Site Meter

Genius loci

Man brukar tala om genius loci - platsens själ. Har man en egen trädgård så är det nog inte svårt att hitta den platsens själ.
  • Jag hittar Bellmanmuséets trädgårds själ under lata sommardagar med fika på serveringen och med utsikt över vattnet. Trädgården är vacker och jag skulle gärna byta den lite stökiga och charmiga köksträdgården mot vår fina och välordnade i slottsparken.
  • Jag hittar Engsholms slottsparks själ när jag tidigt på morgonen vandrar i trädgården för att överblicka och se vad som hänt sedan dagen innan. Eller när jag jobbar i den stora slänten bland nävor, rosor, lavendel och pioner. Eller när jag innan dagens arbete ser ut över ett stilla vatten en försommarmorgon.
  • Att hitta Visby botaniska trädgårds själ är inte heller svårt. Den omfamnande trädgården intill havet. Genious loci var som starkast här när vi med stearinljus och med vin i glasen befann oss olovandes i trädgården en mörk augustinatt.
  • Haväng är också en plats som jag känner oerhört starkt för och Roslagens ytterskärgård, och Brösarps backar, ja hela Österlen och hela Gotland...och Isola Bella!
Var känner ni starkast av en plats själ?



Den inre stillhet man uppnår hjälper en
att bli en fredsmäklare i sitt lilla hörn av 
världen.
Susan Humphries

Kommentarer
Postat av: Kersti

Sittande i hammocken mitt i Schersminbusken på torpet sakta gungande fram och tillbaka omsluten av blommor och doft.

2011-01-08 @ 17:05:49
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag har mitt paradis i Landet Ekenäs, söder om Kalmar där jag kan ha mitt kontor ute på sommaren, men Bellmanmuséet är härligt det också.

http://asarogarden.blogspot.com/2010/12/mitt-kontor.html

2011-01-08 @ 18:10:41
URL: http://www.asarogarden.blogspot.com
Postat av: Sofia

I jorden tydligen. Bokstavligt talat. För vart jag än kommer vill jag känna på den. Tidigare använde jag händerna, men nuförtiden fungerar även fötterna bra. Vad kallar man sånt? Yrkesskada? :)



2011-01-08 @ 19:00:21
Postat av: Sofia

Fast när jag tänker efter så är det kanske inte en själ jag söker där nere, utan mer ett hjärta.



Bildligt och bokstavligt :)



Kram.

2011-01-08 @ 19:16:24
Postat av: Boije

Jag tror faktiskt det är när jag är ensam i skogen och sätter mig ner en stund intill en svart tjärn. Gärna med näckrosor och varmt solsken som speglar sig i det svarta vattnet.

Då känns det som att tiden upphör att existera.

2011-01-08 @ 19:35:56
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0