Site Meter

Apotekarrosen - Rosa gallica ´Officinalis´



Apotekarrosen är en av de äldsta odlade rosorna med och känd sedan 1300-talet men det sägs på vissa håll att den odlades långt före Jesu födelse av perser.
Officinalis ansågs tidigare ingå i den engelska ätten Lancasters vapensköld och av den anledningen kallas rosen i England för ´Red Rose of Lancaster´.
Apotekarrosen är en buskros inom Gallica-gruppen och har ett tätt och brett växtsätt. Om den är odlad på egna rötter så skjuter den massor av rotskott.

De karminröda blommorna med gul mitt är stora och halvfyllda och har en fin stark doft. De blommar från slutet av juni till slutet av juli.
Kan ibland angripas kraftigt av mjöldagg när den blommat färdigt. Den är ganska anspråkslös vad gäller jord och kan växa bra på magra jordar. Den är härdig och tålig. En självklar ros i en örtagård eller i en köksträdgård. Bilderna visar vår apotekarros som jag planterade förra året.


Kommentarer
Postat av: Ramona K

En granne fyllde 50 år för sådär 15 år sedan. Grannen på andra sidan och jag gick ihop och köpte henne en apoteksros som present. Den fick plats att breda ut sig och det har den verkligen gjort. Den är nästan 2 meter hög och lika bred nu. Doften är otrolig och den har vi alla glädje av. Den skjuter många rotskott som du säger. Men jag trodde att de gammaldags rosorna alltid var rotäkta och att det var delvis därför de klarar väldigt låga temperaturer. Då har jag fel?

Ramona K

2009-08-04 @ 22:59:35
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

RamonaK: Jag får vänta några år tills vår ros når den höjden. Nä alla gammaldags rosor är inte rotäkta...av den anledningen att man vill ha dem så härdiga som möjligt.

2009-08-04 @ 23:34:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0