Site Meter

Tullgarns slottspark



Läge: 30 km söder om Södertälje mot Trosa.
Historia: Slottet uppfördes på 1720-talet i nyklassicistisk stil för Magnus Julius De la Gardie av fransmannen Destain. Slottet inköptes 1772 av staten och blev ett kungligt slott och det här var Gustav V:s sommarresidens. Den engelska parken anlades i slutet av 1700-talet.
Se även Historiesajten.
Café: Tullgarns värdshus - Tullgarns stallcafé - Orangeriets trädgårdscafé
Ägare: Staten
Öppet: Parken är alltid öppen.
Hemsida: Tullgarns slott
_____________________________________________________________________________________

Besök 2006
Tullgarns slott närmar man sig genom en gammal sliten allé som består av både lind och ask. I början av allén har man planterat tjugo nya lindar på var sida om vägen och man kan ju hoppas att det finns ekonomi att fortsätta i hela allén. Man kör vidare genom en bondgård innan man kommer fram till parkeringen där en stor fruktträdgård finns.

Jag börjar min vandring bort mot orangeriet som ligger ganska långt från slottet. Orangeriet byggdes på 1850-talet och var i drift fram till 1950.
Nu finns här ett café.  Det var stängt när jag var här men såg in genom fönstren att det var mycket vackert där inne med pelare eller kolonner och känslan av ett orangeri trots caféborden.

Det här är mycket vackra trakter med stora ängar och lundar i den engelska parken bort mot slottet. För tre år sedan besökte jag parken och blev ordentligt besviken av den dåliga skötseln som förstörde en bra känsla i parken. Vid mitt besök den här gången var jag inställd på att bli besviken som jag blev vid Ulriksdal tidigare och som ju också är ett kungligt slott. Men nu blev jag istället glatt överraskad av att skötseln var mycket bättre nu, gångarna var kantskurna och alla grusytor bra skötta. Det är ju enorma ytor att sköta och någon pedantskötsel finns det nog varken tid eller ekonomi till.

Det är vackert med de gamla lindallérna upp mot slottet där man går under trädkronorna. Det enda blommor som planterats är lite sommarblommor på gräsytan vid entrén och alla dessa gamla stamfuchior mot slottsfasaden. Lejonen vid slottsporten vaktar slottet.
Den stora gräsytan var förr uppdelad och där fanns planteringar med utplanteringsväxter. Här fanns även formklippta buskar.

Går man runt slottet så blir besvikelsen lika stor som förra gången jag var här. Borggården mot sjösidan är oerhört tråkig och det ser inte snyggt ut med gräs mellan plattorna även om den fina murrevan blommar vackert i trappor och bland kalkstenarna. Det finns fyra urnor som inte är planterade ännu och runt om växer rosor. Här skulle gå att göra mycket vackert med t.ex. låga buxbomhäckar som ramar in gräsytorna mm. Det är en fantastisk fin utsikt härifrån där man hade koll på främmande som närmade sig slottet sjövägen.

Något annat som märkligt i parken är alla dessa blandhäckar. Det har planterats oerhört mycket häckar invid slottet. Bort mot orangeriet består häckarna av lind, alm, ask, lönn, hägg och rönn....vet inte om jag ska tycka att det är charmigt och roligt eller en ren katastrof. Effekten av välskötta tuktade häckar mot de vilda ängarna skulle kunna vara mycket vacker. I den s.k stjärnboskén är häckarna lika blandade och mitt i boskén finns en plats med bänkar, där finns också en rund plantering centralt med fuchisa på stam och under dem har planterats enbart silverek...!
Men att byta ut dessa vanskötta häckar till enhetliga buskar skulle kosta enorma pengar - Drottningholm slukar nog en hel del och häckar på Tullgarn är säkert inte prio ett.
Jag vandrar vidare bort mot de biologiska reningsdammarna som är en historia för sig och som jag inte ska gå in på här men stora markytor är avsatta för den här avancerade anläggningen.
Att vandra längs de slingrande stigarna efter de stilla kanalerna där schersminen blommar och doftar underbart är skönt och just den här kvällen finns inte en människa här. Närheten till vattnet finns hela tiden och jag kan se framför mig när de enorma ängsmarkerna blommar på våren och försommaren.

Jag läste någonstans att kungafamiljen valde mellan Tullgarn och Drottningholm när de flyttade från Stockholms slott men den här vackra parken låg säkert för långt från huvudstaden. Annars gillar ju kungen att jaga och här i omgivningarna finns massor av vildsvin att skjuta.
Avslutningsvis går jag förbi värdshuset som är öppet men jag hade redan ätit så det får bli en annan gång.
_____________________________________________________________________________________

Besök 5 maj 2008
Ett besök i Tullgarns slottspark i början av maj är något jag kan rekommendera. En fantastisk vacker kväll, ingen vind och bara fåglar som hörs i den här vackra parken.
Äntligen håller parken att få ett lyft i form av nya gräsmattor och grus på gångarna, lönnar har planterats 2007 som alléträd och på borggården mot sjön har man skrapat bort allt ogräs och även här gör man nya gräsmattor och gångar. Nu kan turister besöka parken och njuta att den fantastiska miljön.  Om ryktena stämmer att prinsessan Viktoria ska bosätta sig här i slottet så måste väl parken vara värdig en prinsessa.....! Att vandra i markerna runt själva parken är som att gå i en stor blomsterkorg. Det här besöket kommer jag att minna länge.

