Site Meter

Så bra och så enkelt!

Så kom jag då äntligen till Börje Remstams trädgård utanför Eskilstuna. Det är flera år sedan som han första gången bjöd dit mig, men det har alltid kommit något emellan som hindrat mitt besök.
Börje bor i ett hus som tidigare var traktens ålderdomshem och som ligger lantligt med åkrar runt omkring och en liten bit från den lilla kyrkan som är byns centrala plats.

Jag är ju i grunden ingen ´´odlare´´ men jag tycker att det är mycket viktigt att växter ska trivas på bästa sätt, både vad gäller plats och jord.
Det som lockade mig hit var att Börje täckodlar i hela sin trädgård och använder endast organiskt material från växter för att täcka jorden. I det materialet finns all den näring som växterna behöver och på köpet kommer fördelar som att man i stort sett aldrig behöver vattna de ytor som är täckodlade och man slipper även rensa ogräs.

Varje gång som jag kommer i kontakt med täckodling så frågar jag mig själv - varför använder inte alla trädgårdsodlare eller trädgårdsmänniskor den metoden? Det är för mig en gåta!
Det här sättet att tillföra växtnäring är helt gratis, man slipper handla alla möjliga och omöjliga sorter av gödsel, kalk eller andra produkter i handelsträdgårdarna. Allt finns redan i trädgården och det behövs heller inte så mycket arbete för att skapa det material som man täckodlar med. Tänk att du komposterar direkt i planteringarna.

Jag har själv provat att täckodla i mitt trädgårdsland med färskt gräsklipp och har sett vilka fördelar det medför. Jag kunde lägga undan vattenspridaren och jag behövde inte rensa ogräs eller gödsla.
Jag frågade Börje varför han och de andra som använder metoden inte når ut till ALLA trädgårdsodlare? Det finns ju bara fördelar?
- Man vill inte att det ska se ut så här i planteringarna, sa han och pekade ut över de vackra planteringarna där grönsaker och blommor växte så oerhört friskt och frodigt. De flesta vill att det ska se snyggt och städat ut i rabatterna, den öppna jorden ska vara slät och fin.

Jag förstod ännu mindre eftersom jag tycker att det här är så vackert. Jag böjde mig ner och lättade på täckmaterialet och kände vilken fantastisk jord som fanns där under. Allt detta känns så oerhört rätt...och lätt. Trots det så är det väldigt få människor som täckodlar, utan man står där i långa köer på gardencenter och handelsträdgårdar för att för dyra pengar köpa alla dessa påsar med produkter som man ´´måste´´ ha enligt reklambladen som skickas ut i massor till oss. Varför går vi på det?

Jag kommer att utöka mitt täckodlande och jag hoppas att fler kommer att ta till sig detta. Åk till Börje och hör honom berätta om den goda jorden och hur man får en vacker trädgård med hjälp av återvunnet växtmaterial. Eller köp hans bok.
Börjes trädgård är verkligen prunkande och det är en fröjd att se så välmående växter. Även om smaken är olika vad gäller färgkombinationer i trädgården så är trädgården mycket vacker och jag älskade de mjuka flisfyllda gångarna som slingrar sig genom de höga växterna. Trädgården blir rumsindelad på grund av att växterna är så höga och trädgården blir på så vis också spännande att vandra i.


Här visar Börje täckmaterialet som finns i planteringarna.


Han är påhittig och har fixat till ett eget bevattningssystem.

Det finns så mycket att säga om den här trädgården och om hur Börje odlar sina växter. Jag kan verkligen rekommendera hans bok Min dröm om lustgården, där man får ta del av Börjes alla tips om hur man på ett billigt och miljövänligt sätt tar hand om sin trädgård.

Något av allt Börje berättade vid mitt besök:
  • Börje har täckodlat sedan 1980
  • Han klipper ned alla sina perenner på hösten, tvärtom vad man läser i trädgårdslitteraturen. Han tycker att det ser skräpigt ut när perennerna får stå kvar och vissna ner och har aldrig upplevt några problem med att klippa ner dem på hösten. Han är ju en estet också...
  • Han täcker jorden på hösten eftersom han tycker att det är en fördel om jorden inte fryser. Då fortgår den biologiska aktiviteten längre.
  • Marktäckning sent på hösten tillför mycket kväve och det ska ju vara mindre bra för avmognad, dvs göra växterna mindre vinterhärdiga. Detta hade Börje aldrig märkt. Hos honom växer det frodigt långt in på hösten och allt övervintrar fint.
  • Han odlar sina tomater i grus och täcker sedan med gräsklipp. Ingen "jord" alltså.
  • Börje odlar pumpor på "höjden". Klätterpumpa.
  • Han låter rabarberns blommor vara kvar. Varför ta bort vackra blommor när rabarbern ändå blir perfekt?
  • Gud Fader har anförtrott min vän daggmasken hemligheten hur man skapar en frisk och fruktbar trädgård. (ur boken).
  • Börje Remstams hemsida.
  • Beställ boken här.
  • Apropå täckodling...
Börjes tips till den vanliga trädgårdsodlaren:
1)  Enkelhet. Att använda det organiska materialet. Att inte se det som "avfall" utan som en "resurs".
2) "En trädgård ska inte vara byggd av pengar". Släpp kontrollbehovet! Långsamt, enkelt och naturligt är Börjes ledord.

