Site Meter

Kungsholmen runt


Fredhäll

Trots det mulna vädret kände jag för att göra en vandring runt Kungsholmen och i morse kvart i åtta begav jag mig av. Knäskydden var på och kameran var laddad. Att gå över Tranebergsbron en söndagsmorgon är en märklig känsla. Här brukar det ofta vara köer och man stressar över med bilen på väg till jobbet eller in till stan. Nu var det helt stilla förutom någon taxibil.

Jag började min Kungsholmsvandring i Fredhäll och jag bestämde mig för att hela tiden gå efter stränderna. Borta vid Fredhällsbadet började klättringen i bergen där stigen slingrar sig upp och ner. Ett järnräcke finns på de mest besvärliga platserna och utsikten är mycket fin hela vägen bort mot Marieberg.
Jag tycker om att vandra innan staden vaknat och till att börja med var det bara jag ute i min vanliga lugna takt, sen kom hundarna som släpade på sina trötta hussar och mattar. Sedan kom joggarna med ansträngda ansiktsuttryck.

När jag avverkat Fredhäll gick jag ner mot Marieberg där jag faktiskt aldrig tidigare gått. Konstaterar ännu en gång att Stockholm är en fantastisk stad med alla sina öar. Nu har träden börjat grönska och även om den här dagen inte bjöd på något solsken så njöt jag fullt ut av min stilla vandring. Ljuset för fotografering var väl inte det bästa men jag får väl göra om vandringen en halvsolig sommardag.

Vid Norrmälarstrand vilade jag en stund på en bänk. Längre bort mot stadshuset lägger man om stenläggningen och det ser ut att bli mycket bra och borta vid stadshuset gick turisterna omkring och fotade vilt.
Nästa etapp började vid norra Kungsholmen och längs Klara sjö, Barnhusviken och Karlbergskanalen. Här kantas stränderna av knäckepil som lutar sig ut över vattnet och på sommaren brukar det vara livlig båttrafik här.

Det vita Karlbergs slott ligger vackert på Vasastan-sidan och båtklubbarnas bryggor är fyllda med fritidsbåtar längs Kungsholms strand.
Sedan kommer jag fram till det som måste vara Stockholms minsta koloniområde, Karlbergs Bro som anlades 1909 och endast har 19 platser.
Jag passerar Länkarnas hus och kommer sedan fram till Hornsberg som genomgår en fullständig förvandling. Här låg tidigare ett stort sandtag och nu byggs ett helt nytt bostadsområde som jag ser från mitt fönster på min Brommasida.

Uppe i bergen vid Kristineberg sätter jag mig och vilar igen och ser mitt hus och balkong på andra sidan sjön. Jag tar mig upp på Tranebergsbron och vandrar sakta hemåt igen. Knäna höll bra, men jag har också tagit det lugnt och det tog ju faktiskt tre och en halv timma. Jag gillade verkligen den här vandringen och kommer med all säkerhet att göra om den...nästa gång åt andra hållet.



Bergen vid Fredhäll har kvällssol och är en perfekt plats för middag och kvällsdopp.



Prunus padus trivs i bergen här...




Här brusar Essingeleden ständigt och här åker jag fram och tillbaka till slottsparken.


Marieberg


Smedsudden


Norrmälarstrand som anlades i början av 1940-talet.


Café Mälarpaviljongen vid Norrmälarstrand






Vid stadshusparken var det svenskt.


Nästan under hela den här vandringen njuter jag av det vackra Stockholm...utom då jag ser dessa vidriga hus vid Centralstation...och undrar vem som vill sitta på dessa bänkar?


Barnhusviken


S:t Eriksgatans hus på Vasastansidan.


Karlbergs slott




Karlbergs-Bro koloniområde



Karlbergskanalen


Nya bostadsområdet vid Hornsberg, Minneberg i bakgrunden på Brommasidan.


Vad sägs om en fotbollsplan inramad av magnolia?


Kristineberg. Där på andra sidan ligger mitt hus i Traneberg.


Jag vandrar tillbaka till Bromma och jag har avverkat ca. 12 km +  bron....på 3,5 timmar! Här vandrade jag över på nyårsafton också. En helt annan vandring.



Kommentarer
Postat av: Londongirl

Vad roligt att få hänga med runt hela Holmen! Jag har gått det mesta av det där jag med...men inte klättrat i bergen vid Fredhäll och det där koloniområdet du skriver om kände jag inte till.

Nu blir jag inspirerad att göra samma vandring jag med.

2010-05-16 @ 22:05:14
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: yrsa

ja- du har ju redan varit på din vandring- så är det då man inte läser ordentligt.. undrade över husen med de holländska gavlarna- är det nån holländare som har haft ett ord att säga till om i byggningsskedet? eller nån svensk sjöfarare? vet att jag såg liknande trappstegsgavlar i gamla stan då när jag var där.

