Site Meter

Fint i Skärholmens perennpark

 
Det är alltid lika fint att komma till Skärholmens perennpark, men i år var jag lite orolig och nästan nervös inför vårt besök. Parken som är beläget på en gård mellan tråkiga 60-talshus i Skärholmen är unik på flera sätt, dels för att man skapar en sådan påkostad anläggning på en förortsgård och dels att det är Piet Oudolf som ritat trädgården. Piet är en världsberömd trädgårdsdesigner som skapat trädgårdar runt i i världen, bland annat High Line i New York och jag kommer aldrig att glömma när han skrev till mig och frågade om han fick använda fem bilder som jag tagit, på hans hemsida. Ok då, svarade jag...
 
Varför var jag då så orolig när jag skulle besöka parken den här lördagen i september. Jo, under ett par år har Skärholmens perennpark tappat lite av den storhet som den visade under de första åren efter invigningen 2011. Jag vet att det är svårt att skapa stora ytor av perenner och som här ska efterlikna en äng. Några tuffa vintrar och lite besvär med härdigheten av vissa perennerna har gjort att det sett lite halvtråkigt ut under några år, speciellt förra året. Men i år blev jag glatt överraskad, eftersom det bjöds på en stunds blomstermagi på vissa ytor och hela parken var mycket vacker igen. Jag vet att parken sköts av varsamma och kunniga trädgårdsmänniskor. Tack för att jag åter igen kan vara stolt att ha en sådant här litet mästerverk av mästaren i Stockholm!
 
Mer om parken, bland annat växtlistor här!
 
 
Trädgårds-Lexus
 
Fotograf: Cecilia
 
Fotograf: Cecilia
 
 
Skärholmens perennpark finns nu också i ett stort reportage i Natur&Trädgårds nr 3/2016 som jag skrivit och även tagit alla bilder,
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anneli Wallgren

Tack för att du fortsätter att skriva och ta vackra bilder vid dina besök i Skärholmens Perennpark.
Hälsningar Anneli Wallgren, Funktionsansvarig landskapsarkitekt på Svenska Bostäder.

2016-09-07 @ 08:53:00
Postat av: Hasse Wester

Ja men det är en så fin plats Anneli! Varje år är det lika spännande att se perennparken!

2016-09-07 @ 15:32:23
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0