flesta riktigt gamla träd. Det är väldigt mycket frisk ved kvar på ett så gammalt träd och som sagt...det har kunnat stå väldigt länge på platsen.

2011-11-25 @ 16:31:15
Postat av: thord wiman

Hej!



Håller i högsta grad med dig om TV/Radioeken.



Det var kul återse "Kristuseken" efter ett drygt decennium (april, 2001).

Bästa minnet på plats var nog ändå barnen från Rumskulla skola som bestämt friluftsdag vid Norra Kvilleeken och då inte enbart för att ge den gamle kämpen en varm - från en art till en annan - KRAM utan också för att utröna hur många barn det krävs hållande varandra i händerna för att nå runt. Antalet barn blev 18 stycken.



Och kvarvarande delen av den dagen log jag lika brett som den goda solen själv däruppe ...



Nej, det var skamligt att ta ned eken. Stockholms barns egen skolek kunde den blivit. Tänk vad goda pedagoger kunde ha berättat för barn och ungdomar om samband, livsvävar, sammanhang samlade under eken.



Gregorio Allegris körsång "Miserere" är bedövande vacker. Ett litet hopp tänds för människosläktet; att hon någon gång ska börja gå mot självförbättring. Hej!

2011-11-25 @ 20:57:32
Postat av: The Intercontinental Gardener

Jag blir så trött på att allt ska vara så perfekt... att inget får bli gammalt och vara lite skruttigt, med ålderns rätt. Den här gamla eken skulle verkligen gott kunnat få stå kvar många år till, man skulle ju alltid kunnat ha ett litet nätt staket runt den om man nu är rädd för olyckor. När det finns folk i Stockholm som dödar träd med flit (som på Kungsholms strand, Bromma och många andra ställen), varför kunde inte staden visa sin stöd här för folk som älskar och engagerar sig för dem? Vilket missat tillfälle!

2011-11-25 @ 22:54:14
URL: http://www.intercontinentalgardener.com/
Postat av: Anna Vattenkanna

Jag har följt TV-eken på avstånd genom media och så då via din blogg. Jag ser bilden på stubben och blir faktiskt uppriktigt ledsen - den hade ju klarat sig många år till med all den friska vävnaden... och sedan snitten på grenarna, vaddå murkna? Mycket ledsamt det hela.



Ha det bra, Anna Vattenkanna



Postat av: Kai

Ja, vem som helst kan se på stubben att denna ek inte alls hade någon allvarlig rötskada. Det är ju helt normalt att gamla ekar murknar i kärnveden, men de kan leva vidare hundratals år ändå.



Hela denna tragiska historia luktar politik och prestige lång väg.

Man "beställer" en utredning som lustigt nog kommer fram till just det av beställaren förväntade resultatet. Denne norske arborist, som påstod att eken var en fara för allmänheten, verkar vara en person utan integritet.



Vad gör man med dessa trädhatare (jo dom finns överallt, även här i Uppsala där jag bor)? Ja jag vet inte...

2011-11-25 @ 23:37:55
URL: http://www.trädgårdsdrömmar.nu
Postat av: Ann

Tråkigt att den inte fick åldras med värdighet och sakta dö och under lång tid ge möjligheter till liv för många olika arter.

2011-11-25 @ 23:46:35
URL: http://naturenshus
Postat av: Marina Rydberg

Det minsta Embrén kan göra nu är att delta i / inbjuda till en öppen diskussion för att utvärdera och diskutera den åtgärd han ansvarar för att den genomfördes. Vågar han inte det stinker det här ärendet. Men jag förstår inte; den norske arboristen som enl. tidigare inlägg inte fick uttala sig eller skulle återkomma- hur det nu var- är det hans utlåtande som blev vägledande? Sen inom parentes kan jag säga att den vackra eken som föll plötsligt över trädg.mästeriet på Wudden inte heller hade någon rötskada i stammen- grönt och vackert lövverk, inte mkt dött i kronan. Tänker att det var ngt i rötterna och att den stod fysiskt illa till mot ett berg med ena rotsidan Och att det finns nåt med ekars biologi som jag inte förstår Kan de va så illa med oss s.k. kunniga människor??

2011-11-26 @ 13:07:41
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Thord Wiman: Ja Kvilleeken är fantastisk liksom Miserer. Fint att höra att barnen besöker eken.



The Intercontinental Gardener: Jag håller med dig. Varför måste allt vara så perfekt. Självklart skulle eken ha säkrats med beskärning så att inga olyckor kunde hända, men det förstod ju alla som demonstrerade.



Anna Vattenkanna: Ledsamt var ordet!



Kai: Att anlita den norska arboristen kände mycket oseriöst.



Marina: Nu har ju Embrén visat i ABC att den mörkna bit han sitter med...är i dåligt skick. Oseriöst Embrén! Visst är det väl så att även naturen själv väljer fel ibland. Att ett träd gror på fel plats och får dåliga levnadsförhållanden.



2011-11-27 @ 09:29:31
Postat av: Fia

Ja, tråkigt är det, men roligare att folk engagerar sig så för ett träd :-)

Jag fick lära mig när jag läste till trädgårdsmästare att det räcker med 10% frisk ved på ett träd, sant eller inte vet jag ej, men folk är så himla rädda bara för att det är lite lite röta i ett träd.

2011-11-27 @ 12:34:59
URL: http://tradgardsalskare.blogspot.com/
Postat av: Annie

Så oerhört sorgligt detta är... är det inte just i de trafiktäta områdena som dessa gröna 'lungor' som allra bäst behövs? Hur i hela...kan det vara TRAFIK kontoret som skall avgöra ödet för en grön kulturskatt av denna magnitud. Bara att den stått på samma plats i hundratals år tyder väl på en otrolig livskraft! Att dessutom begå detta övergrepp vid tre-tiden på natten visar ju tydligt vilken mörksens gärning det hela var.

2012-06-04 @ 01:19:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0