Tack Börje för den mycket intressanta visningen och för de underbart fluffiga och goda bullarna till kaffet!





Börje vill inte störa det liv som finns i jorden och gräver aldrig i sin trädgård.


Fikapaus i trädgården.


Klätterpumpa.


Taklök i ticka.



Hur mycket man än arbetar i sin trädgård så måste man ibland ta sig tid att sätta sig ner och njuta av det man skapat.



Kommentarer
Postat av: mia

Tack för detta mycket fina inlägg!

Har länge undrat om det är bra attlägga

gräsklipp i rabatterna.

Trodde att det kanske hindrade regnet att

nå rötterna



2011-07-29 @ 19:33:47
Postat av: Blomkärringen

Det är toppen att lägga gräsklipp i rabatterna, det har jag gjort i flera år och det funkar jättebra... dvs tills jag nu har börjat gräva upp för mycket gräsmatta till land. I år räckte det inte till och skillnaden mellan de som fick klipp och de som inte fick det är markant. Om man tycker att det ser fult ut innan plantorna växt till sig, lägg ett tunnt lager jord ovanpå när gräset har torkat några dagar så syns ingen skillnad, men det märkts skillnad! Oftast ingen vattning, ingen ogräsrensning, frodig växtlighet. Japp, jag är redan "frälst" (:D

Tack för fint reportage och fina bilder.

Postat av: Per

Kanonfina bilder från en fantastiskt frodig och härlig trädgård! Rent av inspirerande, jag ska nog rota fram spaden i förrådsbråten och börja jobba med trädgården igen. Naturligtvis ska jag praktisera täckodling!

2011-07-29 @ 20:20:15
URL: http://whatgoodami.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

mia: Du vattnar innan du lägger på täckodlingen. Lycka till!



Bra Blomkärringen...blir glad när jag hör att det finns folk som täckodlar.



Inte spaden Per...du ska använda grep. Med spaden trasar du sönder de viktiga maskarna i jorden. Grävgrep ska man använda. Jag kommer och inspekterar din trädgård i höst...!

2011-07-29 @ 20:27:05
Postat av: Mariana

Det ser riktigt frodigt och härligt ut i hans trädgård.

Tror defenintivt på täckodling, brukar använda gräsklippet och klippa ner överblommade växter, och så rensar jag inte bort växterna på våren utan låter allt ligga kvar.

Men denna sommar har gräsmattan fått behålla klippet den behöver lite näring den med.

Ha de bra och tack för senast.

Mariana

2011-07-29 @ 22:27:48
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Karen Olesen

Hvor ser det dejligt og frodigt ud. Det er så skønt at læse om mennesker, som forstår at "genbruge naturen" - akkurat som det f.eks. sker i skovene.

Her på matriklen bliver væksterne også genbrugt så meget som muligt. Der er intet pænt revet/ordnet jord. Forsøger at dække al bar jord - enten med nye planter eller med afklip.

Jeg vil tillade mig at dele dit blogindlæg med andre "havetossede" venner, såfremt du ikke har noget imod det.

Hav en god weekend.

2011-07-30 @ 09:52:06
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Bra! Vi kanske inte är så få som använder täckodling ändå? Tack själv och hälsa Börje!



Karen Olesen: Så bra att du täcker den bara jorden och det går utmärkt att sprida detta Karen. Ha en fin weekend du också!

2011-07-30 @ 10:04:01
Postat av: Rosita

Jag tar allt gräsklipp från uppsamlaren och täcker med,även i lerkrukor som torkar fort.

Det märks stor skillnad på det som är täckt och inte.

Förut har jag även täckt med halm men det gillade sorkarna och dem vill jag inte gynna,de plundrar mina morötter.

Fina bilder från Börjes trädgård.

2011-07-30 @ 13:39:45
Postat av: Ramona K

Fina, fina bilder. Jag trodde jag hade nog med trädgårdsböcker men nu blir den en till. Täckodlingen har inte funkat så bra i år eftersom vi har bara klippt vår lilla gräsmatta högt 3 gånger pga torkan. Men en liten hemlis har jag. Jag matade fåglarna med hampafrö långt in på våren - och fick belöningen - domherrar, steglits i mängder. Oväntat esultat - otaliga C. plantor som växte över en meter högt i gruset. Igår hade jag tid med en storrensning. Det blev en rejäl hög med grönhack som gick till grönsakslandet. Happy plants?

2011-07-30 @ 13:56:49
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Rosita: Kanon...ännu en som är med!



Ramona K: Ha ha...ja det blir nog Happy plants!

2011-07-30 @ 17:41:34
Postat av: Lars Forslin

Hade missat det här inlägget - kul att se dina fina bilder! Besökte Börjes trädgård för några år sedan då han fick Lands trädgårdspris. Nu ser den ännu finare ut!



Börje har en mycket intressant metod med "limpor" av täckmaterial som ligger mellan raderna - varannan rad, så att man kan gå på raden däremellan. Beskrivs i boken.

2012-01-06 @ 18:11:59
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Margareta Fogelberg

Så härliga bilder! Det låter så rätt och naturligt med täckodling men hur klarar man av snigeleländet? Här på västkusten har jag en ständig krigföring mot de glupska inkräktarna som gömmer sig under allt dom finner på medan de inväntar natten för nya härjningståg. Med tillönskan om en härlig odlingssäsong hälsar Margareta

2012-04-17 @ 10:10:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0