2010-05-16 @ 22:32:13
Postat av: Annelie

Wowsers, vilken långpromenad. Kul att få följa med. Synd bara att jag inte gjorde av med lika många kalorier som dig.

Håller med, Stockholm är vackert.

Stockholm, Stockholm, stad i världen - världens stad.

2010-05-17 @ 00:33:55
URL: http://natureasis.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Londongirl: Tycker jag absolut att du ska göra!



yrsa: Husen är byggda på 1920-talet i gammal medeltida stil. Arkitekten heter Cyrilus Johansson.



Annelie: Tror inte att jag gjorde av med så många kalorier i min vandrartakt, men skönt var det.



2010-05-17 @ 06:05:17
Postat av: Katarina

Tack för att jag fick följa med! För så kändes det med alla fina bilder!

2010-05-17 @ 06:36:36
URL: http://kollitott.se
Postat av: Catarina

Jag gillar verkligen dina rundturer i Stockholm, känner sig delaktig :)

Min man och jag ska till Stockholm i juli och jag hittar mycket inspiration från dina turer.

Tack för att du delar med dig.



Catarina

2010-05-17 @ 07:21:01
Postat av: Janicke

Åh så härligt, mina gamla hemtrakter, har själv gått vartenda steg, men det var länge sen.

Underbara bilder som vanligt!

2010-05-17 @ 08:38:19
Postat av: Mira

Tack för en härlig rundtur! Och du ska inte förakta det skugglösa ljuset som ger så milda, fina färger.

2010-05-17 @ 09:20:52
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Carina

Tack för den här härliga friska morgonpromenad, och alla nya platser för mig att upptäcka nästa gång det bär av till Stockholm.

2010-05-17 @ 09:51:26
Postat av: Mariana

Det är bra fint i Stockholm,tack för rundvandringen från en som sällan tar sig in till stan.

Mariana

2010-05-17 @ 11:18:18
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: randiga tråden

Tack för dessa vackra bilder och en underbar rundtur, mycket minnen.

2010-05-17 @ 13:44:35
URL: http://randigatrade.blogspot
Postat av: EvaB

Ja vilken huvudstad vi har! Härligt att få följa med genom alla dina bilder.

2010-05-17 @ 18:36:56
URL: http://inredamedbocker.blogspot.com
Postat av: Elin

Man blir verkligen sugen på att gå samma runda som du! Jag har gått delar utav den, men det finns ju mer att se. Trevligt att vissa folk kan njuta av naturen och bebyggelsen!

2010-05-17 @ 19:42:24
Postat av: billan

Vilken fantastisk huvudstad vi har!

Det är en gåva i dessa stressiga dagar att kunna ta sig tid och upptäcka sin omgivning på det sätt som du gör. Och sedan delar du dessutom med dig av upplevelsen till oss andra.......Tack!

2010-05-17 @ 23:09:31
URL: http://www.auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Lars Forslin

Det här koloniområdet, ligger det på Kungsholmssidan? Det ligger väl ett lika litet område nere vid slottet också, fast på andra sidan, vid gångbron över Klarastrandsleden, om jag inte minns fel.

Sen menar du nog Hornsberg när du skrev Hornstull.



Fina bilder, trevlig promenad!

2010-05-18 @ 00:02:15
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Fint att ni hängde med!

Jo Lars, det ligger på Kungsholmssidan och det ligger även ett litet koloniområde på andra sidan borta vid slottet också...och jag gjorde ingen avstickare till Hornstull mitt i vandringen...menade alltså Hornsberg som jag tidigare skrev...bra att du är uppmärksam.

2010-05-18 @ 02:52:12
Postat av: Petra

Hej! Har precis hittat hit, underbar blogg! I december-09 tog vi över ett parhus där trädgården förfallit under 4 år tyvärr. Det är VÄLDIGT mycket jobb framöver för att få ordning på den. Jag haren massa växter som jag inte har en aning om hur jag ska sköta (är nybörjare). Såg ett inlägg om lavendel å har en fråga om det är ok? Det finns en ganska stor buske som är halvdöd å fnasig. Tror du ja kan beskära den å flytta den så här sent och att den klarar sig? Och hur mycket ska jag isf beskära den? Vore tacksam för svar men förstår om du inte har tid!



MVH Petra

2010-05-18 @ 13:29:22
URL: http://mamablues.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hej Petra...det är lite sent nu men om den är riktigt risig och ful så ska du nog beskära den, den klarar det. Är den gammal och förvuxen så bör du klippa den riktigt hårt, lämna 10 cm. Lycka till!

2010-05-18 @ 20:03:38
Postat av: Petra

Tack för svaret! Ska prova det får vi se om den blir fin nästa år!

2010-05-18 @ 23:19:02
URL: http://mamablues.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0