Site Meter

Fröjd och lidelse


Det är de läderartade bladen som är problemet! Anledningen till att jag har så svårt för kamelior är just de mörka läderartade bladen. De enkla blommorna och även vissa fyllda kamelior är ju vackra i sig, de liknar rosor på något vis. Det här är egentligen inte någon utställning i min smak men det var ändå skönt att få vandra bland blommande träd och buskar i ett vackert gammalt orangeri...när snön fortfarande ligger kvar utanför.  Det är alltså i Uppsala botans orangeri som Tage Andersen ställer ut sin imponerande kameliasamling ´´Fröjd och lidelse´´och det här kan man läsa om Tage på Wikipedia:

Tage Andersen, född 29 mars 1947Thy, är en dansk blomsterkonstnär.

Andersen är utbildad konditor, men kom i blomsterbranschen 1967 då han övertog en butik i Kjellerup. Senare flyttade han till Viborg, och frilansade över hela Danmark. 1973 flyttade han till Köpenhamn, där han 1976 övertog Sven Schaumanns butik påKongens Nytorv. Butiken flyttade 1987 till Ny Adelgade och bär idag Tage Andersens namn.

Som konstnär är han känd för sina säregna och ofta surrealistiska kompositioner, där han kombinerar material från naturen på ett nyskapande sätt. Han har ställt ut på Charlottenborg och Rosenborgs slott, samt 2002 på Statens Museum for Kunst. Han har även haft utställningar utanför Danmarks gränser. Andersen har också försökt sig på scenografi: 1990 i Herman Bang-uppsättningen Mellemakt på Det Ny Teater och 19951996H.C. Andersen på Gladsaxe Ny Teater. Han är också bistått drottningMargrethe II av Danmark och hennes hov med sina blommor.

1988 fick Andersen pris från Statens Kunstfond och 1998 mottog han Den Nordiske Havebrugspris.



Det blev även ett besök i Uppsala botans tropiska växthus och sammantaget blev det en mycket fin dag i lärdomens stad.
Alocasia macrorrhizos

Hippeastrum pardinum

Papaya - Carica papaya

Kakao - Theobroma cacao




Kommentarer
Postat av: Georg

Väldigt bra bilder, som vanligt! =)

2011-03-30 @ 21:30:53
Postat av: Fia

Åh, jag blir helt grön av avund även på dom som har rätt plats för bara En kamelia. Eller citrus, eller fikon, eller annat som trivs i en vinterträdgård/orangeri. Å tänk att få lägga sig att sova middag bland alla dessa kamelior :-)

2011-03-30 @ 22:13:25
URL: http://tradgardsalskare.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack Georg!



Ja det var frestande att lägga sig där och sova en stund Fia.

2011-03-30 @ 22:17:55
Postat av: The Intercontinental Gardener

det var väl pampingt; visst är kamellior lite stela, men jag gillar blommorna mycket. Just nu blommar en gammal, väldigt rosa en i min trädgård ute, jag får bara hoppas att det hårda regnet inte förstör alla blommorna. Och den sista frön (var det Coco de mer..?) skulle jag vilja ha som skulptur, men resten av familjen är nog lite för pryd för det...

2011-03-30 @ 22:40:39
URL: http://intercontinentalgardener.com/
Postat av: Homestylist

Vilka härliga bilder på växter!

Hälsningar http://homestylist.blogg.se

2011-03-30 @ 23:06:41
URL: http://homestylist.blogg.se/
Postat av: mimmimarie

Tage Andersson äger herrgården Gunillaberg i Småland. Har inte varit där ännu men hoppas kunna komma dit i sommar.

http://www.tage-andersen.com/gunillaberg_dk.html

2011-03-31 @ 06:44:23
URL: http://[email protected]
Postat av: Ruben

Svårt för kamelior? Men, Hasse - nu är du allt bra kräsen!! ;-) Så mycket läckert!!

Ha det gott!

/Ruben

2011-03-31 @ 08:32:25
URL: http://Http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Oj! Trodde jag hade missat utställningen. Jag har aldrig tyckt om kamelior. För mig har de en kylig perfektion, de känns för stela och har dessutom ingen doft! Men jag tänkte att om någon kan ordna en utställning som får mig att ändra inställning är det nog Tage A. Får se om utställningen är kvar när min förkylning släpper.

Mycket vackra bilder som vanligt.

2011-03-31 @ 09:27:20
Postat av: Anonym

Fina bilder!

Gillar mycket av det han (Tage)gör.

Varit i butiken flera gånger,Norrviken och utställningar men tyvärr inte på det nya stället Gunillaberg, men i år kanske det blir av.

Ha de bra

Mariana

2011-03-31 @ 09:41:00
Postat av: Madame C

Är det inte också så att kamelior sprider en underbar doft? Ljuvliga bilder, så tack för titten säger jag som missar utställningen:)

Charlotta

2011-03-31 @ 10:53:30
URL: http://cesarstradgard.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

The Intercontinental Gardener: Om det skulle blomma en kamelia i min trädgård NU så skulle jag bli glad!



Homestylist: Kul att du gillar bilderna!



Ruben: Jo men du vet...jag ryggar alltid för LÄDERARTADE blad...hua!



Ramona K: Kyliga och stela...jag håller med dig! Men ändå...det funkade just för att jag längtar efter blommor!



Mariana: Just ja...jag minns att ni brukade åka till butiken.



Madame C: Jag har ju tyvärr mist mitt luktsinne så jag kände ingen doft.

2011-03-31 @ 18:45:06
Postat av: Eva

Ouppnåeligt vackra och just därför är jag inte helförtjust - hopplöst svåra för en amatörodlare!

2011-03-31 @ 21:27:37
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Katarina/Kollitott

Kamelior är vackra - men de doftar ju inte! Tage Andersens butik i Köpenhamn besöker jag alltid när jag är där - den är magisk!

2011-04-01 @ 10:24:17
URL: http://kollitott.se
Postat av: bettankax

Grattis o Hurra på födelsedagen!!

2011-04-01 @ 23:24:08
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Eva: Kanske är de svåra men jag kommer aldrig att få reda på det eftersom jag inte kommer att ha några kamelior hos mig.



Katarina/Kollitott: Då ska jag besöka butiken då jag kommer till Köpenhamn.



bettankax: Tack så myclet!

2011-04-02 @ 11:53:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0