Site Meter

Vad händer i Tullgarns slottspark?

Tullgarns slottspark efter hamlingen. Fotograf 17 mars 2012 Per Hillerborg som skriver bloggen What Good Am I

Så här såg en av lindalléerna ut 2008

Flera personer har kontaktat mig för att få reda på vad som händer i Tullgarnas slottspark. De är upprörda och tycker att parken skövlas och förstörs. Lindar hårdhamlas och det är full aktivitet i den vackra parken. Jag åkte dit med kameran i torsdags för att kolla in beskärningsarbetena. Men eftersom arboristerna var i fullt arbete så ville jag inte springa omkring med kameran just då utan väntar till ett senare tillfälle. En bild hann jag dock ta innan jag lämnade Tullgarn.

Visst ser det skövlat och hårt ut vilket det alltid gör när man hamlar gamla träd men jag väljer att ännu inte kommentera det som sker just nu, utan väntar in mer information. En kontakt som jag har berättade att lindarna som hamlats var riskträd och står på vattensjuk mark, de hade svår topptorka på grund av syrebrist i rotsystemet. Allén som nu hamlats var avstängd för besök förra året på grund av risk för att grenar skulle falla ner.

Något måste alltså göras och alternativen var då att antingen beskära träden hårt eller helt enkelt ta bort dem. Jag fick ett mail där någon berättade att det handlar om 80 lindar i västra och östra allén som nu beskärs till 3-4 meters höjd. Träden är 200-250 år gamla och kommer trots, eller tack vare hamlingen att leva länge till.

Jag kommer att återvända till Tullgarns slottspark senare i vår för att studera beskärningen närmare. Jag har jobbat med träd i hela mitt arbetsliv och jag vet att man ibland ställs inför svåra och nästan omöjliga beslut att fatta och att det ibland inte finns ett beslut som är bra för både träden och för för platsen där de växer. Då måste man helt enkelt välja det minst dåliga alternativet och jag hoppa verkligen att man valt rätt här nu. Jag återkommer med mer info senare!



Samma lindallé 2006 och här ser man inte topptorkan i kronorna.


Lindallén 16 mars 2012 efter hamlingen.







Kommentarer
Postat av: Monzan

Tycker själv att det ser ganska bra ut. Inbillar mig att det kommer bli jättefint, kanske inte redan i år, men definitivt nästa år!



//Monzan

2012-03-18 @ 10:57:49
URL: http://monzan.blogspot.com
Postat av: Per

Jag dräller ju omkring ute vid Tullgarn var och varannan vecka, så även i går och fick en smärre chock över "förödelsen"... Men det är naturligtvis nödvändigt med tanke på att det de senaste två åren fallit ned ganska rejäla grenar i de hårda vindarna som råder numera. Men det ser ju inte särskilt roligt ut. Här är en bild jag tog i går: https://picasaweb.google.com/113260890106166849588/Var2012#slideshow/5721236937986143634

2012-03-18 @ 15:12:51
URL: http://whatgoodami.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Monzan: Det är ju nödvändigt med någon slags åtgärd...men fint vet jag inte om jag tycker att det är.



Per: Vilken häftig bild! Kan jag låna den till inlägget? Jag har ju inte kunnat komma fram till själva krigsplatsen ännu...

2012-03-18 @ 17:03:22
Postat av: Anette

Ja, vattensjuk mark och träd funkar inte. Trist att behöva kapa så hårt.

Häromdan drog maken ner ett högt valnötsträd för hand i vår trädgård. Knappt några rötter alls pga blötan. En trist klimateffekt.

2012-03-19 @ 20:46:42
URL: http://daylily-potager.blogspot.com
Postat av: Cilla Lundström

Här är fastighetsverkets bakgrundsinformation:

http://sverigesarboristforbund.com/allmaenna-fragor-general-chat/253-pm-angaende-aterhamling-av-ostra-och-vaestar-lindalleerna-i-tullgarns-slottspark.html

2012-03-20 @ 23:41:09
URL: http://www.tradvardskolan.se
Postat av: J

Men inte kan du väl kalla det där hamling? Toppkapning är ett rejält ingrepp och kommer minska riskerna, men jag tror knappast det förlänger livslängden?

2012-03-21 @ 09:22:22
URL: http://growblog.void.nu
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Återhamling kallar man det J.

2012-03-21 @ 17:42:46
Postat av: Malin Frank

Ah! Tack att du tog upp det här! :) Jag var där förra veckan och undrade vad de höll på med... Håller tummarna för att det ska bli bra! Just nu ser det, förståss, verkligen inte så kul ut.

2012-03-21 @ 21:48:36
Postat av: Dani

Kanske man kunde ha börjat med att åtgärda "vattensjukan" och kompakteringen samt säkrat de mindre antal träd som behövde åtgärdas akut istället? Det finns något som heter kronstabilisering och avlastande beskärning.



Eller kanske var det inte säkerhetsaspekten eller trädens hälsa som i första hand avgjorde hur man beslöt att hantera träden?

2012-03-25 @ 20:32:45
Postat av: Johan

Kalla det vad ni vill men det där är inte hamling. Det är stympning, inget annat!

2012-03-30 @ 23:28:40
Postat av: Lars Forslin

Exakt Johan, detta är inte hamling, det är stympning, och ska kallas för sitt rätta namn. När man ser hur den är utförd så ifrågasätter åtminstone jag kompetensen hos de som utfört detta jobb.

2012-04-28 @ 22:49:38
URL: http://blogg.perenner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0