Site Meter

Iskallt Skansen



 
4 januari 2010
 
 
Skansen vill man helst besöka då det inte är så mycket folk där uppe. Som en tidig sommarmorgon eller en iskall dag i januari. Det knirrade och knarrade under kängorna. Händer och fötter blev till is innan vi tinade upp oss inne i värmen på Café Petissan, det lilla caféet som en gång i tiden låg i hörnet Drottninggatan-Kungstensgatan och flyttades till Skansen 1903 men fick sin nuvarande plats i stadskvarteren 1930.

Jag är fortfarande tveksam om det här vinterlandskapet är vackert eller inte men jag kan inte förneka att Skansen var vackert den här dagen...om det berodde på snön eller något annat det vet jag inte riktigt.
 
 



Vid min favoritplats Skånegården blev det många foton på Ormhasseln i snön.





Vid rosengården hade man lindat in de känsligaste rosorna med vassmattor. I bakgrunden ser man Nordiska museet.



Koltrasten väntar lika otåligt som jag på att få börja sjunga vårsånger...



Jag går aldrig till Skansen för djurens skull...tycker inte att det är ok att ha djur i bur, men den här geten (eller om det nu var ett gutefår) med den coola blicken, kunde jag inte undgå.

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Nejmen kan du inte medge att vit orörd snö i naturen är vacker? Är himlen dessutom klarblå.......

Jag har tillverkat lyxiga vinterbollar speciellt för våra koltraster, alldeles proppmätt med nötter, torkade frukter och fett. Som tack vill jag ha ljuvliga seranader så fort våren visar sig. Men de små rackarna brukar parkera sig lite längre bort i skogsdungen på backen så det hörs bara svagt.

2010-01-04 @ 17:12:25
Postat av: Inger W

Hmm get...tycker mer det ser ut som ett gutefår! :) Visst är det vackert med vinterfärger; sparsmakat, avskalat och färgen och formen blir tydligare när det inte är så mycket grönt överallt!

2010-01-04 @ 19:19:40
URL: http://www.ingerwikman.blogspot.com/
Postat av: Karin

Visst är det vackert! Speciellt på dina bilder! Jag tycker också att Mats och hans gäng gör ett fantastiskt jobb på Skansen. Det skall vara vackert, kulturhistoriskt, pedagogiskt, djurvänligt och besöksvänligt. Inte alltid en så lätt ekvation.



Där jag bor är det alltid vackert så att det nästan gör ont. Men vintern är allra vackrast när snön ligger djup på gärdena och i skogen. Den döljer även snällt allt "skräp" som finns på gårdarna.

2010-01-04 @ 20:39:01
Postat av: Johanna

Får tycker jag alltid ser konstiga ut. Lite skelögda och skumma. Är det därifrån ordspråket "kasta ett getöga" kommer, att man ser på två saker samtidigt :o)



Väldigt vackra bilder! Har man bara rätt kläder och kan vara ute utan att frysa är vintern, stilla, solig och kristallklar, underbar!!



2010-01-05 @ 19:03:56
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Sassa

Tycker det är ett härligt klipp med Jonas Karlsson!

2010-01-06 @ 18:52:30
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Fint att du sköter om koltrastarna!



Inger W: Jag ska nog inte blogga om tamdjur känner jag...



Karin: Skansen är en bra plats på många sätt och trädgårdarna är såklart favoritplatser för mig.



Johanna: Så mycket kläder finns inte Johanna...



Sassa: Visst är det? Han gör det mycket bra!

2010-01-06 @ 19:04:36
URL: http://gardener.blogg.se/index.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0