Besök den 12 maj 2010

Orangeriets café
Erik Dahlbergs målning från 1600-talet

Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Calle

Jag är inte den som rosar i onödan men detta är så estetiskt tilltalande!

2006-06-30 @ 17:05:31

URL: http://callef.blogg.se



Postat av: Trädgårdsspanaren

Jo...det är en fin park.

2006-06-30 @ 21:38:23



Postat av: LillaB

Tillfrisknat?

2006-07-01 @ 22:51:13

URL: http://lillab.blogspot.com/



Postat av: Trädgårdsspanaren

Nej..fortfarande dålig och nu har Brasilien åkt ur VM också....bara elände. Måste bli frisk till måndag då min slottspark väntar på mig....massor att göra nu.

2006-07-01 @ 22:58:31



Postat av: LillaB

Plågor kommer i skov - så är det. Men de har alltid en ände: "ty efter natten kommer ljus. Mörkret skingras och sorgen har en ände" eller nåt sånt var det Fröding skrev. Krya på dig. Själv ska jag fortsätta mörda klematislarver. Fy fasen för fridstörare...

2006-07-01 @ 23:22:13

URL: http://lillab.blogspot.com/



Postat av: Lars

Jag besökte Tullgarn senast för ett par år sedan en majkväll när näktergalarna sjöng som galna och fågelbär och gullvivor blommade. En fin upplevelse. Och visst lade jag märke till de underliga häckarna. Men, det kostar väl knappast en förmögenhet att sätta nya häckar? En grävskopa plockar upp säkert 30-40 meter i timmen och sedan dit med nya plantor som egentligen kostar någon tia per styck. Sedan skötsel förstås, men den utförs ju idag också.

2008-03-01 @ 10:13:42



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: I år kommer jag med all säkerhet besöka Tullgarn på våren eller försommaren för att så ännu en bild av parken.

Man får väl helt enkelt stå ut med häckarna och se det som lite charmigt...

2008-03-01 @ 12:31:40



Postat av: Robert

Hej, mycket vacker och intressant blogg med allt man kan onska sig infor nasta sommars tradgardsbesokande! Just nu ar jag inne pa att besoka orangerier eftersom jag ar mkt intresserad av tradgardsbyggnadshistoria. I din mening, vilket ar det framsta orangeriet i Sverige? Finns det nagon bra site med fotografier och kanske ritningar over historiska orangerier?

2009-12-15 @ 08:41:37



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Robert: Intressant med orangerier. Har inte så stor koll på just var det finns fina orangerier...tänker på det just i Tullgarn som ju är vackert...och i Ulriksdals slottspark såklart. Återkommer om jag kommer på något mer.

2009-12-20 @ 14:47:32

URL: http://gardener.blogg.se/

2011-02-19 @ 08:13:24
Postat av: Jesper

Varför massakreras nu de fantastiska lindarna?!

2012-03-13 @ 22:08:23
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Det visste jag inte Jesper. Det måste jag kolla. Tack för tipset.

2012-03-13 @ 22:16:04
Postat av: neil

hela västra och östra alléer som består av ca 80 lindar, 200-250 år gamla, ska toppkapas/stympas ner till ca 3-4m. åtgärd är bestämt av SFV och utföres av en arborist företag från Stockholm. motivering är att träden är i dåligt skick och ska "revitaliseras" genom återhamling. träden har inte varit hamlat i över minst 100år (om de har gjorts överhuvudtaget)och bär inga tydliga spår av hamlingspunkter

2012-03-16 @ 21:34:51
Postat av: neil

några träd (ca 10-20 ) i den västra allé har kronsymtomer som tyder på dålig markförhållande. åtgärden kan inte motiveras, värken på estetisk, kulturhistoriska, biologisk/naturvårds eller säkerhets skäl. en säkerhetsbeskärning och fällning /återplantering samt ståndortsförbättring skulle kunna har bevarat denna värdefull miljö i ytterliga tvåhundra år till.

2012-03-16 @ 21:49:06
Postat av: neil

det är verkligen synd att detta onödigt och okunnigt utfört arbete fortfarande sker, och på en sådan fin gammal anläggning, och tråkigt för alla som besöker, använder och njuter området att ser en del av deras kulturarv förstört på det här sätt.

2012-03-16 @ 22:09:31
Postat av: Bosse

Okunskap är en bra förklaring

2012-03-17 @ 12:57:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0