Site Meter

Årskrönika januari-mars 2011

Jag önskar er alla en fortsatt skön julhelg! Det är en vecka kvar av det här året och det är dags att börja sammanfatta bloggåret 2011. Det blev ett händelserikt år då jag reste både utomlands och i Sverige och jag träffade många både gamla och nya vänner.
Jag lägger ut inläggen kvartalsvis under fyra dagar. Klicka på länkarna i inlägget!


Januari
Det blev ännu en mycket sträng vinter med kyla och mängder av snö och många av oss som inte trivs i vintern hade det riktigt kämpigt. Men jag skrev på bloggen om blåsippor och gullvivor och fyllde inläggen med så mycket vår och sommar som jag bara kunde.

Jag fungerar inte normalt under vintern, men jag envisades med att fortsätta trädgårdsblogga och jag funderade över Genius loci och tro det eller ej...jag vintervandrade på Djurgården.
Under långa mörka vinterkvällar snyggade jag till äldre inlägg av trädgårdsspaningar och anpassade bilderna till bloggens nya bredare design. Uffe ställde in alla sina 23 planerade konserter och min längtan till våren fick sig ännu en törn.

Jag berättade om min sekatör och trädgårdsboksförfattaren Ann Larås som bor här i samma by som jag, fick mig att på allvar börja längta till England. Så här mitt i vintern när jag saknade växtlighet och trädgård som mest, skrev jag ett blogginlägg som jag skickade till SVT för att försöka få ledningen förstå att vi licensbetalande trädgårdsmänniskor kräver bra trädgårdsprogram i TV.


Februari
Snön vräkte ner i februari och jag gick vilse i mörker och snödrivor. När jag inte skottade snö på jobbet så gömde jag mig på kammaren med böcker och fortsatte även jättejobbet med att ändra bilderna i alla trädgårsspaningar på bloggen, jag höll mig tätt intill elementen och använde badkaret mer än någonsin.

Ivrig att komma igång med trädgårdsarbetet började jag beskära fruktträden i slottsparken något tidigare än vanligt och berättade om en dag i en slottsträdgårdsmästares liv i februari månad. Jag reflekterade också över vilken grensåg som är bäst.
Jag skrev om blomsterodlingens historia i Sverige och fick ett märkligt besked att jag är för ung och jag drömde om Kvastmakarbackens syrener. Jag hamnade i en trädgårdstidning, berättade om The Secret Garden och skrev om varför jag ser fram mot en lustfylld vår.

Mars
Jag började mars månad med att tacka alla er som läser bloggen. Lotte Möllers bok ´´Trädgårdens natur´´ gjorde mig lycklig i vårvintern och jag lämnade en filmrapport från Engsholms slottspark. Jag hamnade i Hus&Hem Trädgård och skrev i bloggen om gräsmattans historia.
Trädgårdsmässornas tid började och jag gick med Åsa på Kistas trädgårdsmässa, jag fanns med på Odla.nu och jag vårvandrade runt Riddarfjärden.

Ljuset återvände, våren närmade sig alltmer, sinnet blev ljusare och jag besökte Nordiska trädgårdar i Älvsjö som ju är en startpunkt på trädgårdssäsongen. I orangeriet i Uppsala botaniska trädgård såg jag Tage Andersens Kameliautställning och nu gick vi äntligen in i den riktiga vårmånaden april...


April-juni kommer i morgon!

Från Hus & Hem Trädgård

Kommentarer
Postat av: Anna-Maria Ellevik

Det var en hel del det där!Angående sekatören: Jag tycker att Felcos sekatörer är lite för stora för mina händer.Bytte till Nakaya med rullhandtag och är nöjd!

2011-12-25 @ 13:47:21
URL: http://oanat.se/
Postat av: Anita

God fortsättning till dig också Hasse! Det är en tradition och en av höjdpunkterna i slutet av året att läsa din sammanfattning av året som gick. Jag sitter för fullt och jobbar med min årsresumé. Jag har ju inte bloggat så flitigt i år men mycket har hänt ändå och som tur är finns en hel del bevarat i fotoarkivet. Nu ser jag fram mot resten av din årsresumé. Min kommer nog inte förrän slutet av veckan men då är du välkommen in och läsa.



Ha det gott!

Anita

2011-12-25 @ 17:39:06
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Mariana

En bra fortsättning på jul helgen önskar vi dej och så hoppas på att vi ses snart igen.

M&B

2011-12-25 @ 22:59:03
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anna-Maria Ellevik: Vad bra!



Anita: Ser fram mot din årsresumé.



Mariana: Jag önskar er också en god fortsättning!

2011-12-25 @ 23:35:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0