Site Meter

Tid för grönska

I Drottningholms slottsparks monter flödade romantiken...

Nu börjat det! Trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar är verkligen starten på trädgårdssäsongen!
Temat för årets Nordiska trädgårdar är Plats för sinnen, tid för grönska
Efter en halv dag på en trädgårdsmässa så blir man trött i både huvud och fötter. Intrycken blir många och det är alltid inspirerande och intressant att vandra runt på mässan och se trädgårdsnyheter och även hur man byggt upp denna stora mässa. Fint var det även i år!

Jag träffade många trevliga människor och den glada och trevliga Allt om Trädgård-redaktionen var på plats och Anette Sievers från Hus & Hem/Trädgård fanns också här med travar av den nya trädgårdstidningen.
Jag mötte Ann Larås som skrivit några härliga trädgårdsböcker och som idag sjösätter sin nya hemsida, det blev också en kort pratstund med Hannu men däremot missade jag Annika Christensen och Peter Englander som jag hade tänkt att hälsa på...vart höll ni hus? 

Just det...jag köpte en spännande bok. Trädets tid av Christel Kvant. Visst lockar det att läsa en bok med dessa kapitel:
  • Träden visar var vi är
  • Är lönnen en transa?
  • Den heliga sykomoren
  • Läkande träd och trädgårdar
  • Tallarna som mjölkar molnen

Nu är Stockholms trädgårdsmässor avverkade. Nu är det riktigt trädgårdsarbete som gäller!

Allt om Trädgårds chefredaktör Viveka Ljungström delar ut Allt om Trädgårds stora pris till författarparet Marie och Björn Hansson (Marie kunde inte vara på plats). Ett mycket bra val. Jag tycker verkligen om deras bok om perenner och jag ska absolut även köpa ´´Kryddväxter´´. Nu avslöjades också att det kommer flera böcker i serien. Lök- och knölväxter och även Träd och buskar. Ännu en bok från Hanssons är på gång - en bok om buxbom!

Helt otippat så berättade Lasse Krantz om sinnlighet i trädgården och om...komposter.

Maj-Lis Pettersson är min idol! Det inte hon kan om växtskydd är inte värt att veta. Den nya och omarbetade upplagan av Trädgårdens växtskydd borde alla som håller på med trädgård ha i sitt trädgårdsbibliotek.

Bildkonstnären Emma Karp Lundström som brukar göra äppletavlor i Kivik har här använt 30 000 äpplen till den här tavlan.

Såg inte holländarna lite coolare ut i år?

Jag var på jakt efter nya snygga trädgårdskläder men jämnställdheten var lite haltande här på mässan. Jag får fortsätta att handla arbetskläder tillsammans med sotare, snickare och rörmokare.


Jag kommer säkert att få frågan om hur trenderna i trädgårdarna ser ut och jag kommer att svara att jag faktiskt inte vet...eller så kanske att de här vilstolarna är den nya trenden?

Kommentarer
Postat av: Lilla B

De där korgstolarna hittar man på alla tyska badstränder. De är väldigt användbara men i mitt tycke lite för klumpiga för trädgården.



Maj-Lis Pettersson hade jag mycket gärna lyssnat till. Så kunnig att man nästan baxnar och så cool i sin framtoning.

2011-03-24 @ 19:12:59
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: billan

Kan förstå att du är trött i fötterna efter dagens vandringar:)

Marie och Björn Hanssons Kryddväxter återkommer jag ständigt till...den ligger på mitt sängbord och jag läser ofta i den innan jag somnar, mycket bra!



Även om jag har "rätt kön" känner jag mig inte bekväm i dessa designade kläder....travar hellre runt i snickarbyxor eller gamla jeans.

2011-03-24 @ 19:31:52
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Ja henne lyssnar man andäktigt på!



billan: Ja det är svårt med arbetskläder...hade tänkt att se lite snygg ut i parken i sommar. Men hittar som sagt inget.

2011-03-24 @ 21:03:34
Postat av: Karen Olesen

Hasse - måske skulle du selv forsøge at designe tøj til Garden Boys!?

Dejlige fotos du har taget.

Mange hilsner

2011-03-24 @ 21:44:31
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Kanske det Karen...jag för börja skissa på en kollektion! Ha det gott i grannlandet!

2011-03-24 @ 21:47:54
Postat av: Janicke

Du behöver inte klä ut dig, inte med dom goa ögonen.

2011-03-25 @ 19:32:14
Postat av: Anna

Dina bilder från mässan speglar precis mitt mässbesök (man kan ana min kalufs framför Lasse Krantz)Förutom de andra scenbilderna såg jag också Karin Berglund kalla Lars-Åke Gustafsson för "rosgubben" när han dök upp under hennes presentation. Jag lyssnad på flera spännande talare och tycker att den stora behållningen är just det, förutom att man kan vila fötterna samtidigt.

2011-03-25 @ 19:58:33
Postat av: Katarina/Kollitott

Haha! Jag såg inte dig och du såg inte mig - men jag finns med på bilden av Lars Krantz...

Jag tyckte nog att Karin Berglund var en större upplevelse dock.

2011-03-25 @ 20:39:06
URL: http://kollitott.se
Postat av: Elin

Var som sagt på mässan idag, den var väldigt intressant. Inhandlade självklart Maj-Lis Petterssons nya Trädgårdens växtskydd och lyckades få den signerad av henne också ute i vimlet! :) Hon var jättegullig.

2011-03-25 @ 20:46:18
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Janicke: Ok..jag låter bli att klä ut mig!



Anna: Visst ville man höra ALLA föredrag?



Katarina: Tänk att jag lyckade fånga både dig och Anna på bild...



Elin: Absolut...Maj-Lis är en trädgårdsdrottning!

2011-03-25 @ 21:58:49
Postat av: Annika

Attans också att jag inte var på plats när du var där. Det var ju en och annan mat paus.

Grattis till nomineringen.

Håller med om att sätta pelargonsticklingar i vatten först då lyckas jag också bäst.

Vi ses säkert någon annan gång.

Ha det gott

annika

2011-03-28 @ 23:13:37
URL: http://naturligating.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0