Site Meter

Rosa gallica ´Vercicolor´ (Rosa mundi)

Rosa gallica ´Officinalis´ och Rosa gallica ´Vercicolor´ tillsammans i Uppsala botaniska trädgård.

Rosa gallica ´Vercicolor´eller Rosa mundi som den också kallas är en mycket gammal sort som beskrivs år 1581 som en mutant av Rosa gallica ´Officinalis´. Ibland kallas den även för polkagrisros av förklarliga skäl och Grännaborna använder den flitigt i sina trädgårdar sägs det. När jag började arbeta i slottsparken vid Engsholms slott 1998 så fanns där tre stycken av den här vackra rosen i en plantering, men under vintern åt sorkarna upp alla rötter på rosorna och sedan dess har vi inte haft dem i parken.
Den blommar i juni-juli månad och förutom de strimmiga blommorna är den identisk med rosa gallica ´Officinalis´, den är alltså en mutation från denna apotekarros.

Den blir något över en meter hög och lika bred och de doftande blommorna är karminröda med strimmor av rosa och vitt. Den klarar sig upp till zon 7.

I boken Rosor - en bok av rosvänner för rosvänner av Gudrun Manell föreslår hon en spännande samplantering med ´Officinalis´ då de blommar samtidigt - nämligen att plantera en häck med varannan ´Officinalis´, varannan Rosa mundi.

Beskär den som vilken annan buskros som helst, alltså gallra bort äldre grenar för att den inte ska få ett risigt utseende och för att hela tiden föryngra växten med nya grenar.

Rosen finns i många rosenträdgårdar och mina bilder är från Uppsala botaniska och från Antroposofernas rosenträdgård i Järna.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tappar andan!!! Så snyggt.

Jag har länge funderat på att ta bort lite av häcken i tomtgränsen mot gatan och ha Rosa Mundi och rosa halkiga officinalis där. Och kanske Stanwell Perpetual också. Nu blir jag sugen på att börja gräva direkt:)). Tack för att du förgyller min dag:)).

Ha det gott

Maria

2012-03-10 @ 11:16:38
URL: http://Sabelhagenolivlind.blogspot.com
Postat av: Maria

Såg att adressen blev fel...

2012-03-10 @ 12:06:32
URL: http://sabelhagensolivlund.blogspot.com/
Postat av: cia

En av mina favoriter synd att det inte finns doft data

2012-03-10 @ 17:57:01
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Maria: Det låter som en bra plan! Ha det gott du också!



Cia: Fin är den!

2012-03-11 @ 09:57:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0