Site Meter

Mellan magnolia och hägg - tiden innan mellan hägg och syren

 
 
3 maj 2015
 
 
Nu är Sinnenas trädgård så där fantastisk som jag skrev om i boken. Ibland tänker jag att jag kanske tog i för mycket, men i morse kunde jag ännu en gång konstatera att trädgården är helt ljuvlig! På mjuka slingrande gångar i den lite skuggiga lunden, växer vita balkansippor, hundtandsliljor, julrosor och kungsängsliljor.
 
 
 
I Sinnenas trädgård vill jag stanna länge...
 
Väldigt sällan, men ibland, gifter sig (jag hatar det uttrycket) narcisser och tulpaner. Som här!
 
Norra Bantorget har snyggats till igen och nu var vårfägringen vacker runt skulpturen Mitt hjärta i världen till minnet av Olof Palme som avtäcktes 1989, utfört av Nils Dahlgren, Den vackra Magnolia 'Galaxy', växer fint varje år sedan den planterades 2009.
 
Magnolia 'Galaxy' vid Norra Bantorget
 
På Norra Bantorget har det även planterats två nya magnolior - namnen ska jag ta reda på - dels den här som ser ut som en soulangeana och dels en gulblommande just intill.
 
Vårblomsterprakt vid Norra Bantorget
 
Magnolia x soulangeana vid Borgarhuset i Högalid. Magnolians tepaler (kronblad) har tydligen blivit drabbad av frost och fått bruna fläckar - soulangeanan är frostkänslig!
 
Vid kolonierna utefter Årstaviken blommade många magnolior!
 
Det gör mig ledsen varje gång jag nu för tiden besöker den här lotten. Hans Drost ´´Refugium´´ som Ingela Bendt skrev en vacker bok om 2008. Då var det här en hemlig, magisk plats som jag ofta besökte. Här blev jag lugn och kände så mycket för min namnes gömställe och jag älskade den då vildvuxna, gömda trädgården. Den nya ägaren är säkert duktig och händig. Han har byggt en redskapsbod och målat om huset i en grön färg som inte alls smälter in i grönskan runt omkring, så som den tidigare färgen gjorde. Trädgården är tuktad till bristningsgränsen och från och med nu kommer jag inte längre att kalla den här platsen för Refugium. Det här är nu en helt vanlig kolonilott i Eriksdalslunden. Läs om Refugium här!
 
Trädgård på spåret!
 
Vissa magnolior i Eriksdalslunden är verkligen magnifika, som den här jätten. Jag gissar på M. kobus eller M. Merrill, men jag ska forska vidare vad det är för sort.
 
En svensk kolonilott!
 
Längs Eriklundsgatan är Prunus x yedonensis (Tokyokörsbär) helt fantastiska nu! Vackrare än Kungsans Accolade!
 
 Häggens blommor då? Jo, idag öppnar de sig försiktigt i söderlägen och till nästa helg är det väl dags att gå på häggspaning!

Kommentarer
Postat av: Annika Christensen

Så mycket vackert du bjuder på. Borde nog åka till Stockholm på våren.
Ha en bra vecka.
Annika

2015-05-03 @ 20:19:30
URL: http://naturligating.blogspot.se/
Postat av: Hans Wester

Ja kom till Stockholm Annika! Ha en fin vecka du också!

2015-05-03 @ 21:54:23
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Vendela Knudsen

Wow villka bilder !!!! Tack !!!

2015-05-04 @ 11:33:55
Postat av: Lena Fridell

Så vackert!

2015-05-04 @ 20:13:59
Postat av: Hans Wester

Tack själv Vendela!

2015-05-04 @ 21:49:47
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hans Wester

Vi går in i den vackraste tiden nu Lena!

2015-05-04 @ 21:50:20
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0