Site Meter

Fruktträdgården och engelska parken vid Tyresö slott

 
 I flera år har jag planerat att fotografera Tyresö slotts fruktträdgård när äppelträden blommar, men det har alltid kommit något annat i vägen. Idag fick jag äntligen se de gamla träden i blom. Från restaurangen kan man nu blicka ut över de blommande träden och bättre utsikt är svårt att hitta tycker jag. Här finns sorter som Säfstaholm, Gul Richard, Vitgylling, Maglemer och Transparente Blanche.
 
 
Tyresö slottspark finns om ett kapitel i min bok Stockholms gröna rum. Och här kan man läsa mer om den vackra parken på bloggen!
 
 
Det är något speciellt med Tyresö slottspark. Jag har många favoitträdgårdar och parker i Stockholm med omnejd, men det finns nog ingen annan plats som är så rofylld och som får mig så lugn som är i den engelska parken vid Tyresö slott. Den engelska parken anlades på 1780-talet av Fredrik Magnus Piper, som också skapade den engelska parken vid Drottningholms slott. Den naturlika parken var på modet och Tyresö slottspark var en av de första i sitt slag i Sverige.
 
Att vandra på de slingrande gångarna omgivna av stora mattor av gullvivor och skirt grönskande gamla träd, är något man skulle vilja göra varje dag. Visserligen vandrar jag på ängar av gullvivor, förgätmigej och mandelblom (som är en fantastisk florablandning) i ´´min´´ slottspark på Engsholm varje arbetsdag, men där är det ju trots allt mest jobb som gäller! Här kan jag slå mig ner och vila under en gammal ek hur länge jag vill...
 
 
Bron över till Notholmen där jag drack mitt kaffe.
 

Kommentarer
Postat av: G Olofson

Tack för de fina bilderna. Har bott i Tyresö över 30 år men har flyttat till Söder sedan 1 år. Söder med sina fantastiska parker, planteringar och miljöer gör mej lycklig varje dag. Men underbara Tyresö finns också i mitt hjärta. Just Tyresö slottspark har givit oss många fina promenader med de fina vyerna alla tider på året. En avkopplande miljö som sagt. Att sen Stockholm är Sveriges bästa kommun gör inte det hela sämre.

2015-05-30 @ 20:03:31
Postat av: Hans Wester

Kul att du hittade till bloggen som ju mest handlar om Stockholms trädgårdar.

2015-05-30 @ 20:42:54
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0